35

35 kantoor in beeld ‘De klant heeft behoefte aan een gedegen analyse’ Vooroplopen in digitalisering als voorwaarde om data goed te analyseren, waarmee klanten optimaal bediend kunnen worden. Voor Find Administratie en Advies in Ederveen is dat de normaalste zaak van de wereld. “Het is wel een uitdaging om het klein mkb te overtuigen van het nut van een goed advies,” zegt kantoorhouder Geurt Jan van de Heetkamp. Door: Henk Poker De oplossing daarvoor ligt volgens hem in het ‘voorspellend’ gaan adviseren, “denk bijvoorbeeld aan toekomstige belastingdruk of mogelijke cashproblemen.” Find wil in elk geval zo weinig mogelijk tijd kwijt zijn aan het werk dat aan de voorkant van een gedegen advies moet plaatsvinden. Niet voor niets is het kantoor optimaal gedigitaliseerd. Sterker nog, het heeft zelf software ontwikkeld waarmee de administratie geautomatiseerd kan worden gecontroleerd, daarover later meer. Veranderingen Find zag in 2000 het levenslicht, acht jaar later kwam compagnon Berry Koelewijn in de zaak en inmiddels werken er negen mensen. Het kantoor heeft veel klanten in de bouw- en reclamewereld. “Tien jaar geleden werd ons al verteld dat onze banen er over drie jaar niet meer zouden zijn, zover is het niet gekomen. Dus de vraag of er in al die jaren veel veranderd is, kan ik met ja en nee beantwoorden. Wij lopen altijd voorop met digitalisering, dus als je alleen daarnaar kijkt, is er de laatste jaren niet veel veranderd.” “Er wordt gezegd dat we ons meer moeten richten op advies, maar heeft de gemiddelde zzp’er wel advies nodig? Ik vraag het me af. Natuurlijk is er prijsdruk in de markt, dat merken we. Daarom moet je ervoor zorgen dat de invoerkant zo goedkoop mogelijk gebeurt, maar je moet wel kwaliteit kunnen blijven leveren.” Software Om die reden heeft Find zelf software ontwikkeld, waarmee geautomatiseerd de administratie wordt gecontroleerd en het aantal handelingen naar beneden wordt gebracht. “Er is geen ander pakket dat dit kan,” zegt Van de Heetkamp. “Kijk, de jonge generatie kiest zelf z’n boekhoudpakket, maar dat moet wel worden gecontroleerd. Daarom hebben wij platformonafhankelijke software ontwikkeld.” NOAB Geurt Jan van de Heetkamp Volgens Van de Heetkamp wordt de interpretatie van data belangrijk. “Maar dan moeten de bronnen wel honderd procent correct zijn. Met die data kun je kiezen voor een bredere aanpak bij de klant. Welke strategie wil hij, waar kiest hij voor en daarin ook de persoonlijke situatie meenemen. Ondernemers willen hun risico’s helder hebben. Je hebt data nodig om dat te analyseren, daar geloof ik in.” ‘Ondernemers willen hun risico’s helder hebben’ “Dit vak is en blijft people’s business,” besluit hij. “Wat we in feite doen is aandacht verkopen, gekoppeld aan een goede analyse van de toekomstige situatie van de klant. Het is een voordeel wanneer je dat als kantoor kunt duiden. Ik vind dat een uitdaging. Ja, en ik denk dat er daardoor in onze branche vanzelf een schifting gaat ontstaan.” ■ Fotog r a f i e Pau l To lenaa r

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication