23

NOAB-kantoor Van Hanze begon als accountantskantoor, maar binnen de controlerol vond eigenaar Arno Leurink niet de ruimte om te doen wat hij het liefste deed: ondernemers bijstaan en strategisch adviseren. Hij gaf zijn accountantstitel op, maar liep tegen het vooroordeel aan dat een administratiekantoor alleen de boekhouding zou verzorgen. Met twee vennoten besloot hij een tweede onderneming op te richten: MKB Winstadvies. In hetzelfde pand en met hetzelfde team, maar met een compleet andere signatuur. DROMEN REALISEREN MKB Winstadvies helpt klanten financieel gezond te ondernemen. “Dat begint met luisteren,” vertelt Straver. “Wat wil de ondernemer? Als financieel professional zit je op een pot met goud, met alle inzichten waar je over beschikt. Jij ziet wat de cijfers vertellen, maar ziet een ondernemer dat ook? En wat betekenen de cijfers concreet? Een klant zal niet meteen loslaten dat het zijn grootste droom is om zijn bedrijf vanuit Spanje te runnen. Maar dat betekent wél iets. Bijvoorbeeld dat hij een investeringspotje nodig heeft voor IT. Als adviseur kun je een klant daarin perfect begeleiden. Dan ben jij uiteindelijk ook degene die een kaartje krijgt vanuit Barcelona – niet omdat je zijn aangiftes altijd op tijd hebt ingediend, maar omdat jij hem hebt geholpen zijn droom te realiseren.” Ook voor Wijnand Vergeest van PartnersInBedrijf is goede communicatie cruciaal. Klanten worden beschouwd als échte partners en mogen het kantoor onbeperkt bellen, zeven dagen per week. “Wij willen contact met de klant, dus dan moeten we ook de drempels wegnemen,” vindt de kantoorhouder. “En niet onbelangrijk: géén factuur gaan sturen voor die telefoontjes. Die zitten in ons abonnement. Écht drempels wegnemen dus: practice what you preach!” Het ondernemen zat Vergeest al vroeg in het bloed: op 12-jarige leeftijd verdiende hij op de markt al zijn eigen boterham. “Daar heb ik ontzettend veel van geleerd. Als adviseur moet je je verplaatsen in de ondernemer en cijfers kunnen duiden in begrijpelijke taal. Waar heeft een ondernemer behoefte aan?” PROACTIEF ADVIES Vergeest heeft automatisering al sinds 1994 omarmd. Toen met een boekhoudpakket onder MS-DOS en nu met een op maat gemaakte app. “Daardoor zijn we efficiënter gaan werken en weten we precies hoe onze klanten er voor staan, zodat we ze proactief kunnen adviseren. Bijvoorbeeld over de investeringsaftrek. Rond oktober sturen we onze klanten ieder jaar een update. Doordat alle administraties online staan, kunnen we zien: ‘Als je dit jaar 500 euro meer investeert, ga je over de drempel heen en claim je een mooie aftrekpost.’ Zo kunnen we écht toegevoegde waarde leveren.” “ WIJ WILLEN CONTACT MET DE KLANT, DUS DAN MOETEN WE OOK DE DREMPELS WEGNEMEN” Ook SPIN administratie & advies zet bewust een stapje extra voor haar klanten. “Als boekhouder zit je vaak in de oplossingsmodus,” merkt Hans van Beveren. “De klant heeft een vraag en jij gaat op zoek naar de oplossing. Maar coaching draait veel meer om luisteren. Een klant vraagt bijvoorbeeld advies over de aankoop van een auto. Maar als je doorvraagt, blijkt de klant die auto nodig te hebben voor de uitbreiding van zijn bedrijf. Daar zit veel meer aan vast dan alleen die auto. Maar dat moet je wél uit zo’n gesprek halen.” Het kantoor heeft zijn processen aangescherpt en profileert zich nu als ondernemerscoach. Voor dat stapje extra zijn klanten graag bereid te betalen, merkt Van Beveren. “In een tijd waarin administratieve diensten goedkoper worden door automatisering, zijn onze tarieven juist licht gestegen. Dat vinden onze klanten niet erg, want ze krijgen er veel meer voor terug. We weten onze klanten regelmatig te verrassen. ‘Kan ik daarvoor ook bij jou terecht?’ Daar doen we het voor.” NOAB.NL 23 SKILLS

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication