22

kijkt, ga je jezelf machteloos voelen en verlam je.” Datzelfde kun je ook vertalen naar betrokkenheid op de werkvloer. “Als je besluit om over te werken om het werk af te krijgen, met in het achterhoofd dat je die uren een andere keer compenseert, houd je autonomie over de eigen handeling.” Ze noemt een omgekeerde situatie om het verschil te laten zien. “Soms is er een cultuur waarbij een competitie ontstaat om steeds vroeger naar kantoor te komen of structureel langer door te werken. Dan wordt het een soort wedstrijd om extra te werken. Die betrokkenheid overkomt je. Je hebt er geen eigen invloed meer in. Je kunt ook op andere manieren laten zien dat je het werk leuk vindt. De verantwoordelijkheid van organisaties is in mijn optiek om te zorgen dat mensen niet alleen meedraaien in de cultuur die hen wordt opgelegd, maar vanuit betrokkenheid ook bijdragen aan het vormen van een goede cultuur.” ONKWETSBAAR “Wil je een gezonde betrokkenheid, dan is het vooral belangrijk dat je gebruikmaakt van de diversiteit en individuele kwaliteiten van je medewerkers,” adviseert Schaafsma. “Dat is het allerbelangrijkste voor het ontwikkelen van vertrouwen en noodzakelijk om zelf de verantwoordelijkheid te nemen.” Hoe je dat doet, vertelt leiderschapsexpert Ben Tiggelaar in de presentatie. ‘De 5 problemen van teamwork’, te vinden op YouTube. Om een veilige sfeer te creëren moet een leidinggevende laten zien dat hij of zij ook maar een mens is en de rest daarin meenemen. “Een symptoom van te weinig vertrouwen is dat mensen hun zwakheden en fouten verbergen. Je probeert onkwetsbaar te lijken.” Zijn advies is even simpel als doeltreffend. Gebruik het teamoverleg ook om te bespreken hoe het met je gaat, op het werk en thuis. De eerste die dat doet, moet de leidinggevende zelf zijn. “De mate waarin jij openheid geeft, is ook de maat waarnaar andere mensen zich richten,” luidt zijn advies. Om te voorkomen dat betrokkenheid omslaat in een werkverslaving en uiteindelijke uitval van een medewerker. 22 &GO magazine NOAB.NL 22

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication