Nick van der Wolde MARKETING, SALES & ORGANISATIE Nicks moeder werkte als aangiftemedewerker bij een kantoor, maar wilde voor zichzelf beginnen. De marketingtechnisch logische en Google-vriendelijke bedrijfsnaam Belastingadvies Groningen verzon Nick, want als marketing- en communicatiemedewerker was dit zijn tak van sport. De eerste maanden kon hij Belastingadvies Groningen prima combineren met zijn andere werk. “Totdat ik op een gegeven moment elke dag mee aan het regelen was en steeds vaker met ondernemers aan de lijn hing. We moesten dit maar eens serieus gaan aanpakken, vonden we… We besloten op ondernemers in plaats van particulieren te focussen, ik zei mijn baan op en we huurden een kantoor.” Vanaf moment één deed Nick de sales. “Eerst nog samen met mijn moeder, later alleen. Ook alle processen moesten ontwikkeld en bedacht worden. Hoe gaan we werken? Welke software gebruiken we? Hier ging veel tijd in zitten, ook om dat ik groen was in de branche. Uiteraard heb ik ook data zitten inkloppen. Ik ben redelijk goed met computers, dus die basis was snel gelegd. Sinds 2017 volg ik de deeltijdopleiding HBO Bedrijfseconomie en vorig jaar ben ik begonnen met het NOAB Next-traject. Voorlopig ben ik niet uitgeleerd.” INVESTEREN IN MEDEWERKERS In 2017 was het tijd voor het eerste vaste personeelslid en tegenwoordig zijn ze met z’n tienen. “We hebben mazzel gehad met de mensen die we nu hebben zitten. Zo re-integreerden we twee mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, dat gaat supergoed. Verder geloof ik enorm in stagiaires, zeker bij krapte op de arbeidsmarkt. Als je mensen intern goed opleidt, zijn ze na één of twee maanden al productief. Ik onderhoud de banden met mbo- en hbo-instellingen dan ook actief. Werkt het goed, dan vraag ik studenten na hun stage aan boord te blijven. Onze allereerste stagiaire? Die zit er nog steeds.” SCRIPTIE MET EEN MISSIE Met zijn eigen hbo-opleiding is Nick bijna klaar. “Genoeg tijd voor de scriptie vinden is nog even een uitdaging, het is drukker dan het ooit geweest is op kantoor,” lacht hij. “Het onderwerp van mijn scriptie, daar was ik zo uit. Ik doe onderzoek naar strategievorming en het meetbaar maken van die strategie. Hoe formuleer je KPI’s om op te sturen? Hoe krijgen we met behulp van strategisch management en control meer grip? De antwoorden op deze vragen kunnen bedrijven helpen bij te blijven en bij te sturen. En dus ga ik zelf een tool bouwen in PowerBI. Over één à twee jaar hoop ik deze te kunnen uitrollen bij klanten.” “ HAD ME TIEN JAAR GELEDEN VERTELD DAT IK EEN ADMINISTRATIEKANTOOR ZOU HEBBEN, EN IK HAD JE NIET GELOOFD” MINDER FINANCE, MEER CONTROL “Als ik kijk naar alle veranderingen waar we de laatste jaren mee te maken hebben gehad… na vijf jaar verwachten klanten iets compleet anders van ons. Naast boekhouding en samenstelling is ook dossiervorming steeds verder geautomatiseerd. SnelStart heeft al een directe koppeling met de Belastingdienst. Dit soort innovaties zorgt ervoor dat je als adviseur en ondernemer een andere rol moet aannemen. Je moet tijdig inhaken en ik ben ervan overtuigd dat dit beter gaat als je je strategie helder hebt. Daarom willen we ons dienstenpakket uitbreiden met management dashboarding en strategische advisering. Daar worden klanten sowieso blijer van. Ja, het is fijn als hun aangifte of jaarrekening af is. Maar met coaching en advisering voegen we veel meer waarde toe.” NOAB.NL 17 COMMUNITY
18 Online Touch Home