19

“ALS FISCAAL ADVISEURS HEBBEN WIJ VEEL KENNIS IN HUIS, MAAR DIE KUNNEN WE PAS BENUTTEN ALS WE WETEN WAT ER SPEELT BIJ ONZE KLANTEN” Het kantoor besloot vaker workshops te gaan organiseren. “Tijdens een workshop heb je op een andere manier contact met je klant,” vertelt Claudia van Grinsven. “Dat contact is essentieel om waarde te kunnen toevoegen. Als fiscaal adviseurs hebben wij veel kennis in huis, maar die kennis kunnen we pas benutten als we weten wat er speelt bij onze klanten.” Het kantoor besloot bij te houden welke vragen vaak terugkomen. “We kwamen uit op echte ondernemersvragen: hoe kan ik samenwerken met andere ondernemers, welke verzekeringen heb ik nodig of waar moet ik op letten als ik personeel aanneem?” HUISARTS Klanten worden aangemoedigd ook zelf thema’s aan te dragen voor de workshops. “We zijn de huisarts van de ondernemer. Klanten kunnen ons alles vragen. Als wij het antwoord niet weten, dan verwijzen we ze door naar een specialist.” Zo liet het kantoor al eens een workshop Vermogensopbouw verzorgen door een beleggingsadviseur. Ook niet-klanten mogen de workshops kosteloos bijwonen. “Daarmee verlagen we de drempel om kennis te maken met ons kantoor. Sommige ondernemers vinden het spannend om naar een fiscaal adviseur te stappen. Ze vinden cijfers lastig. Ons kantoor is heel toegankelijk. We gebruiken bewust begrijpelijke taal en sluiten aan bij de behoeften van de ondernemer.” De workshops hebben nog een fijn effect: ze maken klanten tot ambassadeurs. “Je bent als fiscaal adviseur weer even on top of mind. Klanten verwijzen familie en vrienden met fiscale ondernemersvragen sneller naar ons door.” Zelf zijn de kantoorhouders gestopt met het bezoeken van netwerkborrels. “Die tijd investeren we nu in onze bestaande klanten. We willen weten wat er speelt, wat hun dromen zijn en welke vragen zij hebben. Daar krijgen we zelf ook meer energie van.” “ EEN OPEN SFEER NODIGT UIT OM JEZELF TE LATEN ZIEN. ALS ONDERNEMER, MAAR OOK ALS MENS” BELEVING Bij de verhuizing naar een nieuw pand kozen de kantoorhouders bewust voor een locatie met een ruime spreekkamer. “Die hebben we warm ingericht, zodat we ondernemers kunnen ontvangen in een gemoedelijke sfeer. Informeel, maar zakelijk. Hier geven we ook onze workshops. Dat werkt veel beter dan wanneer je tien mensen uitnodigt in een witte ruimte met tl-verlichting. We zetten een beleving neer. Een open sfeer nodigt uit om jezelf te laten zien. Als ondernemer, maar ook als mens. Hoe meer een klant vertelt, hoe beter wij erop kunnen inspelen. Zo komen we samen tot een goed resultaat.” NOAB.NL 19 ICT & INNOVATIE

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication