11

Door de SDG's van de Verenigde Naties als rode draad te nemen in de vaste opstelling One Planet, sluiten wij aan bij Den Haag als internationale stad van vrede en recht en als VN-stad. Dit blijkt een schot in de roos. 19 20 aanknopingspunt voor onze programmering en voor onderscheidende educatie. Met onze keuze voor een geëngageerde thematiek nemen wij onze vernieuwde rol van museum in de samenleving op ons en openen wij de weg naar nieuwe partnerschappen. BEZOEKERS Bezoekers zijn zeer positief over de tentoonstellingen van het Museon: gemiddeld beoordelen ze deze met 8,2. Toch kan een aantal dingen beter, blijkt uit publieksonderzoek. Het Museon staat bekend als een ‘museum waar je veel kunt doen’, maar er ontbreken in de vaste opstelling onderdelen die je ‘moet hebben gezien’ en die je bijblijven. Een heldere lijn in de programmering zal de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid vergroten. We blijven investeren in de naamsbekendheid van het Museon, zeker omdat aantal bezoekers in 2018 licht is gedaald. Dat ligt in ieder geval niet aan de prijs van een toegangskaartje. Als dagattractie biedt het Museon namelijk veel voor weinig. Door meer publiciteit te zoeken, de programmering aan te passen, en het Museon te positioneren als leerzame, spannende dagattractie, willen wij de naamsbekendheid vergroten en de kaartverkoop stimuleren. Door duurzame relaties op te bouwen met bezoekers en door de buitenwereld meer bij de programmering te betrekken, trekken wij niet alleen nieuwe bezoekers maar verhogen wij ook het herhaalbezoek. STERK MERK De tijd dat het Museon een van de weinige aanbieders van museumeducatie was, ligt achter ons. Uit onderzoek blijkt dat de merkkracht van het Museon, mede door de toegenomen concurrentie en het beperkte marketingbudget, enigszins is afgenomen. Toch zijn wij nog steeds een sterk merk. 95 procent van de leerlingen in het Haagse primaire onderwijs bezoekt het museum, en geeft ons gemiddeld een 8,5. Wij profiteren van onze goede relatie met het primair en voortgezet onderwijs. Wij richten ons op het snijvlak van cultuur, natuur en wetenschap en laten dit zien met onze diverse en waardevolle collectie. Dit onderscheidt ons van andere culturele instellingen die educatieve programma’s aanbieden. Met onze mondiale thema’s en aandacht voor de SDG’s voorzien wij in de behoefte aan een buitenschools aanbod op dit gebied. Wat betreft wereldoriëntatie en aardrijkskunde is er zelfs vrijwel geen concurrentie. De groeiende aandacht voor wetenschap & techniek (W&T) biedt nieuwe kansen, en in Den Haag is het Museon de partij bij uitstek om hier een impuls aan te geven. Wij onderhouden namelijk van oudsher een nauwe relatie met het onderwijs en met het Haagse bedrijfsleven en behandelen al veel onderwerpen op het gebied van W&T. Wij bieden met onze mondiale thematiek een zinvolle en inspirerende context. Daarnaast heeft het Museon alle middelen in huis om educatieve programma’s te ontwikkelen die aansluiten bij verdere aanpassingen in het curriculum van het primair onderwijs. Bedrijfsplan 2020 – 2024 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication