18

HELP, DE FACTUUR IS NIET BETAALD: HOE GA JE OM MET WANBETALERS? DOOR: EVELINE AAN DE WIEL In de rubriek ‘De ondernemer’ leggen we ieder kwartaal een praktijkvraag voor aan NOAB-leden. Deze week is dat: Wat doe je als een klant de betalingstermijn heeft overschreden? Patrick Post van APM Advies & Administratie en André Prins van Administratie Partners B.V. delen hun ervaringen. “Voorheen deden we het debiteurenbeheer handmatig. Van de automatische incasso’s moesten we een SEPA-bestand maken. Die handmatige handelingen kostten veel tijd. En ook het bellen van klanten als een factuur niet op tijd werd betaald, was tijdrovend. Ik heb in het verleden een enkele keer een incassotraject opgestart. Meestal was het binnen een paar weken opgelost. Maar als een klant een incassoprocedure ingaat, dan is het voor ons einde oefening. Een klant heeft dan zoveel kansen gehad om te betalen, dat we niet meer prettig kunnen samenwerken. een aanrader. We hebben een betalingstermijn ingesteld van 14 dagen. Als die termijn wordt overschreden, dan volgt automatisch een eerste herinnering. Na 14 dagen volgt een tweede herinnering en weer 14 dagen later de laatste. Als een klant dan nog niet betaalt, dan sturen we een incassobrief. Maar meestal komt het niet zover. Bij onze facturen zit nu een iDeal-knop. Onze ervaring is dat klanten een factuur vaak direct betalen als zij zo’n knop zien. “ WE BIEDEN MAATWERK AAN ALS EEN KLANT EROM VRAAGT, ZOALS BETALEN IN TERMIJNEN” Inmiddels hebben we ons gehele debiteurenbeheer geautomatiseerd via Payt. Dat is echt Via het online dashboard van Payt kunnen we precies zien welke klant een herinnering heeft gekregen en in welk stadium een factuur zit. We zijn Payt ook weleens voor. Vaste klanten bellen we liever even op voordat er automatisch een tweede herinnering wordt gestuurd. Vaak betalen ze dan alsnog meteen. Persoonlijk contact blijft belangrijk. En we bieden maatwerk aan als een klant erom vraagt, zoals betalen in termijnen. Zo houden we de relatie goed.” Patrick Post van APM Advies & Administratie 18 &GO magazine

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication