40

Doel 6 Versterking van de financiële basis 8 Het Museon ontvangt subsidie van de gemeente Den Haag. Eigen inkomsten komen uit entree en zakelijke verhuur; en voor projecten en investeringen zijn er bijdragen van fondsen en sponsors. Uit benchmarks blijkt dat wij efficiënt werken. De financiering van nieuw beleid moet daarom uit een verhoging van onze eigen inkomsten komen. Doel is om het percentage eigen inkomsten te verhogen van 26 naar 30 procent in 2024. Daarvoor zien wij verschillende mogelijkheden. 8.1 MEER INKOMSTEN UIT ENTREE EN ACTIVITEITEN In 2019 hebben wij extra geïnvesteerd in publiciteit, met als doel de regionale en nationale bekendheid van het Museon te versterken en de bezoekersaantallen te vergroten tot zo’n 240.000 per jaar in 2024. De verhoging van het publiciteitsbudget handhaven wij in de komende jaren. In dezelfde periode moet de besteding per bezoeker omhoog. Daarvoor moeten wij zorgen dat: 1) activiteiten waarvoor bezoekers extra betalen meer deelnemers gaan trekken; 2) bezoekers meer besteden in het onlangs verbouwde restaurant; 3) het aanbod in de museumwinkel actueler en beter afgestemd is op wat er in het museum te zien is. 8.2 BEVORDEREN VAN HET AANTAL VERHURINGEN Wij hebben een nieuw businessplan voor de zakelijke verhuur opgesteld. De diversiteit aan ruimtes tot maximaal driehonderd personen, de ligging in de Internationale Zone, de beschikking over het Green Key Gold-certificaat en de keuze voor een mondiale thematiek in zijn programmering maken het museum potentieel aantrekkelijk voor organisaties en bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden. Wij investeren in een modernisering van de faciliteiten, een hoger communicatiebudget en uitbreiding van het aantal medewerkers om deze markt te ontwikkelen. Wij verwachten dat hierdoor het aantal zakelijke bezoekers zal toenemen van 8.000 naar 20.000 per jaar. Een nieuwe salesmedewerker moet zo snel mogelijk een hogere omzet realiseren. Het doel is om binnen één à twee jaar op deze post quitte te draaien. 8.3 VERHUUR VAN TENTOONSTELLINGEN Reizende tentoonstellingen over populairwetenschappelijke onderwerpen zijn in trek. Onze grote, tijdelijke tentoonstellingen ontwikkelen wij zoveel mogelijk in een consortium met andere musea en science centra. Op deze manier delen wij de hoge ontwikkelkosten en bereiken wij een groter publiek. Wij bouwen deze internationale samenwerking verder uit, zodat er meer echte blockbusters naar Den Haag kunnen worden gehaald en de stad in toeristisch opzicht extra allure krijgt. Zodra een tentoonstelling op de locatie van elke partner binnen het consortium heeft gestaan, gaat zij in de verhuur voor andere musea. De opbrengst komt ten goede aan de ontwikkeling van nieuwe tentoonstellingen. Daarnaast zien wij mogelijkheden voor de verkoop aan collegainstellingen van technologie die wij in onze tentoonstellingen gebruiken, zoals het centrale systeem waarmee wij de applicaties bedienen en specifieke publiekstoepassingen. 40 40 Samen onze toekomst vormgeven

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication