30

Bredere benadering vergroot omzet DOOR: CHRIS WOLTERS “Klanten zijn in toenemende mate op zoek naar een sparringpartner, financieel en fiscaal.” Dat zegt Cecilia Blok van A-kantoor in Utrecht. “Men verwacht dat we, naast de wettelijke vereisten, gaan meedenken over een onbezorgde toekomst.” Wat gebeurt er met mijn inkomen en de onderneming bij arbeidsongeschiktheid, bij overlijden of bij beëindiging en hoe zit het met mijn pensioen?” Volgens Cecilia zijn dit steeds vaker voorkomende vragen. “Daarom zijn we destijds gestart met FFP. Het verbreedt de contacten met de ondernemer en daardoor kunnen we meer voor onze relaties betekenen. Naast een actuele administratie, realtime inzicht in de bedrijfseconomische verhoudingen en tips hoe belasting te besparen, verwacht de ondernemer/ dga dat we ook kijken naar de persoonlijke financiële toekomst.” THEORIE EN PRAKTIJK De docenten van de FFP-opleiding financiële planning (vanaf 2022: CFP® geheten) komen uit de praktijk. Die opleiding is verdeeld per live event, bijvoorbeeld trouwen, overlijden, bedrijfsbeëindiging. Cecilia meent dat de snelheid best pittig is, maar goed te doen met een stevige planning voor het FFP-examen. Marcel van Dijk, FFP-manager deskundigheid onderstreept dat: “De casuïstiek is praktijkgericht en de wisselwerking met praktijkcollega’s en klasgenoten uit verschillende praktijkhoeken geeft extra diepgang. Tijdens de opleiding kan men aspirant-lid van FFP worden en gebruikmaken van een uitgebreide kennisbank.” CIJFERS EN GEVOEL “Je helpt de klant al op basis van de cijfers die je verwerkt,” stelt Marcel van Dijk. “Bij financiële planning is de dienstverlening uit te breiden op basis van toekomstgerichte plannen en ideeën met meer persoonlijke impact. Zo kun je goed inspelen op de situatie als een klant aangeeft na de verkoop of beëindiging van het bedrijf bepaalde plannen te hebben. Daarbij is niet alleen kennis van wetten en regels van belang, maar ook goed kunnen luisteren. Zo zijn onderliggende wensen eruit te filteren.” Marcel van Dijk vervolgt: “Het contact met de cliënt verdiept zich. Zo is het mogelijk om de klant beter en uitgebreider van dienst zijn, zoals in complexe vraagstukken als een bedrijfsoverdracht. Dan is het een voordeel als je al ‘trusted advisor’ bent.” Cecilia Blok vult aan: “Toevoegen van extra 30 &GO magazine

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication