Ik Ben Een Ondernemer. Daar staat IBEO voor, al sinds het begin tien jaar geleden. “We bieden een online financiële dienst voor kleine ondernemers in de horeca en zakelijke dienstverlening,” legt Geert uit. “Voor een vast bedrag per maand krijgen ze toegang tot hun eigen dashboard waarin alles gebeurt; van het inboeken van het eerste bonnetje tot en met de salarisadministratie, facturering, rapportage en belastingaangifte. Ook een persoonlijke coach is inbegrepen. En wat zo mooi is, het maakt niet uit hoe vaak iemand zijn coach om ondersteuning vraagt. Het vaste bedrag is echt vast. Geen ongewenste afrekeningen aan het eind van het jaar.” ALLESBEHALVE EEN URENFABRIEK IBEO’s abonnementsprijs is gebaseerd op een gemiddeld aantal uren. “Soms maken we er meer, soms minder, maar nooit houden we de uren bij. Heerlijk is dat, zowel voor de klant als voor onze medewerkers.” In het begin kwamen ze nog niet uit met hun prijs en maakten ze geen euro winst. Inmiddels gebruiken ze betere software, waardoor ze efficiënter werken en de prijs matcht met hun investering. “Het traditionele verdienmodel van per uur factureren heb ik nooit zien zitten,” gaat Geert verder. “Als je zoveel mogelijk uren wilt maken, wat is dan je incentive om dingen efficiënter te gaan doen?!” Een ander voordeel van een vooraf ingeschatte, reële prijs per pakket is volgens hem dat je geen discussie meer hebt over de hoogte van de factuur. “Het gesprek gaat echt over de aangifte of het advies, dit houdt de relatie met klanten zuiver.” VAN AMSTERDAM TOT BELGRADO Het hoofdkantoor van IBEO staat in Amsterdam, waar ze allemaal minstens één dag per week werken. Ze hebben flexplekken in Rotterdam, Utrecht en Den Haag en daarnaast zitten er negen mensen in Belgrado. Wat IBEO’s werkwijze kenmerkt, is dat de administratieve uitvoering – denk aan het inboeken van facturen en opstellen van rapportages – volledig in Belgrado gebeurt. Het klantcontact, adviseren en opstellen van jaarrekeningen vindt plaats in Nederland. “Toen we in Nederland te weinig gekwalificeerd personeel konden vinden, hebben we bij wijze van pilot een medewerker in Servië aangenomen. Daar heb je een relatief hoog opgeleide samenleving met weinig bijpassende banen. De pilot beviel goed, we groeiden van één naar negen mensen en sindsdien wordt al ons uitvoerende werk door hoogopgeleiden gedaan, zonder dat het de klant meer geld kost. Bovendien zijn we schaalbaar en is ons werving-en-selectieprobleem deels opgelost. Wat overigens niet betekent dat we in Nederland geen mensen meer aannemen hoor! Goede mensen zijn altijd welkom.” LEUKSTE KANTOOR VAN ALLEMAAL Aan privékantoren doen ze niet, iedereen werkt op dezelfde werkvloer. “Al werken we tegenwoordig vooral thuis, op de stagiaires na,” aldus Geert. “Vóór coronatijd was ons jonge team elke week in de IBEObar te vinden en ook onze douche draaide overuren omdat we regelmatig even sporten tussen de taken door. Iedereen hier deelt zijn eigen tijd in, begint en stopt wanneer hij of zij wil en als we straks weer mogen vliegen kunnen we eindelijk weer naar Belgrado voor gezamenlijke trainingen en teambinding.” (Detail: IBEO compenseert iedere gereisde kilometer door een vast bedrag te storten bij een stichting die daarvoor oerwoud terugkoopt in Zuid-Amerika.) Verder hebben we veel telefonisch en virtueel contact en doen we er alles aan om een fijne werkgever en leuke zakenpartner te zijn. Grijs en stoffig? No way! We nemen vlogs op voor elkaar, NOAB.NL 35 COMMUNITY
36 Online Touch Home