25

“KLANTEN ZIJN NIET ALLEEN OP ZOEK NAAR CIJFERS, MAAR VOORAL NAAR EEN VERTROUWENSPERSOON, EEN SPARRINGPARTNER” periodiek achter de broek aangezeten te worden, hebben doorgaans weinig reden om te veranderen. Het levert ze niets op, dus verdient het ook niet hun aandacht als ondernemer.” Dat is jammer, want een actuele boekhouding is als het ware een spiegel van een organisatie. “Daar kun je als financieel dienstverlener veel meerwaarde creëren voor je klant. Het is van belang om de waarde hiervan heel duidelijk aan te tonen.” Daarom is het belangrijk dat kantoren eerst met klanten bedrijfsdoelen en KPI’s vaststellen. “Indien je dit inzichtelijk maakt in een app, wordt de klant veel meer betrokken bij cijfers en heeft aanleveren een directe koppeling met de waarde van actuele cijfers. Natuurlijk zijn er altijd klanten die niet meewillen of kunnen en kantoren kunnen kiezen of ze daar een alternatief proces voor blijven aanbieden of dat ze afscheid nemen. Het mag in elk geval nooit een reden zijn om alles bij het oude te laten.” ANDERE INVULLING Door robotic accounting gaat de rol van de medewerker een andere invulling krijgen. Huijzers: “Dit kan inderdaad als een bedreiging worden gezien, maar dat is onnodig. Immers, de klantenkennis, ervaring en kunde van de medewerker worden waardevoller dan ooit. Het leeuwendeel van het invoerwerk komt te vervallen, waardoor er ruimte ontstaat om de rol als dienstverlener nog beter uit te dragen. De rol van ‘adviseur’ klinkt misschien zwaar, maar het gros van de klanten is vaak al enorm geholpen met enige operationele ondersteuning, waar de kennis van de medewerker zonder meer toereikend is. In de praktijk blijkt vaak dat een nieuw elan het plezier in het werk vergroot. En een blije medewerker leidt tot blije klanten. Bovendien bied je meer en betere service aan de klant en dat wil toch elk kantoor?” “Medewerkers vinden verandering soms lastig,” aldus Huijzers. “Dat komt onder andere omdat ze bang zijn om controle over kwaliteit en planning kwijt te raken. Een goed veranderproces binnen het kantoor wordt ondersteund door software die vertrouwen geeft in een graduele transitie.” KLANTENBINDING “Daarnaast kan een kantoor klanten meekrijgen in de nieuwe manier van werken door juist aan het begin vraagstukken van klanten boven tafel te krijgen en daar met actuele data antwoord op te geven. Een zelfverzekerde medewerker met actuele inzichten kan echt naast de klant zitten en hem of haar telkens iets dichter bij zijn of haar doelen brengen. Dit vergroot niet alleen de klantenbinding, maar biedt tevens ingang tot verdere samenwerking.” “Kortom, dit geeft aan dat robotic accounting niet alleen een efficiencyslag is, met een race to the bottom als resultaat. Integendeel, het biedt juist een opstap naar een breder dienstenaanbod. Waarbij de rol van de medewerker evident is, men kan klanten meer waarde bieden voor hetzelfde geld. Daar worden klanten blij van. Ze zijn niet alleen op zoek naar cijfers, maar vooral naar een vertrouwenspersoon, een sparringpartner. Robotic accounting is daarmee een fantastische ontwikkeling, maar de mens bepaalt het succes.” NOAB.NL 25 ICT & INNOVATIE

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication