14

“VOOR DE MEESTE KLEINERE EN MIDDELGROTE ONDERNEMERS KLINKT DIT ALLES NOG ALS EEN VER-VAN-HUN-BED-SHOW” Help ze de stap te maken van louter financiële winst en waarde naar gebalanceerde winst en waarde. Krijg je de klant moeilijk mee? Leg dan de relatie tussen bijvoorbeeld biodiversiteit en de financiële resultaten. Je zult zien, dan wordt biodiversiteit ineens een relevant thema. Een integrale kijk geeft je meer vat op het creëren van waarde. De hele bedrijfsvoering wordt robuuster naarmate je integraler kijkt.” TOEKOMSTMUZIEK OF TEGENWOORDIGE TIJD? Kees benoemt dat er een kloof is tussen grote bedrijven en mkb’ers. Voor de meeste kleinere en middelgrote ondernemers klinkt dit alles nog als een ver-van-hunbed-show. “Aan financieel adviseurs de taak hun klanten ervan te overtuigen dat ze niet moeten wachten totdat er aan hun deur gerammeld wordt! Het is een kwestie van tijd voordat de wetgeving wordt aangescherpt en een sociale en maatschappelijke boekhouding de norm wordt.” Bedrijven worden steeds meer aansprakelijk gesteld voor alles wat er gebeurt in hun bedrijf. Ze moeten kunnen aantonen dat ze bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen. In Zwitserland zijn ze hierin al wat verder, wat ervoor gezorgd heeft dat Nestlé onlangs aangaf dat land te verlaten. “Ze hebben de boel simpelweg niet op orde,” legt Kees uit. “En kijk in Nederland naar Boskalis, hetzelfde verhaal. Ze bouwen ecologisch gezien een grote schuld op, en ecosystemen bewust kapotmaken mag straks niet meer. In mijn boek ‘Betekeniseconomie’ heb ik het hierover, net als over true pricing. Nog even en op het prijskaartje van een pak melk moet vermeld staan dat het product 40 cent meer zou kosten als alles en iedereen eerlijk behandeld zou zijn.” KOM NU IN ACTIE! Iedere ondernemer weet dat een goede voorbereiding het halve werk is. Om niet-financiële waarden een plek te geven in de bedrijfsvoering, moeten processen aangepast worden. “Hoe eerder je erin duikt, hoe meer voorsprong je - nu nog - hebt. Als je nog niet overtuigd was om ideologische redenen, dan hoop ik duidelijk te hebben gemaakt dat het óók om zakelijke en financiële redenen slim is de betekeniseconomie na te gaan leven. Want de betekeniseconomie gaat winst betekenen voor ons allemaal.” BOEKENTIP: Betekeniseconomie van Kees Klomp, Noordhoff Business 14 &GO magazine

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication