30

Eén stap achteruit en twee vooruit DOOR: HANS PIETERS De coronacrisis heeft veel gevraagd van ondernemend Nederland. Een kapper, theatermaker en grafisch vormgever gebruikten de tijd om een nieuwe richting in te slaan. DUURZAME SALON Sanna Martin, oprichter van Saza Care, heeft de coronatijd gebruikt om haar salon te verduurzamen. Een plan dat ze al langer wilde uitvoeren. “Traditionele kapsalons zijn ongelofelijk vervuilend. Er is ontzettend veel afval. Aluminiumtubes met verf, aluminiumfolie die je als strips gebruikt. De plastic flessen. De shampoos en grondstoffen bevatten allemaal microplastics die via het water in het milieu belanden. De meeste salons maakt het niet uit wat er door het putje verdwijnt. Dat moet veranderen.” “Elke ondernemer heeft momenten dat-ie denkt ‘ik trek de stekker eruit,” reflecteert Martin. “Zo’n moment moet je omarmen. Ik heb van huis uit, van mijn moeder, het nuchtere, boerse meegekregen. In moeilijke tijden moet je stug doorgaan. Niet zeuren. 30 &GO magazine Dat zeg ik ook tegen mezelf. Het is belangrijk om de rust te bewaren in jezelf en erop te vertrouwen dat het goedkomt. Door corona, doordat er veel angst is, word je zelf ook bang gemaakt. Dat is iets wat je niet kunt gebruiken als ondernemer.” “Soms heb je een periode dat je moet volhouden. Dan neem ik gas terug in de hoop om overzicht te krijgen. Het gaat om de balans: in de business werken en on de business werken. Als je te veel in de business zit, vergeet je de grote lijnen. Waar wil ik heen? Hoe ga ik mensen inspireren? Ik groei als ondernemer steeds meer naar wie ik zelf ben en wat ik zelf wil. Door corona ben ik alweer verder gaan denken over wat ik het liefste zou willen. Ergens zit een droom van een boutique-achtig concept. Een rustgevende, gezellige plek waar je niet alleen wordt geknipt, maar ook ontspant en ontmoet.”

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication