31

39 W&T op locatie Een reeks workshops eind 2019 op het gebied van wetenschap & technologie in het buurthuis aan het Mandelaplein is een vingeroefening voor de ontwikkeling van een mobiel Museon W&T-lab. Want dat is het einddoel: een lab dat langs buurthuizen, bibliotheken, cultuurankers en scholen reist. Dan kunnen scholen ook gewoon om de hoek terecht voor W&T-educatie. communicatiebudget. Wij hebben een businessplan opgesteld voor zakelijke verhuringen. Vanaf januari 2020 moet een nieuwe salesmedewerker voor de commerciële markt ervoor zorgen dat wij in 2024 zo’n 20.000 zakelijke bezoekers ontvangen en meer inkomsten genereren. DOELGROEP STAKEHOLDERS De stakeholders van het Museon zijn de gemeente Den Haag, de Vereniging van Vrienden, de Corporate Ambassador Club (onze bedrijvenkring), diverse fondsen en sponsors. Omdat wij interessant zijn voor de doelgroepen families en onderwijs, zijn wij ook een interessante en betrouwbare partner voor deze stakeholders. Wij bereiken immers een groot en divers publiek, spelen de rol van kennismakelaar en zijn platform voor innovatieve en duurzame ontwikkelingen. De intensivering van de zakelijke verhuur moet in de toekomst ook nieuwe stakeholders aan het museum verbinden. Wij zullen de sponsorwerving verder professionaliseren om zodoende 30 procent eigen inkomsten te realiseren in 2024. 5.3 COMMUNICATIESTRATEGIE De communicatiecampagne wordt een combinatie van het vergroten van de naamsbekendheid en het stimuleren van de kaartverkoop. Wij gebruiken daarvoor tentoonstellingen, een aantrekkelijk activiteitenprogramma en specifieke, spannende events. Op dit moment richten wij ons op de tijdelijke tentoonstellingen waarbij wij verschillende tools kunnen testen op respons. OFFLINE COMMUNICATIE Wij zetten het publiciteitsbudget wisselend in op basis van doelen en programma’s en aan de hand van een flexibele jaarplanning. Offline kiezen wij voor media die relevant zijn voor het familiepubliek. Hierbij hanteren wij de normering van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). Wij realiseren extra inkomsten door barters en partnerships. Het Museon werkt samen met mediapartners als National Geographic, Hillenaar, Sanoma en RTV West. Veel kanalen hebben een duidelijk link met onze online communicatie. ONLINE COMMUNICATIE De website is ons centrale online communicatiemiddel voor alle doelgroepen. Al onze producten zijn er te vinden. Voor betere vindbaarheid heeft het Museon een Google Grants Pro. Daarnaast adverteren wij op een aantal websites, zoals dagjeweg.nl en vakantiepas.nl. Wij publiceren vier digitale nieuwsbrieven voor verschillende doelgroepen (algemeen, onderwijs, fotografie en lezingen). Verder zijn sociale media een belangrijk middel om te communiceren met onze bezoekers. Wij posten actuele aankondigingen van tentoonstellingen en activiteiten, informatie en achtergrondverhalen die met het Museon te maken hebben. Onze online campagnes monitoren wij permanent en wij kunnen ook tijdens de looptijd aanpassingen doen. Om meer over onze bezoekers te weten te komen, houden wij (digitale) enquêtes onder het publiek. Dit levert waardevolle data en laat ons zien wat onze bezoekers in het Museon waarderen en wat wij kunnen verbeteren. De uitkomsten van deze enquêtes gebruiken wij als input voor activiteiten van het Experience Team. Ook meten wij voortdurend de effectiviteit van onze campagnes door kwantitatief onderzoek onder museumbezoekers en voeren wij periodiek imago-onderzoek uit. 39 Iconische foto’s in National Geographic Colors of the World Bedrijfsplan 2020 – 2024 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication