42

42 als er geen stok achter de deur is? Iedereen heeft ermee te maken. We krijgen vaak van een klant de vraag ‘wie ziet dat nou?’. Dat mag helemaal geen vraag zíjn. Alleen al het stellen van de vraag is onethisch. Maar ik begrijp hem wel.” De falende kennis en controle bij de fiscus is nadelig voor NOAB en accountantsorganisaties, meent hij. “De pakkans is klein voor rotte appels. Dat is vervelend voor de kwaliteitskantoren. Het zou voor elke beroepsorganisatie beter zijn als er meer controle plaatsvindt op de kwaliteit van advies en de aangifte. Als de fouten niet worden gecontroleerd en gecorrigeerd, waarom zou die klant dan met een gekwalificeerd kantoor in zee gaan?” Rechtvaardigheid De belastingwetgeving is te complex geworden, stelt Van Uunen. Onlangs hield hij op verzoek van een klant een lezing. “Ik heb het wetboek uit 1986 gepakt. Het jaar waarin ik als adviseur begon: 800 pagina’s met een groot lettercorps. Kijk je naar de wetbundel van 2019, dan is dat toegenomen tot 2.368 pagina’s en het lettertype is verkleind.” Zijn conclusie: “Er is niet meer doorheen te komen.” In de belastingwetgeving is sprake van een spanningsveld tussen eenvoud en rechtvaardigheid, doceert hij. “Hoe meer eenvoud je creëert, hoe onrechtvaardiger de wetgeving. In het parlement hoor je de hele tijd ‘je moet wel denken aan die doelgroep’ en ‘daar moet ook een uitzondering voor komen’. De rechtvaardigheid is doorgeslagen ten koste van de eenvoud. Waardoor het te complex wordt om uit te voeren en het juist niet meer rechtvaardig is. De wetgever heeft zich in de eigen voet geschoten.” ‘Het zou voor elke beroepsorganisatie beter zijn als er meer controle plaatsvindt’ Hij neemt de eigenwoningregeling als voorbeeld. “Die is dermate ingewikkeld, dat hooguit een handjevol mensen de regeling uit het hoofd beheerst. Hoe kun je dan van de maatschappij verwachten dat je de regels correct naleeft? Als er op de Helpdesk een vraag over de eigenwoningregeling binnenkomt, slaat de schrik me om het hart. De regeling is dermate complex dat die niet uitvoerbaar meer is.” Idem met de wetgeving rond de fiscale eenheid: “Veertig pagina’s wettekst, nog los van jurisprudentie en interpretaties.” Hij vindt de omzetting van het pensioen in eigen beheer in een oudedagsverplichting een mooi voorbeeld hoe je de wetgeving kunt vereenvoudigen. “De fiscus kon de pensioenproblematiek bij eigen BV’s niet meer aan.” ■ adviesgroep Partners in kwaliteit PUNT & VAN DE WEERDT, BELASTINGADVISEURS Parkstraat 20 2514 JK Den Haag T. 070 - 302 58 25 E. info@defiscalisten.nl VAN ELDEREN ACCOUNTANTS | BELASTINGADVISEURS Kanaalpad 77 | 7321 AN Apeldoorn T. 055 - 522 33 77 E. apeldoorn@vanelderen.nl Met vestigingen in: Ommen 0529 - 46 96 00 Wezep Zwolle NOAB 038 - 444 62 44 038 - 423 15 83 Activa | Nummer 3 - 2019 Postbus 2478 5202 CL ‘s-Hertogenbosch T. 073 - 614 14 19 E. info@noab.nl www.noab.nl

43 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication