9

en klanten mee? En dan is het een kleine stap om na te denken over hoe je de toekomst van je kantoor voor je ziet, en welke diensten en klanten daarbij horen. Door de regelmatige coachingsgesprekken met de Nextconsultant sneeuwt dat niet onder. DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Next-deelnemer Erik Beelen van Burg en Beelen mikt op verbreding en verdieping. “Tijd besparen door goede IT-inrichting biedt ruimte voor extra klussen die meerwaarde bieden voor je klant en leuker zijn voor jezelf.” Om bijvoorbeeld de verzekeringen eens tegen het licht te houden bij een klantgesprek of een financiële planning op te stellen. En de klant te stimuleren om vaker en sneller aan te leveren. “Want je weet gewoon dat als je die tussentijdse cijfers aan klanten kunt aanbieden, dat ze die ook grif gaan afnemen. Dat geldt ook voor zzp’ers. De boekhouding moet up-to-date zijn, bijvoorbeeld voor als ze een financiering willen aanvragen.” “ AUTOMATISERING MAAKT ADVISERING MOGELIJK” Agnes Tijsma en Keimpe Sikma van AT Finance volgen NOAB Next én MKB Ondernemerscoach, waarmee ze hun businessmodel vernieuwen. Dat gaat goed samen: “Bij de start van Next hebben we meteen een modern CRM aangeschaft, waarin de offertes, facturering en projecten zitten. We laten klanten nu bewust kiezen voor abonnementen met of zonder aanvullende diensten en daarin maken we onze toegevoegde waarde te gelde. Dat kan niet zonder de juiste software. Automatisering maakt advisering mogelijk.” NOAB-kantoor en geïnteresseerd? Ga naar www.noab.nl. IN ZWAAR WEER? KEER HET TIJ MET EEN TOEKOMSTPROOF BUSINESSMODEL Gaat de coronacrisis voor jou als ondernemer te lang duren en staat het water je inmiddels aan de lippen? Dan is het hoog tijd om in actie te komen. Soms is er meer mogelijk dan je denkt. Bijvoorbeeld door je businessmodel aan te passen. Denk out of the box en in kansen. Ook dat is ondernemen. Wij geven je een zetje in een nieuwe richting met vijf tips voor een toekomstproof businessmodel. 1. Stel een liquiditeitsprognose op Om te kunnen blijven ondernemen, moet je aan je betalingsverplichtingen kunnen voldoen. 2. Zoek een klankbord Maak je je zorgen over de continuïteit van je onderneming? Schroom niet om jouw zorgen te delen. 3. Verken nieuwe kansen De wereld verandert. Wat zijn de ontwikkelingen in jouw branche en waar hebben jouw (potentiële) klanten behoefte aan? Kun je inspelen op een veranderde vraag? 4. Pas je verdienmodel aan Een belangrijk onderdeel van een businessplan is het verdienmodel. Welke strategie kies jij om geld te verdienen? 5. Zorg dat je wendbaar blijft Blijf vooruitkijken. In een snel veranderende wereld is het belangrijk om niet achterop te raken. Lees de gehele blog op www.noabkeurmerk.nl NOAB.NL 9 BLOG

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication