12

” ALS EERSTE ZORG JE DAT DE HUUR EN DE ZORGVERZEKERING WORDT BETAALD. DAARNA GA JE WERKEN AAN DE ANDERE SCHULDEN” Hij vertelt over telefoontjes van een klant die fysiek werd bedreigd om zijn schuld te betalen. “De eerste keer dat je zoiets hoort, is dat best wel intens,” zegt hij met gevoel voor understatement. Gevraagd naar zijn drijfveren om beschermingsbewindvoerder te worden, antwoordt hij dat hij voldoening haalt uit het helpen van mensen bij wie het door omstandigheden misloopt in het leven. Hij is kritisch over het Nederlandse systeem bij schulden. “Wat ik niet begrijp, zijn de verdienmodellen. Dat er zoveel kosten bijkomen als iemand een schuld heeft. Die mensen komen er nooit meer uit. Ik snap dat er extra kosten zijn, maar niet dat die hoger zijn dan de schuld. Die mensen hebben het al zwaar.” “De zaken die ik heb, zijn van mensen die diep in de schulden zijn beland. Vaak kunnen ze financieel niet voor zichzelf zorgen. Bijvoorbeeld doordat ze een beroerte hebben gehad.” Gevraagd naar de zaken die hem het meest aangrijpen antwoordt hij: “Ik moet vragen blijven stellen om te voorkomen dat ik informatie mis. Waardoor ze, als ik niets doe, bijvoorbeeld uit hun huis kunnen worden gezet.” Hij vervolgt. “Als klanten bellen, moet ik steeds alles verifiëren ‘klopt het wat die persoon zegt?’. Je wordt op allerlei manieren gemanipuleerd. Bijvoorbeeld als iemand een advocaat in de hand neemt om onder de bewindvoering uit te komen, terwijl het echt nodig is.” MEERWAARDE De ervaringen en kennis in zijn rol als beschermingsbewindvoerder neemt Grando mee in het advies aan de ondernemers voor wie hij de administratie en belastingaangifte verzorgt. “Het beïnvloedt mij in zoverre dat ik bij alles onderbouwing vraag met documenten. Je ziet bepaalde dingen sneller. Ik verifieer extra of de informatie die iemand geeft ook klopt.” Als adviseur zit hij nu nog meer op de bal. Als voorbeeld noemt hij de aangifte vennootschapsbelasting voor een klant. “Bij controle bij de KvK zag ik dat er nog een bedrijf was dat aandeelhouder is in de BV. Dan wil ik een antwoord hoe dat precies zit.” Uiteindelijk hebben klanten voordeel van die kritische houding, is zijn overtuiging. “Ik denk dat het een meerwaarde geeft.” 12 &GO magazine

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication