75

In 2002 werd het doel van Mikrocentrum vermeld als “het stimuleren van de toepassing van geavanceerde technieken en technologieën voor de industriële voortbrenging”. Bijeenkomsten voor kennisuitwisseling, een permanent expositiecentrum van producten en productiemiddelen, het leggen en onderhouden van contacten tussen kenniscentra en het bedrijfsleven, opleidingen en scholingsactiviteiten voor een betere concurrentiepositie en het maken van propaganda om dit alles te ondersteunen waren de middelen hiertoe. In 2009 omschreef Mikrocentrum zichzelf als een onafhankelijke stichting die volledig selfsupporting was en zonder subsidie opereerde. “Kennisoverdracht en het stimuleren van netwerken” waren de hoofddoelstellingen. Dit werd gerealiseerd via het High Tech Platform, Opleidingen, Seminars en Themadagen, kortweg HOST (‘gastheer’), wat symboliseerde dat klanten (gasten) centraal staan in de Mikrocentrum-organisatie. De afdelingen zijn nu iets anders ingedeeld, maar deze hoofddoelstellingen zijn nog hetzelfde. Dat geldt ook voor de missie: “Mikrocentrum wil een bijdrage leveren aan het verbeteren van technische processen en bedrijfsprocessen van bedrijven die als OEM of als toeleverancier actief zijn in de technische maakindustrie en/of de procesindustrie in met name Nederland en België”. Mikrocentrum wil dit realiseren door het organiseren van bijeenkomsten waarbij kennisoverdracht en kennisnetwerken centraal staan, zoals technische en niet-technische cursussen, themabijeenkomsten, netwerkbijeenkomsten, vakbeurzen en congressen. Omzet van Mikrocentrum door de jaren heen Al met al is de beschrijving van de doelstellingen van Mikrocentrum in de loop van de jaren veranderd, maar “kennisoverdracht en het stimuleren van netwerken” is eigenlijk altijd het basisprincipe van Mikrocentrum geweest. € 1.000.000 € 2.000.000 € 3.000.000 € 4.000.000 € 5.000.000 € 6.000.000 € 7.000.000 € 8.000.000 € 9.000.000 € 0 1984 1986 1988 1990 1992 1994 1996 1998 2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014 2016 2018 75

76 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication