32

32 Mkb-ondernemers laten subsidie links liggen Vanaf begin 2018 tot en met november 2018 maakten slechts enkele ondernemers gebruik van een speciale Brexit-regeling. Er lag zo’n vier miljoen klaar, er werd slechts 10.000 euro uitgekeerd aan bedrijven die ook ná het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU zaken willen blijven doen (bron: AD). Door: Chris Wolters Het ministerie van Economische Zaken heeft geen goed antwoord op de vraag waarom bedrijven de subsidie links laten liggen. Volgens het ministerie wordt de ondernemerswebsite brexitloket.nl ‘wel goed bezocht’: een slordige 25.000 ondernemers vulden sinds eind maart 2018 de ‘Brexit Impact Scan’ in. Gedacht wordt dat de regeling mogelijk overbodig is omdat bedrijven het niet nodig hebben of omdat de Brexit-vouchers onbekend zijn. MKB-Nederland meent dat ondernemers (te) afwachtend zijn. Dat is niet voor het eerst. Aanzetten tot actie Het doel van subsidieregelingen is natuurlijk om (mkb-)ondernemers aan te zetten tot actie: innoveren, recycleren, onderzoeken, ontwikkelen. Soms is het echter onduidelijk of de subsidieregelingen voldoende aansluiten bij de behoeften van het mkb. ‘Het aanvragen van subsidie is gebaat bij een serieuze aanpak’ Adviesbureau ERAC Innovation (European and Regional Affairs Consultants) ging na (juni 2018) of bij het al dan niet aanvragen van subsidie de verplichtingen en/of administratieve lasten in het subsidietraject wel in lijn waren met de innovatiebehoefte van het mkb. Uit drie casestudies naar respectievelijk de MKB Innovatiestimulering Topsectoren Zuid-Nederland (MIT Zuid), het Plattelandsontwikkelingsprogramma NoordBrabant (POP3) en het Operationeel programma Zuid-Nederland 2014-2020 (OPZuid), bleek alleen de eerste regeling goed NOAB aan te sluiten bij de behoeften. Belangrijk element leek daarbij te zijn dat er een voorschot van 50% bij toekenning werd verleend en dat er sprake is van lage verantwoordingslasten. Teer punt is dat de langetermijnopbrengsten voortvloeiend uit de subsidieregeling nauwelijks bij het mkb bekend lijken te zijn of te worden. In een aantal gevallen lijkt men de verantwoordingseisen als te gedetailleerd te ervaren. Als dan de besluitvorming en de uitbetaling als te langdurig worden ervaren, haken veel ondernemers af. Er is niet nagegaan of financiële dienstverleners een rol kunnen spelen om bijvoorbeeld ontbrekende vaardigheden in dat kader in te vullen. talloze regelingen Er zijn talloze regelingen. Afgezien van de papieren rompslomp is het sowieso lastig om uit te vinden waar financiële regelingen precies voor kunnen dienen. Een greep uit het aanbod maakt duidelijk waar mkb-ondernemers op stuiten: • Horizon 2020: een programma van de Europese Commissie om onderzoek en innovatie te stimuleren; • WBSO (Wet bevordering speur- en ontwikkelingswerk): een fiscale stimuleringsregeling voor ondernemers; • Innovatiekrediet: risicodragend krediet bestemd voor de financiering van veelbelovende innovatieve projecten; • Innovatiebox (tot voor vier jaar de Octrooibox): een speciale tariefbox binnen de vennootschapsbelasting; • Innovatiefonds MKB+: dit fonds staat open voor investeerders in de creatieve industrie, zoals architectuur, mode, design en nieuwe media; • Research & Development Aftrek (RDA): ondernemers kunnen een percentage van de kosten en investeringen voor R&D-activiteiten extra aftrekken van de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. ERAC Innovatie heeft als adviesbureau veel ervaring in het Activa | Nummer 2 - 2019

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication