39

39 ker van de VVD neemt de tijd en vraagt verduidelijking van de vragen, krijgt die en ook hier volgt de mededeling dat ze er niet in geslaagd zijn de antwoorden op tijd te formuleren. Wel wordt de wens uitgesproken dat het een mooi artikel wordt. CDA en D66 reageren helemaal niet. Ervaringen in het Vk De terughoudendheid van D66 is enigszins begrijpelijk. Partijlid drs. Menno Snel is sinds 26 oktober 2017 staatssecretaris van Financiën in het kabinet-Rutte III. Eerder was hij onder meer plaatsvervangend directeur-generaal Fiscale Zaken op het ministerie van Financiën. In zijn rol als staatssecretaris ontraadt hij de motie van de Tweede Kamerleden Asscher en Buitenweg: “Het bepalen van de totale belastingkloof voor Nederland zou een lastige en omvangrijke klus zijn die vele aannames vereist, wat mede de uitkomsten lastig bruikbaar maakt. Na een forse initiële investering, zouden hier ook structureel veel tijd en middelen mee zijn gemoeid. De ervaringen in het Verenigd Koninkrijk laten zien dat de baten van deze investering zeer beperkt zouden zijn. Daarom ontraad ik de motie van de leden Asscher en Buitenweg.” Staatssecretaris Snel meldt verder dat het ministerie van Financiën eind 2017 uitgebreid heeft gesproken met het tax-gapteam van HM Revenue and Customs (HMRC) in het Verenigd Koninkrijk (VK) en neemt daar vervolgens afstand van. “Er zijn maar zeer weinig landen die een overall belastingkloof schatten en publiceren. Het VK is één van de weinige landen waar dit jaarlijks gebeurt.” In het VK is er volgens hem veel kritiek op de belastingkloofstatistiek. Die wordt ook ongeschikt bevonden als prestatie-indicator voor de Belastingdienst omdat ‘de causaliteit tussen de activiteiten van de Belastingdienst en de ontwikkeling van de belastingkloof niet is vast te stellen’. Snel blikt vooruit: “De prestatie-indicatoren worden, zoals ook in het Jaarplan 2019 van de Belastingdienst is aangegeven, doorontwikkeld zodat deze beter aansluiten bij de uitvoeringsen toezichtstrategie van de Belastingdienst” (bron: Belastingdienst: ‘21e eeuws handhavingsbeleid’). tax-gap in kaart brengen SP-Kamerlid Renske Leijten, onder meer woordvoerder van Financiën, geeft het standpunt van haar partij weer: “De SP wil graag dat het inningsverlies, het nalevingstekort en de dark numbers die onder de definitie van tax-gap vallen in kaart NOAB worden gebracht. En dat voor alle onderdelen, te weten: particulieren, mkb en grote ondernemingen. Dat is ook de aanbeveling van de Algemene Rekenkamer geweest en moet worden opgevolgd. Het voorbehoud dat destijds is gemaakt op grote ondernemingen is onwenselijk.” In februari 2017 propageerde de VVD dat de Belastingdienst niet moet blijven steken in de 20ste eeuw, maar nu twee jaar later is het thema weer naar de achtergrond verdwenen. Kamerlid Leijten heeft daar moeite mee: “De afgelopen tijd is het niet over de tax-gap gegaan en ik ben voornemens om een stand van zaken te vragen. Zeker ook op het vlak dat er kritische kanttekeningen waren dat de Belastingdienst informatie mist voor de onderbouwing van het handhavingsbeleid. Er is gezegd dat er meer zicht op effectiviteit moet komen en dat de naleving gericht moet worden op grote ondernemingen. Het lijkt mij goed als de staatssecretaris een duidelijk overzicht geeft van de stand van zaken en zijn ambities.” ‘Er zijn maar zeer weinig landen die een overall belastingkloof schatten en publiceren’ Leijten stelt ten aanzien van de controle: “Ik denk dat het zinvol is om internationaal te kijken wat daar aan kennis is en via het risicogericht toezicht goed te controleren. Uiteraard naast de steekproefsgewijze controles. Nog maar een maand geleden hebben we gedebatteerd dat de helft van de automatisch geselecteerde risicovolle aangiften van het mkb niet gecontroleerd wordt. Signalen uit de Belastingdienst geven aan dat dit geldt voor andere grondslagen. Hierover heb ik nadere Kamervragen in voorbereiding. De SP wil graag 100-procentcontrole van de geselecteerde risicovolle aangiften.” Dirk Slieker, beleidsmedewerker van financieel specialist Henk Nijboer (PvdA), verwijst naar de in februari 2019 ingediende motie van Asscher en Buitenweg. “Natuurlijk heeft de Belastingdienst het druk door tal van oorzaken, maar dat laat onverlet dat je wilt weten waar je staat. Meten is weten en daar is nu geen sprake van.” ■ Activa | Nummer 2 - 2019

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication