14

14 Aanpassing van de Wwft in 2018 Er komen in 2018 extra administratieve lasten aan ingevolge de nieuwe Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Onder andere het cliëntonderzoek zal voor alle cliënten opnieuw moeten worden gedaan. Volgens de minister van Financiën gaat dat twee uur per dossier kosten. Door: Gert van den Brink De nieuwe Wwft staat voor de deur. Eigenlijk had deze al in 2017 moeten zijn ingevoerd, maar dat is niet gelukt. Hij ligt nu als wetsvoorstel in de Tweede Kamer en de verwachting is dat deze halverwege dit jaar wordt ingevoerd. De wet tegenhouden of wijzigen is geen optie meer omdat bijna alle nieuwe regels door de Europese Gemeenschap verplicht zijn gesteld. In dit artikel leggen we de belangrijkste wijzigingen kort aan u uit. 1. Wie moet er worden aangemerkt als uiteindelijk belanghebbende (ook wel bekend als de UBO)? De bv Voor de rechtspersonen zijn de oude regels van de Wwft, het hebben van een belang van meer dan 25% of het hebben van zeggenschap, aangevuld. Het kon in de oude Wwft voorkomen dat er geen UBO aangewezen hoefde te worden. Bijvoorbeeld wanneer er vijf aandeelhouders waren met ieder een gelijk belang. In het besluit bij de nieuwe Wwft staat nu dat, als er geen UBO is te vinden, de natuurlijke persoon die beleidsbepaler is als UBO moet worden aangemerkt. Een vereniging of stichting Onder de oude Wwft was er bij een vereniging of stichting eigenlijk nooit een UBO. Daar komt verandering in. In het besluit bij de nieuwe Wwft wordt de vraag wie de UBO is voor een vereniging of stichting gelijkgetrokken met die van een bv. Er moet dus altijd een UBO worden aangewezen. UBO-register Er komt bij de Kamer van Koophandel een register waarin de UBO van een onderneming wordt vermeld. U krijgt de plicht om wijzigingen van de UBO aan de KvK door te geven. 2. De bepaling van het risicoprofiel Onder de oude Wwft kon u in het cliëntonderzoek feitelijk zelf bepalen wat het risicoprofiel van de cliënt is. Bij de meeste cliënten stond daar dan ook een weinig tot gewoon risico op NOAB witwassen of financieren van terrorisme. In de nieuwe Wwft is opgenomen dat bij het bepalen van het risico verplicht gebruik moet worden gemaakt van risicofactoren die door de Europese Gemeenschap en de Nederlandse overheid worden vastgesteld. De Europese Gemeenschap heeft vorig jaar haar lijst met risicofactoren bekendgemaakt in een stuk van maar liefst 290 pagina’s. En voor de goede orde, daar staan verplichte risico’s in vermeld. Bij het uitvoeren van het cliëntonderzoek Wwft moeten deze dus worden meegenomen. De Nederlandse lijst is bij het schrijven van dit artikel nog niet bekend. De risicoclassificatie Het was tot nu toe gebruikelijk om twee of drie risicoklasses te gebruiken. Bijvoorbeeld een laag risico, gewoon risico of hoog risico op witwassen. In de definities van de Europese Gemeenschap worden dat er vier, nl. laag, gematigd significant, significant of zeer significant. De beschreven risico’s kennen een paar algemene factoren die als volgt zijn samen te vatten: 1. Het landenrisico: Er kunnen landen met een hoog risico worden aangewezen. 2. De activiteiten van de cliënt zelf: Veel kasverkeer is daarvan een voorbeeld. 3. Het soort instelling: Een administratiekantoor (een instelling) wordt door de Europese Gemeenschap als risicofactor gezien (overigens geldt dit ook voor accountantskantoren en belastingadviseurs). 4. De diensten die de instelling verricht: Sommige werkzaamheden die u verricht voor klanten worden als extra risicovol gezien. Voorbeeld van zo’n risicofactor Eén van de beschreven risicofactoren is het adviseren bij het verkrijgen van onroerend goed. Daarmee worden in dit voorbeeld niet bedoeld de activiteiten van een makelaar maar van een belastingadviseur of administratiekantoor. Volgens de beschrijving van de Europese Gemeenschap is hier sprake van de samenloop van meerdere risicofactoren. De activiteit van de cliënt zelf: het kopen of verkopen van onroerend goed. Maar daar komen twee factoren bij. Het administratiekantoor wordt in de beschrijving als risicovolle instelling Activa | Nummer 2 - 2018

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication