39

“DE VERKOOP HEEFT MIJ RUST EN LEUKE COLLEGA’S GEBRACHT. IK KAN DE DINGEN DIE IK LEUK VIND GEWOON BLIJVEN DOEN EN DE STRESS IS WEG” TIP 1: KEN JE WAARDE De eerste tip die Hanneke meegeeft aan anderen die overwegen hun zaak te verkopen: besef dat je klantenbestand best wat waard is. “Al ben je misschien geen groot kantoor, voor jouw portefeuille moet een ander weer lang zaaien!” Het onpartijdige bureau dat Hannekes koper in de arm nam, kwam zelfs op een hoger bedrag uit dan haar eigen adviseur. “Zij keken minder naar het verleden, meer naar de toekomst en namen mijn groei mee in de waardebepaling. Ik was erg verrast door deze second opinion, ik was méér dan uit de kosten.” Ook Hans was tevreden met het bedrag dat hij kreeg. “Ik had goede en grote klanten, sommigen waren goed voor 20.000 tot 50.000 euro omzet per jaar. Daar mag wat tegenover staan.” TIP 2: LEG AFSPRAKEN GOED VAST De volgende tip ligt al op Hans’ lippen. “Zorg voor een goed contract met duidelijke afspraken. Soms heb je van die momenten dat je denkt: ‘heb ik hier wel verstandig aan gedaan?’ Dan is het fijn als je ergens op terug kunt vallen. Neem bijvoorbeeld de lopende debiteuren. Wie draagt daar het risico voor? En hoe ga je om met klanttarieven? Ik heb mijn klanten groot gemaakt, maar zij mij ook. Als aanvullende voorwaarde heb ik dan ook gesteld dat de tarieven de eerste jaren niet verhoogd worden.” TIP 3: BEGELEID JE KLANT Het allerbelangrijkste is volgens Hans je klanten op tijd in te masseren en zo lang mogelijk betrokken te blijven. “Klanten in het diepe gooien voelde voor mij niet goed, ook doordat het nieuwe kantoor in Den Haag zit. Ik sprak af dat ik nog een tijdje mee zou draaien, wat de overdracht tot een geleidelijk proces maakte. Nog altijd werk ik één dag per week mee, voor zo’n zes à zeven klanten die ik al 40 jaar heb.” Hanneke knikt instemmend. “Ook bij mij zijn alle klanten op één na gebleven. Ik heb ervoor gezorgd dat er voor hen weinig veranderde. Ze bleven dezelfde software gebruiken en omdat ik in loondienst ben gegaan, bleef ik hun contactpersoon. Ze kregen alleen meer deskundigheid en specialismen onder één dak, wat met name de grotere klanten fijn vonden. Ze kwamen meteen met allerlei vraagstellingen en advieswerk voor het nieuwe kantoor.” TIP 4: ZET JOUW GELUK CENTRAAL De laatste tip komt van Hanneke: luister naar je buikgevoel en denk goed na over waar jij blij van wordt. “Nu ik er niet meer alleen voor sta en niet meer alle beslissingen hoef te nemen, voel ik me stukken relaxter. Ik denk nog steeds mee hoor, de nieuwe eigenaar vraagt regelmatig naar mijn mening. En verkoopgesprekken met nieuwe klanten? Die gingen me altijd goed af, dus blijf ik vooral doen. Al met al pakt de overname voor iedereen goed uit. De verkoop heeft mij rust en leuke collega’s gebracht. Ik kan de dingen die ik leuk vind gewoon blijven doen en de stress is weg. Wat wil ik nog meer?” NOAB.NL 39 SAMENWERKEN

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication