“WEES KRITISCH OP JE INKOPEN, MET WELKE KLANTEN JE ZAKENDOET EN HOE JE OMGAAT MET JE MEDEWERKERS” Hard werken zit Koşmaci in het bloed. Na een carrière bij Deloitte en EIFFEL richtte Koşmaci in 2012 samen met zijn vrouw kantoor Sanacount Bedrijfs- en Belastingadvies op. Drie jaar geleden was het tijd voor bezinning. “Zelf ben ik opgegroeid in een achterstandswijk. Vanuit een soort bewijsdrang heb ik altijd hard gewerkt, maar de échte drijfveer ontbrak. Ik wilde iets terugdoen voor de kansen die ik heb gekregen. Hoe we nu omgaan met de wereld, is volgens mij niet de juiste manier. Ik wil iets moois achterlaten voor mijn kinderen, en voor toekomstige generaties.” Sanacount formuleerde een duidelijke missie: ondernemers helpen om hun prestaties duurzaam te verbeteren. Het team reageerde enthousiast. “Sommige medewerkers sprongen meteen in een denkmodus: wat kunnen we doen om klanten te helpen een maatschappelijke bijdrage te leveren? De meer ‘blauwe’, taakgerichte medewerkers waren terughoudender. Zij vroegen: hoe gaan we dat dan doen? Die wilden dat precies weten. Maar een concreet antwoord had ik nog niet.” MAATSCHAPPELIJKE ROL Het kantoor startte een ontdekkingsreis om de aanpak te bepalen. “We zijn gestart met kritisch naar onszelf te kijken. Als kantoor hebben wij een belangrijke verantwoordelijkheid als het gaat om betrouwbare aangiftes en jaarstukken. Wij zorgen ervoor dat onze klanten krijgen waar zij recht op hebben, maar ook voldoen aan hun verplichtingen. Die beroepsethiek is heel belangrijk.” Ook de footprint van het kantoor werd kritisch bekeken. Duurzaam ondernemen begint bij jezelf, vindt Koşmaci. Het woord ‘duurzaam’ heeft een negatieve connotatie, merkt het bestuurslid. “Het heeft ‘duur’ in zich. Sommige ondernemers zijn alleen geïnteresseerd als er ergens subsidie te halen valt. In mijn beleving is dat niet duurzaam ondernemen. Ik denk dat je als ondernemer jezelf de vraag moet willen stellen: wat is mijn rol in de maatschappij? Als wij als NOAB-leden onze klanten kunnen inspireren om die vraag te stellen, dan kunnen we veel impact maken.” TOEKOMSTBESTENDIG ONDERNEMEN Zelf aan de slag? Begin klein, adviseert Koşmaci. “Wees kritisch op je inkopen, met welke klanten je zakendoet en hoe je omgaat met je medewerkers. Als je dat doet, kun je al veel bereiken. Vervolgens kun je met ondernemers meedenken. Hoe kunnen zij hun businessmodel verbeteren en de waarde die zij hebben gecreëerd beschermen? Vraag een ondernemer naar zijn doelstellingen en lever goede managementinformatie aan, zodat jouw klant de juiste beslissingen kan nemen. En faciliteer de verbinding tussen ondernemers en diverse stakeholders. Ook dat is duurzaam ondernemen.” In zijn bestuurdersrol wil Koşmaci de bewustwording van NOAB-leden vergroten. ”Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker, in de breedste zin van het woord. Welke diensten en producten lever ik, wie zijn mijn klanten, maar ook: hoe zorg ik goed voor mijn mensen? De nieuwste generatie is vooral 6 &GO magazine
7 Online Touch Home