Slimmer samenwerken met de ondernemer door intuïtieve boekhoudsoftware DOOR: FEMKE HELLINGS Waar AFAS vroeger focuste op de interne organisatie van administratie- en accountantskantoren, is hun blik tegenwoordig meer naar buiten gericht. Op de samenwerking tussen de accountant en de ondernemer wel te verstaan. SB+, de nieuwste webbased boekhoudoplossing, is een one-stop-shop voor zowel de interne als de externe processen. “We waren altijd al sterk in belastingaangiften en interne automatisering van kantoren,” legt salesmanager Jelmer Schepers uit. “Maar een online oplossing voor accountants- en boekhoudkantoren, waarin ze kunnen samenwerken met hun klanten? Die hadden we nog niet. AFAS SB+ is speciaal ontworpen en vormgegeven vanuit die behoefte.” EÉN GEÏNTEGREERDE OPLOSSING “Als accountant werk je in een geïntegreerde oplossing. Naast een pakket voor je eigen kantooradministratie en facturatie, is het een CRM-systeem met klantgegevens erin. Je beheert er de fiscale en financiële administratie van je klanten, houdt het centrale dossier bij en werkt in een gedeel28 &GO magazine de omgeving met de ondernemer samen. Hierdoor krijg je meer grip op alle ondernemers die je bedient.” ACTUEEL & COMPLEET De ondernemer of zzp’er op zijn beurt heeft real time inzicht in de financiële status van zijn bedrijf. Niet alleen van de facturen, omzet, aangiftes en jaarrekeningen, maar ook van de kosten, winst en KPI’s. Vanuit SB+ doet hij de administratie, stuurt hij zaken naar de accountant door en downloadt hij zelf aangiftes en andere relevante info. Hij ziet de actuele cijfers en waar hij naartoe gaat. Juist op dat vlak gaat het nu nog vaak mis, volgens Jelmer. “Er zijn (te) veel ondernemers die nog sturen op cijfers van de voorgaande drie maanden. Zij sturen op hun bankrekening, in plaats van dat ze beslissingen kunnen maken op basis van de actualiteit.” “ ZELFS IEMAND DIE NIKS MET BOEKHOUDEN TE MAKEN WIL HEBBEN, SNAPT SB+” HET VERSCHIL MAKEN Steeds meer accountantskantoren van de nieuwe generatie snappen dat je met het verwerken van administraties het verschil niet maakt. “Met een realtime overzicht van de cijfers, meer sturing en een dashboard waarin omzet en kosten te zien zijn, maak je klanten wél succesvoller
29 Online Touch Home