Ook zo’n zin in een zorgeloze vakantie? DOOR: FEMKE HELLINGS Hoe je software voor je laat werken zodat jij tijd overhoudt om te genieten van een welverdiende en stressvrije zomervakantie? We praten erover met Marco Muilwijk, salesmanager bij AFAS. “Bij veel kantoren zien we personeelstekorten, non-stop pieken in werkdruk en een veranderend takenpakket. Slimme automatisering helpt het werk beter aan te kunnen.” Marco Muilwijk “Vroeger had je een piek in de eerste maanden en was het iets minder druk na de zomer. Tegenwoordig duurt die piek twaalf maanden, mede door schaarste op de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt er van accountantsen administratiekantoren steeds meer verwacht dan alleen een jaarrekening en aangiften, bijvoorbeeld als het gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen en relevant blijven. Ze worden ook een soort duurzaamheidsadviseur en krijgen hierdoor meer werk. Met goede software laat je een deel van je werk verdampen. Zo maak je ruimte in je agenda voor andere taken die alsmaar belangrijker worden.” TIJDBESPARING EN WERKPLEZIER ‘’Er zijn nog veel kantoren met veel losse softwarepakketten. Steeds als er een nieuwe klant bijkomt of als er een klant verhuist, moeten die gegevens in vijf pakketten worden ingevoerd of aangepast. Dat kan echt anders! Met vastlegging bij de bron en geïntegreerde software wordt je werk leuker en houd je tijd en energie over, die je kunt besteden aan je klant. Denk aan actuele dashboarding en online samenwerking; dáár zit je meerwaarde en de toekomst van je organisatie. Wat heeft een ondernemer immers aan historische data als hij proactief en toekomstgericht wil zijn? Het is tijd voor een app waarin je klant een factuur of tankbonnetje met één klik uploadt, zodanig dat het meteen overal foutloos en veilig verwerkt is.” DE KLANT ALS BRON “Wat we veel horen in de markt, is dat het werk toch wel binnen blijft komen. En dat kantoren denken dat klanten nog niet klaar zijn voor verdergaande digitalisering. Dit zijn valkuilen waar je voor moet waken. Wil je werkverlichting? Laat de klant gegevens anders aanleveren en gebruik hem als bron van de vastlegging. Je zult zien: als je wat liefde in de samenwerking stopt en (oudere) klanten helpt, zijn ze snel om. Hoe meer de ondernemer zelf online doet, hoe sneller hij 24/7 realtime inzicht heeft. Dat is wat de huidige generatie ondernemers wil en waar ze graag voor betalen. Nog een voordeel van investeren in slimme software is dat je jezelf er toekomstbestendig mee maakt. Ja, het gaat goed nu. Zowel qua klanten als qua omzet. Maar hoe zit dat over vijf jaar, als je concurrent wél doorpakt? En met jouw gezondheid, als die voortdurende werkpiek niet ophoudt? Betrek je klant bij het aanleveren, daar plukken jij en je klant direct de vruchten van. Je spreidt de piek en gaat echt anders met vakantie. Lijkt me een goed vooruitzicht!” www.afas.nl NOAB.NL 29 ADVERTORIAL
30 Online Touch Home