37

“De ontwikkelingen op het gebied van ICT, verslaggevingseisen en klantbehoeften leiden ertoe dat onze branche zo goed als zeker afstevent op een markt waar heel andere spelregels gelden.” Voor kantoren die tijdig schakelen liggen er grote kansen in het verschiet en daarop wordt ingespeeld met de cursus MKB Ondernemerscoach. DEELNEMERS REAGEREN ENTHOUSIAST “De nieuwe aanpak is efficiënter, profijtelijker en leuker,” aldus Hans van Beveren, medeoprichter en eigenaar van Spin administratie & advies in Voorschoten. “Er is bij ons veel veranderd: processen zijn aangepast, we zijn slimmer gaan werken en hebben meer tijd om met de klant te praten. We kunnen meer bieden en zitten met de klant veel dichter op de actualiteit. Zo is beter te sturen op cijfers.” Maurice Lander van het Sparrer Instituut wijst op zakelijke kansen als er meer vanuit de klant wordt gedacht. “Er is vaak geen ‘vitrine’ met diensten waarmee we (potentiële) klanten kunnen helpen met kopen. En de diensten die we wel aanbieden zitten vol met vakjargon. Het is de klant niet altijd duidelijk wat het hem oplevert.” BETER INZICHT IN WAT ER WORDT GEDAAN Herman Buyk van Optifisc in RotterdamKralingseveer is ook deelnemer aan de cursus: “Door de cursus is het inzicht gekomen dat we de klant beter kunnen bedienen via pakketten, waarin de toegevoegde waarde als vertrouwd adviseur/ ondernemerscoach meer tot haar recht komt én dit voor jouw kantoor meer adviesomzet oplevert. De ondernemerscoach helpt de klant met een coachtraject zijn missiedoel te bereiken. Hierdoor krijg je een intieme klantrelatie. Mijn klant was er blij mee en merkte op dat we dit veel eerder voor hem hadden moeten doen.” Maurice Lander vult aan: “Als ondernemerscoach stel je je dus op in dienst van de doelen van de klant. In de cursus leer je bedrijfskundig te denken, te coachen en te improviseren. Je leert de klant hierdoor veel beter kennen. Hij zal aangeven wat hij waardevol vindt waardoor je een passende prijs kan bepalen. Een snel gegeven advies is immers vaak meer waard dan de bestede tijd.” NIET MAKKELIJKER, WEL BETER Hans van Beveren meent: “Ik zou niet meer terug willen naar de oude situatie.” Hij motiveert zijn keuze voor de cursus: “Er moest iets veranderen, maar hoe? We hebben nu de ‘race to the bottom’ omgebogen. Niet makkelijk, maar wel zeer de moeite waard. De nieuwe verdienmodellen van de NOAB Ondernemerscoach blijken in de praktijk te kloppen.” Maurice Lander besluit: “Veel kantoren worstelen met hun verdienmodel nu duidelijk wordt dat ICT leidt tot minder uren werk per klant. Het is de kunst om minder te gaan doen en meer waarde te leveren. Dan realiseer je een winwinsituatie! Het levert de klant meer op en daar wil men meer voor betalen. Tegelijkertijd houd je het efficiencyvoordeel dat door de inzet van ICT ontstaat binnenboord.” . ”HET IS DE KUNST OM MINDER TE GAAN DOEN EN MEER WAARDE TE LEVEREN” NOAB.NL 37 EDUCATIE

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication