3

Zingeving Ik hoor het hem nog zeggen: “creativiteit”. Paul van Vliet (85 jaar) aan het woord in een van die vele talkshows waarin mensen hun mening komen verkopen terwijl ze nergens verstand van hebben. Van Vliet was een aangename uitzondering op de regel. Creativiteit als smeermiddel om het leven zinvol te maken. Ik begreep wat ie bedoelde. In feite draait het in essentie om zingeving. Opmerkelijk dat Marcus Looijenga in het coverartikel het benoemt als hij het over de behoefte van werknemers heeft in het kader van duurzaamheid. We lezen in hetzelfde artikel dat de CSRD-richtlijn grote ondernemingen verplicht stelt om vanaf boekjaar 2023 te rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties. En vandaag 26 mei verplicht de rechter Shell zijn CO2uitstoot ten opzichte van 2019 met 45 procent terug te dringen. Winstmaximalisatie lijkt langzaam maar zeker negatieve associaties op te roepen. Oude en nieuwe helden aan het woord en er lijkt daadwerkelijk iets te gebeuren. Het hangt in de lucht. Dit is even schakelen voor de naoorlogse generaties die indertijd hun hippie-idealen hebben verkocht aan het consumptiefestijn. We zochten en dachten zingeving te vinden in het genot van consumeren, in snellere auto’s, grotere huizen, verre vakanties en wegwerpartikelen. Hoe groter het bezit van met name dure materie, hoe hoger het aanzien. Het is één grote leugen gebleken. In het leven geroepen door het grootbedrijf. Wat hebben wij ons laten ringeloren. Het genot was meestal van korte duur en om in dit kader over zingeving te spreken is wel erg ver gezocht. Wel een beetje jammer voor ons nageslacht dat het ten koste is gegaan van het voortbestaan van onze mooie planeet. Jarenlang werd ons voorgehouden dat het allemaal wel meeviel. Dezelfde spreekbuizen die zeiden dat je van roken niet eerder doodgaat. Het klinkt wellicht een beetje zweverig, maar focussen op zingeving is zo gek nog niet. Doe de dingen zo dat het positief bijdraagt aan ons allen en de toekomst van ons allen en natuurlijk onze kinderen. Daar word je vanzelf blij van. En laat je vooral niet inpalmen door narcisten die geen empathie kennen. Zij verkondigen de leugen ten behoeve van hun hebzucht. Sturen op duurzaamheid en zingeving gaan hand in hand. Wat kunnen wij er als financieel dienstverleners aan doen? Lees het coverartikel op pagina 5 en verder! Ed de Vlam, directeur NOAB NOAB.NL 3 VOORWOORD

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication