46

Vakbeurzen & congressen Het karakter van de vakbeurzen is in de loop van de jaren wel veranderd. In de beginjaren lag de nadruk op het opdoen van kennis over producten, technologieën en bedrijven. Met de groei van het internet is op voorhand al meer informatie beschikbaar over de bedrijven die exposeren op de vakbeurzen en hun producten. De complexiteit van producten en de toeleverketen is ook toegenomen. Dat alles betekent dat er een verschuiving is van kennisoverdracht en toeleveren naar netwerken en samenwerken. Het persoonlijke contact wordt, wellicht juist vanwege het internet, steeds belangrijker. De meet & match bijeenkomsten bij diverse vakbeurzen, opgezet in samenwerking met EEN (Enterprise Europe Network), voorzien ook deels in die behoefte. Het gemiddeld aantal bezoekers dat naar lezingen gaat is in de loop van de jaren afgenomen en dat aantal is relatief ook kleiner naarmate een vakbeurs groter is. Veel bezoekers gunnen zich de laatste jaren steeds minder tijd. Bezoekers en exposanten worden kritischer en verwachten/eisen in korte(re) tijd meer resultaat van een vakbeurs. Inspiratie opdoen door het zien van succesvolle voorbeelden, kennis verkrijgen van wat nu nodig is en trends zien voor de komende jaren zijn cruciaal. Voor een beursorganisator als Mikrocentrum heeft dit tot gevolg dat er steeds meer aandacht uitgaat naar de aankleding van de beurs, digitalisering en beleving. 46 Tijdens de Vision-editie in 2004 in Nijmegen was er een robotvoetbaldemo tussen teams uit Nederland en Duitsland. De scheidsrechter Reinold Wiedemeijer had oranje sokken aan terwijl de bal ook oranje was, waardoor de robotjes regelmatig de verkeerde kant op gingen.

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication