6

1940-1955 1955-1970 1970-1985 1985-2000 2000-2015 Babyboomers Generatie X Praktische generatie/ Patatgeneratie Generatie Y/ Millennials Generatie Z AANBOREN VAN POTENTIEEL Elke generatie heeft bepaalde talenten, maar ook bepaalde valkuilen. “De jonge generatie is opgevoed om kritisch na te denken en is gestimuleerd om te doen wat je hart je ingeeft.” Ze komen kritisch de arbeidsmarkt op en haken af bij verouderde patronen en processen, betoogt Jansen. “Als ze horen ‘zo doen we het altijd’ denken ze: houd maar op, terwijl generatie X juist heel erg gewend is om zich aan te passen en te voegen in het geheel. Generatie Y kan dat niet. Oudere generaties zien zich daarin alleen maar bevestigd in hun vooroordeel Begrijpen de generaties elkaar nog wel? Er lijkt sprake van een heuse generatieclash. Het is veelzeggend dat ‘boomer’ (ouderwets persoon, conservatief) is gekozen tot woord van 2019. “Er is lange tijd niet zo’n grote kloof geweest.” Bij de term ‘boomer’ gaat het niet per se om de babyboomer, constateert Kim Jansen van The Young Workforce. “Jonge mensen botsen vooral met generatie X, ‘de resultaatgerichte en behoudende generatie’, die nu de werkvloer domineert. “De grootste frictie op de werkvloer is die tussen generatie X en Y. En dat terwijl zij ouders respectievelijk kinderen van elkaar zijn.” over de verwende millennial.” Het gevolg is dat generaties in elkaars ‘allergie’ zitten. “Boomers en millennials hebben allebei enorme talenten en kracht, maar zien die niet van elkaar. Ze staan niet open voor elkaar.” Daarmee vergeten ze elkaars potentieel aan te boren. “Het ‘mooie’ is dat we op het punt zijn beland dat er problemen zijn. Mensen zien inmiddels wel dat de cultuuromslag móet. Je ziet goede jonge krachten die weglopen, terwijl je dat niet wilt.” FRISSE KIJK In de transitie die de administratie- en accountancybranche doormaakt, kan de nieuwe generatie het breekijzer zijn om te innoveren en nieuwe verdienmodellen aan te boren. “De aanstormende generatie is in potentie altijd een vernieuwer, is meer in contact met veranderingen in de wereld. Twintigers hebben een frisse kijk, zitten niet vast aan de manieren waarop iets altijd al gebeurt. Om daar profijt van te trekken, moet je als organisatie wél openstaan voor die nieuwe ideeën,” benadrukt Jansen. Generatie Y wil vanaf dag één het verschil maken. Tegelijkertijd moet het werk leuk zijn. Dat botst met de visie op werk van de oudere generatie die gewend is om onderop te beginnen en te luisteren naar de baas. Het is in essentie waar het in de communicatie misgaat, stelt ze. “Beide generaties hebben een andere visie op werk, op de work/life balance, goede communicatie en persoonlijke ontwikkeling. Vroeger was de ambitie 60 uur per week werken en heel goed worden in je vak. Nu is ambitie je breed ontwikkelen en naast je werk nog heel veel andere dingen doen.” LEREN VAN EEN ANDER Om de nieuwe generatie beter te begrijpen, is het belangrijk dat je in de spiegel kijkt, meent Jansen. En vooral ook verder. “De oudere generatie 6 &GO magazine

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication