VOOR ONDERNEMERS ADV I SEURS IN DE ADMINI S T RAT IE VE EN FI S C A LE SEC T OR PAGINA 8 Mag ik even mijn aandacht PAGINA 26 Ondernemers maatschappelijk ondersteunen met schuldhulp PAGINA 5 Cultuur is vloeibaar JAARGANG 4 UITGAVE 2. 2023
COLOFON INDEX &GO is een uitgave van de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen en verschijnt 4x per jaar. Jaargang 4, uitgave 2, juni 2023 BLADMANAGEMENT Chantal van Pelt, Janine Molin EINDREDACTIE Loft 238 Tekst & Media REDACTIE Femke Hellings, Hans Pieters, Henk Poker, Eveline aan de Wiel VORMGEVING Campagne, Rotterdam OPMAAK Appeltje Eva, Lith FOTOGRAFIE Paul Tolenaar, Maarten van der Wal DRUK Dekkers van Gerwen, ’s-Hertogenbosch ABONNEESERVICE Opgave van abonnementen, opzegging en adreswijziging uitsluitend schriftelijk doorgeven aan de uitgever. Indien twee maanden voor het verstrijken van de abonnementsperiode geen schriftelijk bericht van opzegging is ontvangen wordt het abonnement automatisch met een jaar verlengd. Meer informatie over abonnementen via: info@noab.nl ADVERTEREN? Meer informatie via: communicatie@noab.nl Commentaar, ideeën en suggesties? Welkom via: communicatie@noab.nl CONTACT NOAB Rompertdreef 7, 5233 ED ‘s-Hertogenbosch Postbus 2478, 5202 CL ‘s-Hertogenbosch 073 614 14 19 I www.noab.nl ISSN 2666-8068 IN DIT NUMMER: 03 Voorwoord 05 Tig culturen, één werkvloer 08 Eerst jezelf, dan komt de rest vanzelf 12 Bijzondere kantoorpanden: 14 Over klantenbinding en magische samenwerkingen 16 Een sterke branding als troef in de strijd om talent 19 Van vaktechnisch vertrouwenspersoon naar empathisch vertrouwensadviseur 2 &GO magazine 22 Van strafrechtadvocaat naar interieurontwerper 24 Samen werken aan een betere wereld 26 Uit de schulden 30 Het is altijd zoals het is, ook al is het niet altijd wat het lijkt 34 Grensoverschrijdende fiscaliteiten goed geregeld 36 NOW-geld terugbetalen leidt tot problemen 38 De kracht van visual storytelling Ik ben een gevoelig type Visualisatie 16 38 Sterke branding 22 Het roer om INDEX
Praatpaal Inmiddels kijken we terug op een drukke periode en verlangen we allemaal naar een mooie zomer. Gedurende het eerste deel van dit jaar bezocht ik diverse afdelingen in het land. Een ontzettend plezierige belevenis. Goed zoveel leden te spreken en dankbaar om te zien hoe afdelingsbestuurders zoveel leden bij elkaar weten te brengen en prachtige onderwerpen weten te agenderen, complimenten! Terwijl ik dit voorwoord schrijf verblijf ik met mijn vrouw en zoon voor een paar dagen in Portugal. Een plekje aan de Algarve waar we graag al enkele jaren komen. Gister werd ik door een lokale restauranteigenaar aangesproken op het feit dat “men in Portugal af wil van de accountants”. Hij vroeg mij wat ik daarvan vond en of dat ook in Nederland speelde. Omdat hij mij al enkele jaren kent, “jij doet dat toch ook?”, ontstond er een interessante discussie. Ik antwoordde hem dat onze rol, in Nederland, iets breder is dan enkel het invullen, stempelen en ondertekenen van o.a. aangiften. Ik vergeleek het met de alom bekende ANWB-praatpaal. Iets wat wij niet meer kennen maar hier nog bekend is en gebruikt wordt. Tussendoor merkte hij op dat deze invulling hier niet bekend is. Ik merkte dat dit hem wel aansprak. Sparren over cijfers, weten wat de ondernemer bezighoudt en beweegt. Gedurende het gesprek gaf hij aan veel vragen te hebben en deze graag door zijn adviseur beantwoord te wensen en er zelfs bereid toe te zijn daarvoor te betalen… Ondertussen kreeg ik het gevoel van bevestiging. Bevestiging dat wij als NOAB de juiste koers varen. Dat we onze rol als adviseurs weten te pakken en dat dit door de klanten van onze kantoren wordt gewaardeerd. Verderop in dit magazine wordt uitvoerig gesproken over de ondernemersdag. De voordelen die het ondernemerstraject dat via NOAB te volgen is, je brengt. Een verrijking betekent ter aanvulling van onze rol als adviseur. Een traject waarmee je als adviseur nog meer het verschil kunt maken. En waarmee je jouw positie waarborgt voor de toekomst. Iets waar ik absoluut van overtuigd ben. Spijtig dat het traject niet in o.a. het Portugees gegeven wordt… Ik wens jullie een prachtige, onbezorgde zomer toe. Geniet met iedereen die jullie lief is! Dirk-Jan van Blijderveen, voorzitter NOAB NOAB.NL 3 VOORWOORD
Slim verzekeren? Beroepsaansprakelijkheid & datarisk www.bav.covermij.nl
TIG CULTUREN, ÉÉN WERKVLOER DOOR: FEMKE HELLINGS In een multiculturele samenleving als Nederland is interculturele samenwerking aan de orde van de dag. Rena Zendedel weet daar alles van. Zij verzorgt cursussen op het vlak van interculturele communicatie en intercultureel bewustzijn aan de Universiteit van Utrecht. Hoe ga je om met collega’s en klanten met een andere achtergrond? Wat kun je doen om interculturele communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen en hoe vullen medewerkers met verschillende culturen elkaar aan? NOAB.NL 5 COVERARTIKEL
“CULTUUR IS NIET STATISCH, MAAR DYNAMISCH. WIJ MENSEN CONSTRUEREN EN RECONSTRUEREN CULTUUR DOOR HOE WE MET ELKAAR OMGAAN” “Bedrijven zijn een afspiegeling van de maatschappij, en dus is samenwerking tussen mensen uit verschillende culturen eerder regel dan uitzondering,” begint Rena. “Gelukkig maar, want hoe meer diversiteit in referentiekaders je in huis hebt, hoe beter je als organisatie het hele plaatje kunt zien.” DIVERSITEITSBELEID “Zeker bij brainstorming, creatieve processen en ingewikkelde zaken komt een brede blik van pas,” vervolgt Rena. “Door een diversiteitsbeleid te voeren, creëer je gelijke kansen, krijg je toegang tot nieuwe markten en schep je mogelijkheden voor wederzijds leren. En hoe beter de integratie op de werkvloer, hoe meer werkplezier, tevredenheid en sociaal vertrouwen.” Mensen uit verschillende culturen laten samenwerken kan echter ook voor uitdagingen in de communicatie zorgen. “Cultuur is ons eigen aangeleerde referentiekader,” legt Rena uit. “Mensen hebben de neiging cultuur te linken aan landen. Belgen doen zus, Duitsers doen zo; dat idee. Cultuur is echter breder dan herkomst, ook zaken als opvoeding en opleiding tellen mee. Daarbij is cultuur niet statisch, maar dynamisch. Wij mensen construeren en reconstrueren cultuur door hoe we met elkaar omgaan.” DE NEDERLANDSE CULTUUR Wetende dat cultuur een breder begrip is dan afkomst en ons realiserende dat we als mens vaak vooroordelen hebben, zijn er toch gemene delers te onderscheiden voor verschillende culturen en stereotypen die voor veel mensen herkenbaar zijn. “Zo staan Nederlanders bijvoorbeeld bekend om hun directheid, eerlijkheid en nuchterheid. Het is typisch Nederlands om snel ter zake te komen en – in tegenstelling tot sommige andere culturen waarin dat als agressief wordt beschouwd – we kijken elkaar recht in de ogen aan. De meeste Hollanders houden niet van poespas en zijn minder op de relatie gericht. Dat komt voor mensen uit andere culturen soms kil of afstandelijk over.” Zelf komt Rena uit Azerbeidzjan. “Van huis uit leerde ik indirect te communiceren. Ik zal niet snel zeggen dat iemands jurk niet zo goed staat. En als ik zin heb in een kopje thee, vraag ik aan mijn man ‘wil je een kopje thee?’. Toch gaat de samenwerking met mijn Nederlandse collega’s uitstekend. Dit is omdat onze academische context hetzelfde is. We hebben weliswaar een andere achtergrond, maar geen ander frame of reference, zoals dat heet.” BEKENDE CULTUURVERSCHILLEN Als samenwerking niet soepel loopt, is dat vaak een combinatie van verschillende normen, waarden en persoonlijkheid. Die dus deels voortkomt uit iemands culturele afkomst. “Een mooi voorbeeld is de interculturele situatie die de Belgische taalkundige Jan Blommaert beschreef over een werkmeeting met een collega uit Senegal. Blommaert stelde voor een kop koffie te halen, waarop zijn Senegalese collega antwoordde dat hij nog geen honger had. Dit riep natuurlijk verbazing en verwondering op bij de Vlaming. Na wat heen en weer gepraat werd duidelijk dat koffie in Senegal bij een eetmoment hoort, terwijl het voor de Belg een drankje is.” 6 &GO magazine
LEESTIP: ‘The culture map’ van Erin Meyer, TIPS VOOR INTERCULTURELE SAMENWERKING de Nederlandstalige editie Business Contact (€15) Een ander voorbeeld dat Rena geeft betreft de Chinese cultuur. “Wat ikzelf onder mijn Chinese studenten zie, is dat ze ja knikken als je ze vraagt of ze de stof begrijpen, ook als dat niet zo is. Nee zeggen vinden ze onbeleefd naar de docent toe. Er wordt gezegd dat de gemiddelde Aziaat zich ook verplicht voelt te borrelen met collega’s buiten het werk om. Ook Amerikanen werken het klokje rond, terwijl Nederlanders een goede werk-privébalans juist erg belangrijk vinden. Waar Fransen eerst urenlang lunchen en ook Arabische culturen eerst een maaltijd nuttigen voordat ze het vertrouwen hebben met iemand in zee gaan, vinden Nederlanders al die smalltalk maar inefficiënt. En waar Duitsers twee minuten te laat komen voor een gesprek disrespectvol vinden, vinden ZuidAfrikanen even relaxed zitten vooraf een must.” CULTUUR IS VLOEIBAAR Omdat Rena niet wil generaliseren, is het geven van algemene tips voor omgang met mensen van andere culturele afkomst lastig. “In onze cursussen zoomen we altijd in op casussen en analyseren en ontrafelen we gesprekken. Als samenwerking niet lukt, gaat het meestal mis in de communicatie. Bijna iedereen gaat ervan uit dat zijn of haar manier van communiceren normaal is en vindt de ander al snel raar, onbegrijpelijk of onduidelijk. Het mooie is: je kunt de waarden van een (bedrijfs- of maatschappelijke) cultuur opnieuw vormgeven. Misschien vond je het jaren geleden prima om iemand een knuffel te geven. Met alle MeTooperikelen denk je daar nu wel twee keer over na. Vóór de coronapandemie schudden we volop handen, nu checken we eerst bij de ander. Met dat checken of iets nog gepast is, herijken we onze cultuur.” • Praat met elkaar over respect en communicatie Luister naar de ander en sta open voor wat hij of zij voelt en vindt. Voelt een omgangsvorm (nog) fijn voor iedereen? Zie struikelblokken als aanleiding voor verbetering. En krijg je nieuwe collega’s? Zeg niet ‘zo doen we het hier, dit zijn onze regels’. Communicatie is altijd iets van samen. • Lees je vooraf in Ook al is niet iedere Nederlander of Aziaat hetzelfde, het heeft nut om je te verdiepen in iemands cultuur. Als je weet dat mensen directer of indirecter communiceren, maakt dat de samenwerking bijvoorbeeld al makkelijker. • Gebruik humor Heb je een collega uit Vlaanderen die lange, omslachtige mails schrijft? Maak er een grapje over, dan voelt hij dat het korter had gemogen en op den duur leert hij kortere e-mails schrijven. • Zet mensen op passende functies De een zegt pas iets als hij een punt heeft, de ander blijft maar praten. Deze twee kunnen zeker van elkaar leren. Toch is de kunst hen niet 180 graden te willen veranderen, maar in te zetten daar waar hun communicatiestijl tot zijn recht komt. Zet de prater in een buitendienstrol, de introvert in de backoffice. En zorg ervoor dat er contact blijft tussen mensen met verschillende achtergronden en communicatiestijlen. WIL JIJ JE TEAM VERDER ONTWIKKELEN? In het najaar van 2023 starten de nieuwe cursussen van Rena weer. Wil je op dit moment al een cursus volgen over een team in ontwikkeling? Kijk hier voor de cursus van de NOAB Academy: NOAB.NL 7 COVERARTIKEL
“ HET GAAT OM ZELFKENNIS, ZELFACCEPTATIE, ZELFZORG EN ZELFREALISATIE” We zijn steeds meer gaan geloven dat we verantwoordelijk zijn voor ons eigen geluk en ons eigen succes. Voortdurend streven naar het beste komt met een prijs, is de boodschap van auteur en coach Inger Strietman. Helaas komt dat inzicht vaak pas na een burn-out, zoals ze persoonlijk moest ervaren. Gezond egoïsme helpt je om gezonde keuzes te maken. DOOR: HANS PIETERS
Eerst jezelf, dan komt de rest vanzelf Gevraagd naar het waarom van haar boodschap, antwoordt Strietman: “Ik had zelf meer egoïsme nodig in mijn leven. Ik kreeg steeds meer door, zeker ten tijde van mijn burn-out, dat ons van jongs af aan wordt geleerd dat het belangrijk is om aardig te zijn, vriendelijk voor de mensen om je heen. En om goed je best te doen, door te zetten en hard te werken. Dat is allemaal gericht op hoe we omgaan met de omgeving. Als je steeds hoort dat dat dé manier is om het goed te doen, is de stap naar een burn-out niet zo groot. Er wordt ons niet geleerd om met onszelf te beginnen. Ik leerde aan den lijve hoe belangrijk het is om het leven andersom te leven en te beginnen bij mezelf.” Een bijpassende metafoor voor gezond egoïsme is de veiligheidsinstructie in het vliegtuig. Je moet eerst zelf je zuurstofmasker opzetten voordat je je kind helpt. “Er zijn allerlei voorbeelden die we allemaal wel kennen, maar niet gebruiken omdat we niet zo zijn opgevoed. Ook al wéten we het vaak wel, het toepassen in je dagelijks leven is voor veel mensen toch best wel hogere wiskunde. Het ‘hoe?’ is vaak een punt.” OUT OF CONTROL Het moeilijkste om los te laten na haar burn-out was de controle, vertelt Strietman: “Hoe meer ik de burnout probeerde te controleren, des te slechter ik me voelde.” Compleet accepteren dat de situatie was zoals die was, was het omslagpunt. “Daar heb ik het langste over gedaan, om daar te komen. Eerst liep ik daarvan weg. Ik dacht ‘ik wil dit niet, ik wil dit opgelost’. Tot dan toe heb je met alles in je leven ervaren dat je het kunt controleren. Tot opeens het leven op de deur klopt en blijkt dat het anders werkt. Het accepteren van jezelf, wie je bent, daar zit het goud. Helaas leren we dat niet.” Ze heeft haar ervaringen opgeschreven in twee zelfhulpboeken, ‘100 dingen die je eerder had willen weten’ en ‘Mag ik even mijn aandacht’. Veel mensen hebben moeite om de eigen grenzen aan te geven, ook in het werk. “Een grote groep wil het gewoon heel goed doen. Stelt zichzelf niet centraal. Daar moet je mee uitkijken.” De jonge generatie worstelt daar nog sterker meer. “We zijn steeds meer gaan geloven dat we verantwoordelijk zijn voor ons eigen geluk en ons eigen succes. De andere kant van die overtuiging is dat het je eigen schuld is als het jou niet lukt. Dat is een hele gevaarlijke. Dat kan ervoor zorgen dat je compleet over alle grenzen heengaat, omdat je moet laten zien dat je succesvol bent en goed presteert. De jonge generatie groeit op met het idee dat hun inzet zich uitbetaalt. Dat je succes zelf kunt regisseren. Maar je kunt het leven niet controleren.” Wat niet helpt is het beeld waaraan we moeten voldoen. Het man- of vrouwbeeld. Het beeld van een relatie, van succes. “Het zijn allemaal blauwdrukken van hoe het leven hoort te zijn, qua liefde, carrière, studententijd... Er ligt een heel duidelijke lat over hoe het zou moeten zijn. Dat is enorm drukkend op je persoonlijke geluk en je persoonlijke vrijheid. De norm lijkt de weg naar geluk, liefde en succes, maar is dat niet, het is precies de andere kant op.” NOAB.NL 9 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
“HET ACCEPTEREN VAN JEZELF, WIE JE BENT, DAAR ZIT HET GOUD. HELAAS LEREN WE DAT NIET” AUTHENTIEKE KEUZES “Het woord ‘egoïsme’ is in essentie dat je jezelf centraal stelt, ten koste van anderen. Het tegenovergestelde daarvan is ‘onbaatzuchtigheid’. Mensen die het goed willen doen gaan vaak compleet over hun eigen grenzen om aan de behoeften van anderen te voldoen.” In de ruimte daartussenin ligt gezond egoïsme, doceert ze. “Het houdt in dat je jezelf centraal stelt in je leven. Wie je bent en hoe het met je gaat, waarbij je in verbinding bent met anderen op een manier die bij jou past. Gezond egoïsme begint met twee belangrijke pijlers. De eerste is zelfkennis. Waar ben je goed in? Wat zijn je talenten? Maar ook, wat vind je lastig? Waar schaam je je voor? Waar ben je bang voor?” De tweede pijler is het ontwikkelen van zelfcompassie. “Pas wanneer je jezelf omarmt zoals je werkelijk bent, kun je keuzes maken die echt bij jou passen. Het eigen oordeel zit je vaak in de weg. Over hoe we eruitzien of waar we niet goed in zijn. Dat blokkeert authentieke keuzes.” Gezond egoïsme bestaat uit twee onderdelen, ‘yin en yang’, vervolgt ze. “Zelfzorg, rust en tijd nemen voor jezelf, en zelfrealisatie, de actieve kant. Ruimte creëren voor je talenten en je potentieel benutten. Het is van belang om je steeds meer vrij te voelen in hoe jij het op jouw manier wilt doen. Dat je je steeds meer kunt loskoppelen van bepaalde patronen. Dat vraagt om bewustzijn. Het gaat om zelfkennis, zelfacceptatie, zelfzorg en zelfrealisatie,” vat ze haar betoog samen. “Mensen hierbij helpen, daar word ik heel gelukkig van.” www.inger.nl Op zoek naar meer verdieping over dit onderwerp? 10 &GO magazine
Meer grip en werkplezier met slim kantoorbeheer DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Waar is die ene post-it met de spoedvraag van de klant, heeft jouw collega de kwartaalaangifte al voorbereid en in welk mailtje had de ondernemer ook alweer zijn adreswijziging doorgegeven? Veel kantoren werken enorm versnipperd, zagen Thom van Velsen en Martin van Vliet, product managers bij Exact. Om medewerkers te ontzorgen, ontwikkelen zij samen met de markt een nieuwe generatie Kantoorbeheer: het startpunt voor het beheren van al jouw klanten en taken. Dat geeft rust en biedt overzicht, zodat je slimmer én prettiger werkt – individueel, met elkaar én samen met de klant. Exact Online Kantoorbeheer is jouw vertrekpunt als medewerker, vertelt Van Velsen. “Hier vind je alle voor jou relevante informatie op het juiste moment. Je ziet jouw klanten, boekt je uren en je ziet precies welke taken er van jou verwacht worden,” vertelt Van Velsen. “Is jouw collega klaar met zijn deel? Dan kan jij direct aan de slag. Je hebt niet meer het gevoel geleefd te worden door een drukke en versnipperde agenda, maar je kunt jouw taken gestructureerd aftikken zonder de deadlines uit het oog te verliezen. Dat werkt veel fijner, want daarmee blijf je in controle.” SLIMMER SAMENWERKEN De kern van Kantoorbeheer is dossiervorming. Om de integratie met andere applicaties laagdrempelig te maken, maakt Exact gebruik van Microsoft SharePoint. “Als je met SharePoint werkt, breid je jouw eigen Mijn[Kantoor]-app ook uit,” vertelt Van Vliet. “Met die app kun je bijvoorbeeld documenten uitwisselen, informatie opvragen en de voortgang bewaken, want je ziet precies welke vragen er nog openstaan. Zo raakt de klant dus beter betrokken bij het productieproces en ga je efficiënter samenwerken. Prettig voor jou, én voor de klant.” Ook de onboarding is zo makkelijk mogelijk gemaakt. “We willen dat iedereen die gaat werken met Kantoorbeheer het gevoel heeft in een rijdende trein te stappen,” vertelt Van Velsen. “Daarom maken we zoveel mogelijk gebruik van bestaande data, kiezen we voor gebruiksvriendelijkheid en werken we met verschillende pakketten. Kantoren die al werken met Exact Online, kunnen met één druk op de knop laagdrempelig aan de slag. Wil je meer gaan doen? Dan kun je jouw pakket uitbreiden.” AANTREKKELIJK WERKGEVERSCHAP Veel kantoren hebben vandaag de dag meer klanten dan ze aankunnen, merkt Van Vliet. “Iedereen zoekt de oplossing in meer personeel: een bijna onmogelijke zoektocht. Maar je kunt wél met behulp van slimme software de druk bij de medewerkers wegnemen, zodat je ze kunt behouden. Met slim kantoorbeheer krijg je als kantoor grip op jouw bedrijfsvoering. Dat brengt rust én vergroot je aantrekkelijkheid als werkgever: win-win!” www.exact.nl NOAB.NL 11 ADVERTORIAL
Bijzondere kantoorpanden: Een beleving voor klanten én medewerkers DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Een werkplek op een industrieterrein, een ruimte in een groot bedrijfsverzamelgebouw of toch liever een locatie met een unieke geschiedenis: als kantooreigenaar kies je zelf waar je jouw onderneming vestigt. Drie NOAB-leden vertellen over de keuze voor hun bijzondere panden én de inrichting daarvan. Over het mysterieuze gebouw achter hoge kloostermuren, een archief in een vroegere bankkluis en een gerestaureerde fiets naast je werkplek. FISC ACCOUNT IN VENLO: Monumentaal kloostergebouw in ere hersteld “Toen ons kantoor op de oude locatie uit zijn voegen begon te barsten, vertelde een klant dat een deel van een monumentaal kloosterpand te koop kwam. Dat hebben wij uiteindelijk gekocht. Een gewaagde beslissing, want er moest veel gebeuren. Het gebouw was toen al niet meer in gebruik als klooster, maar wij hebben het pand zoveel mogelijk in ere hersteld. De verbouwing heeft bijna twee jaar geduurd. We hebben de hoge plafonds teruggebracht, de originele deuren teruggeplaatst en de ramen vernieuwd, maar wel in oude stijl mét luiken. Om het gebouw heen staat een hoge kloostermuur. Voor omwonenden was het altijd een mysterie wat zich hier afspeelde. Onze klanten komen hoofdzakelijk uit de regio. Bij een eerste bezoek zijn zij altijd onder de indruk van het pand. Negen van de tien keer gaat het gesprek eerst over het gebouw: een mooie ijsbreker! In ons logo komen elementen van het gebouw ook duidelijk terug. En ook op de foto’s op onze website is ons bijzondere pand duidelijk te zien: het hoort inmiddels echt bij de identiteit van ons kantoor.” – Luuk Kruijsen en Wouter Roes | www.fisc-account.nl 12 &GO magazine
BAKKER & JANSEN IN AXEL: Voormalig bankgebouw in het stadscentrum “Tijdens onze zoektocht naar huisvesting in het Zeeuwse Axel kwamen we uit bij een voormalig bankgebouw, mooi gelegen in het centrum van de stad. Sinds 2017 zijn we hier gevestigd. Aan de dikke muren kun je nog zien dat hier ooit een bank gezeten heeft. En aan de kluis met een deur van een halve meter dik: daar zit nu ons archief. Je moet goed duwen om die kluisdeur dicht te krijgen. Op de muur van de ruimte waar we klanten ontvangen, staat een oude foto van hoe de straat er vroeger uitzag. Dat geeft een goed beeld. Klanten die bij ons langskomen, kijken altijd even rond. We krijgen vaak complimenten over de inrichting van ons pand. Onze klanten komen niet alleen uit ZeeuwsVlaanderen, maar ook van daarbuiten. Onze website www.benj.nu opent met een filmpje waarop je zo het kantoor in vliegt en even een rondje maakt. Dat geeft meteen een goede indruk van ons kantoor.” – Peter Jansen | www.benj.nu VAN KLOMPENBURG IN OLDEBROEK: Verduurzaamd winkelpand met persoonlijk tintje “Sinds 2019 is ons kantoor te vinden in het centrum van het Gelderse Oldebroek, in een gerenoveerd winkelpand van zo’n 300 m2. We hebben alles vernieuwd en naar het ‘nu’ gebracht, van de bekabeling tot aan de verwarming. Ons kantoor is afgesloten van het gasnet, op het dak liggen 31 zonnepanelen, we gebruiken ledverlichting én we hebben een warmtepomp. Qua elektra zijn we bijna zelfvoorzienend. Het was een flinke investering, maar ik heb er geen moment spijt van gehad. We brengen heel wat uren door op onze werkplek, dus het is fijn als het er prettig voelt. We wilden een beleving neerzetten, ook voor de mensen die bij ons langskomen. We hebben een huiselijke sfeer gecreëerd, zodat klanten zich al snel op hun gemak voelen. Vaak lopen zij als eerste naar de gerestaureerde fiets die naast mijn werkplek staat. In mijn vrije tijd houd ik van wielrennen. Zo’n persoonlijk tintje zorgt altijd voor gespreksstof.” – Steven van Klompenburg | www.vkeb.nl NOAB.NL 13 COMMUNITY
Netwerkbijeenkomsten met klanten: Over klantenbinding en magische samenwerkingen DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Andere ondernemers ontmoeten, inspiratie opdoen en samenwerkingen verkennen: voor ondernemers is netwerken een leuke manier om aan hun bedrijf te werken. Het organiseren van netwerkbijeenkomsten staat bij het Groningse NOAB-kantoor Cijfermensen nog in de kinderschoenen, maar de eerste ervaringen smaken naar meer. “Twee eerdere bijeenkomsten waren een groot succes,” vertelt kantooreigenaar Sandra Hoiting. “Wat daar ter plekke ontstond aan ideeën en samenwerkingen was gewoon magisch.” Toen Eddie Walhout, grondlegger van de voorloper van Cijfermensen, in 2018 met pensioen ging, regelde het kantoor een afscheidsreceptie. Daar kwamen veel klanten op af. Sommigen zagen elkaar na jaren weer terug, vertelt Sandra. “Ze herinnerden zich opeens dat ze een ander ooit hadden doorverwezen: ‘voor je boekhouding moet je bij Eddie zijn’, maar daarna waren ze elkaar uit het oog verloren. Dus het afscheid werd ook een beetje een reünie én een netwerkbijeenkomst, want er werden ook nieuwe contacten gelegd. Dat ontstond vanzelf, dat was heel leuk om te zien.” Een jaar later lanceerde het kantoor de nieuwe digitale werkwijze. “Om onze klanten goed mee te nemen, hebben we opnieuw een bijeenkomst georganiseerd,” vertelt Sandra. “Als je op een andere manier gaat werken, moet je mensen meenemen in het proces. Maar alleen een droog praatje 14 &GO magazine houden over onze nieuwe manier van werken wilden we niet. Dus we hadden ook een spreker uitgenodigd die over het brein heeft verteld en daarnaast boden we de ruimte om te netwerken. Dat was een fijne combinatie.” “ DE MAGIE ONTSTAAT VOORAL IN HET VERBINDEN” SAMEN EXPOSEREN Ook deze bijeenkomst werd een succes. Er waren zo’n zeventig klanten aanwezig, schat Sandra. “Onze klanten waren natuurlijk benieuwd naar onze nieuwe werkwijze, maar ook het praatje over het brein sloeg erg aan én het netwerken was weer heel leuk. Zo raakten twee sieradensmeden uit ons klantenbestand met elkaar aan de praat: de één met een winkel in Haren, de ander
met een thuisatelier in Groningen. Zij besloten samen te gaan exposeren en braderieën te bezoeken. Die ideeën ontstonden allemaal tijdens de bijeenkomst. Dat was heel leuk.” Sandra merkt dat ondernemers graag samenkomen. “Na alle coronabeperkingen vinden veel mensen het in zijn algemeenheid fijn als er weer eens wat georganiseerd wordt,” vertelt Sandra. “Daarnaast zijn ondernemers in het bijzonder veel alleen. Ook als je personeel hebt, is het ondernemerschap en werkgeverschap een solitaire aangelegenheid. Dan is het fijn als je mensen treft die ook bezig zijn met acquisitie, markten verkennen of zorgen hebben over een ziek personeelslid. Het is fijn om het daar met andere ondernemers over te kunnen hebben.” KLANTENBINDING Vanwege corona heeft het kantoor de afgelopen vier jaar geen bijeenkomsten meer georganiseerd, maar het team wil binnenkort een ‘Cijfermensenmeeting’ plannen. “Ook om de binding met onze klanten te vergroten,” legt Sandra uit. “Vroeger kwamen onze klanten elk kwartaal langs om hun map met bonnetjes te brengen en dan maakte je meestal even een praatje. Maar door het digitale werken hebben we nu vooral per mail of telefonisch contact. Een netwerkbijeenkomst is een mooie manier om de band met de klanten sterk te houden.” De volgende meeting zal waarschijnlijk in het teken staan van vermogensplanning. “Het idee is om op zoek te gaan naar een financieel planner die iets wil vertellen over pensioenproducten, want we merken dat dat thema onze klanten bezighoudt.” Cijfermensen heeft een gemengd klantenbestand: door de digitale werkwijze is de laatste aanwas jong, maar daarnaast is een deel over zo’n tien jaar klaar met werken. “Sommigen daarvan hebben nog niets geregeld voor hun pensioen,” merkt Sandra. “Dus zij komen nu met vragen. En we merken dat jongere ondernemers nu al met hun pensioen bezig zijn. Dus het is een onderwerp dat heel erg speelt: daar willen wij ze bij helpen.” “ ALS JE OP EEN ANDERE MANIER GAAT WERKEN, MOET JE MENSEN MEENEMEN IN HET PROCES” Collega-kantoren die overwegen om ook netwerkbijeenkomsten te gaan organiseren, raadt Sandra aan om het gewoon eens te proberen. “In deze drukke tijden worden we al snel opgeslokt door de waan van de dag, maar het is zeker de moeite waard om de tijd te nemen om een netwerkbijeenkomst te organiseren. Zoek een leuke locatie, nodig een inspirerende spreker uit en geef vooral ruimte aan het netwerken. De magie ontstaat vooral in het verbinden.” NOAB.NL 15 COMMUNITY
Een sterke branding als troef in de strijd om talent DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Terwijl een groeiend aantal bedrijven het lastig vindt om de juiste mensen te vinden, willen steeds meer jonge, enthousiaste professionals bij NOAB-kantoor deFinanseurs komen werken. Met échte aandacht, een duidelijke focus op groei en een ijzersterke branding weet het kantoor zich te onderscheiden van de concurrentie. “Belastingadviseurs zijn van nature voorzichtig ingesteld,” merkt Imre Wijers, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij deFinanseurs. “Maar het mag best wat meer uitgesproken: de branche verdient het.” 16 &GO magazine
“MAAK DE BRANCHE SEXY, LAAT JEZELF WAT MEER ZIEN. DAT MAG ÉCHT” “Samen streven we al vijftig jaar naar ‘het magische meer’ dat wij onze klanten en elkaar willen bieden,” schrijft het Schiedamse kantoor deFinanseurs op zijn website. Van een klein administratiekantoor met de naam Fiege is het kantoor in een halve eeuw uitgegroeid tot ‘een totaalontzorger’ voor belastingen, financiën én hypotheken met meer dan twintig medewerkers in dienst. Door te investeren in kennis, innovatie en persoonlijke ontwikkeling blijft het kantoor hard groeien. In 2015 veranderde het kantoor de naam naar deFinanseurs. WERKPLEZIER Wie de website van het kantoor bezoekt, wordt ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan getrakteerd op een vrolijk filmpje van het team: eerst hard aan het werk achter typemachines, en vervolgens samen op pad in een blauw Volkswagenbusje, gewapend met een wegenkaart. “Boekhouders hebben in de regel een stoffig imago,” erkent Imre. “Wij laten zien dat we anders zijn: wij mixen professionaliteit met plezier, zonder in te boeten op de kwaliteit van ons werk. Dat zie je overal in terug: van de kleuren in ons logo tot aan de sfeer in onze filmpjes en de toon van onze teksten.” Het kantoor wil blijven groeien. Maar dat gaat niet vanzelf, erkent Imre. Als horizon heeft het kantoor een droomdocument opgesteld met duizenddagendoelen. In groepjes buigen de medewerkers zich samen over onderwerpen zoals branding, innovatie, soft skills en nieuwe diensten. Iedere honderd dagen presenteren de groepjes de voortgang van de doelen op een inspirerende locatie. Zo vloog het team al eens samen naar New York. “Op die manier is iedereen op de hoogte van elkaars plannen, maar het is ook meteen een goede stok achter de deur om aan de doelen te blijven werken.” BELOOND VOOR NIEUWE COLLEGA’S Om de groei te kunnen dragen, zijn meer mensen nodig. Maar ook voor deFinanseurs is de krapte op de arbeidsmarkt een uitdaging. En dus be dacht het team een plan, vertelt Imre. “De eigenaar van ons kantoor las een artikel over het geven van cadeaus voor het aandragen van nieuwe mensen. Zo kwamen wij bij de BeloningsBoetiek. Wie een nieuwe Finanseur bij ons aanbrengt, mag een mooie beloning kiezen: van een espressomachine of een elektrische fiets tot een weekendje Parijs of New York, afhankelijk van het aantal uren dat een nieuwe collega bij ons gaat werken.” Zelf deelde Imre de link naar de BeloningsBoetiek ook op LinkedIn, met de tekst: ‘Zin om naar New York te gaan’? NOAB.NL 17 COMMUNITY
“SAMEN STREVEN WE AL VIJFTIG JAAR NAAR ‘HET MAGISCHE MEER’ DAT WIJ ONZE KLANTEN EN ELKAAR WILLEN BIEDEN” Imre merkt dat het werkt. “Misschien niet meteen, maar mensen zijn toch eerder geneigd om zich heen te gaan kijken als ze er een weekendje New York mee kunnen verdienen. Onze nieuwste collega is bij ons gekomen via de BeloningsBoetiek. Natuurlijk brengt zo’n beloning kosten met zich mee voor ons als kantoor, maar het inschakelen van een recruitmentbureau is duurder. We vinden het niet erg om geld te investeren in onze zoektocht naar kundig personeel, maar dan besteden we het liever aan de mensen om ons heen die ons gericht helpen en een nieuwe collega aandragen.” HET TEAM CENTRAAL Voordat mensen bij deFinanseurs solliciteren, nemen ze vaak eerst een kijkje op de website van het kantoor, merkt Imre. “Dat is logisch, want sollicitanten willen weten: wat is het voor een bedrijf? De reacties op onze site en filmpjes zijn positief: we komen over als een vlot en professioneel bedrijf, met veel aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Dat klopt ook. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in onze sollicitatieprocedure. Sollicitanten hebben eerst een kennismakingsgesprek met twee personen. Als beide partijen door willen, dan komt een kandidaat eerst proefwerken en volgen nog twee gesprekken met steeds twee medewerkers, zodat de sollicitant een goed beeld krijgt van ons kantoor – én andersom. Met zes mensen zie je meer dan in je eentje.” Administratiekantoren mogen zich best wat meer bezighouden met marketing en communicatie, vindt Imre. “Ik denk dat veel kantoren denken: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg; ik hoef niet met marketing bezig te zijn. Maar dat is niet meer van deze tijd, zeker niet als je personeel wil werven.” Kantoren mogen best wat meer naar buiten treden, vindt Imre. Want het vak zelf blijft relevant: de duiding van cijfers is misschien juist wel actueler dan ooit. “Maak de branche sexy, laat jezelf wat meer zien. Dat mag écht.” HOE GAAF IS DEZE VIDEO? 18 &GO magazine
Van vaktechnisch vertrouwenspersoon naar empathisch vertrouwensadviseur DOOR: FEMKE HELLINGS Sinds 2015 ontwikkelt en verzorgt Maurice Lander van Sparrer Instituut groeitrajecten tot ondernemerscoach. In februari jl. evalueerde hij samen met ruim 30 van hen, die tussen 2015 en 2023 het traject volg(d)en, de resultaten. Willen ze nog altijd ondernemerscoach zijn of worden? Zijn ze tevreden over de vorderingen die ze maken met de implementatie en bieden de resultaten op het gebied van klantenthousiasme, werkplezier en financieel rendement uitzicht op een mooie toekomst? De resultaten liegen er niet om: bijna alle kantoorhouders zijn overtuigd van de richting die ze zijn ingeslagen. De ondernemerscoach blijkt geen eendagsvlieg! Alle 30 deelnemers antwoorden ja op de vraag of het concept van de ondernemerscoach (nog steeds) hun ambitie is. Het implementeren van de nieuwe manier van werken blijkt voor 21 deelnemers naar tevredenheid te verlopen. 26 van de 30 deelnemers geven aan dat hun klanten er enthousiast over zijn en dat hun werkplezier vergroot is. Dat het financieel rendement een positieve boost heeft gekregen dankzij de opleiding, vinden 24 aanwezigen. Degenen die niet tevreden zijn over de vorderingen en het financieel rendement geven aan tijd te kort te komen voor implementatie. Externe oorzaken als regeldruk, corona en arbeidsmarktkrapte zijn oorzaken van dit tekort. “Interne oorzaken zijn er ook,” vertelt Maurice. “Kantoorhouders vinden het vaak moeilijk hun bemoeienis met het jaarwerk te delegeren en efficiency door ICT goed te realiseren. Nee zeggen tegen een nieuwe klant blijkt ook lastig. Per nieuwe klant haal je al snel zes deadlines naar binnen en blijft er minder tijd over voor klantcontact. Je gaat dus minder betekenen voor meer klanten.” LESSEN “In onze trainingen en coachingtrajecten zitten we daar nu directer bovenop. We bieden hulp bij het daadwerkelijk realiseren van efficiency, bijvoorbeeld bij de uitrol van no-hands accounting. Een les voor ons is ook meer ondersteuning te bieden bij de feitelijke implementatie van het businessmodel. Daarnaast focussen we op scherpere keuzes ten aanzien van het klantportfolio. Besteed de ontstane ruimte aan het leveren van hogere toegevoegde waarde als mensgericht vertrouwd adviseur! Ga meer betekenen voor minder ondernemers. Dat is de boodschap die we meegeven.” VERTROUWD ADVISEUR “Accountants zijn gewend cijfers samen te stellen. Terwijl hun toegevoegde waarde steeds meer ligt in de fase daarna: analyseren en helpen met keuzes maken. Wij leiden op tot vertrouwd adviseur, die onder een aantal namen en gradaties het levenslicht ziet: mkb controller, mkb CFO, sparringpartner en bij NOAB de ondernemerscoach. We leren financials op een empathische manier adviseren, die perfect bij mkbondernemers past. Hoewel je empathisch kunt adviseren met elk business- en verdienmodel, maak je het jezelf een stuk makkelijker als je het model voor je laat werken. We kijken dus ook naar het stroomlijnen van je klanten en team, door je diensten klantgericht en lean te maken. We begeleiden deelnemers over het pad dat we hebben ontworpen en onderweg legt elk kantoor eigen unieke zijwegen aan. Dit bespaart je al snel tien jaar aan zelf met horten en stoten het wiel uitvinden. Je stapt in een rijdende trein. Ondernemers hebben behoefte aan aandacht. Hoe meer je uitzoomt van de dagelijkse routine en inzoomt op je klanten, hoe meer je voor hen kunt betekenen.” NOAB.NL 19 ONDERNEMERSCOACH
De voordelen die deelnemers van NOAB Ondernemerscoach ervaren, zijn in vier categorieën onder te brengen: 1. Rust en ruimte 3. Rendement Deelnemers hebben met de mindset en het businessmodel van de vertrouwd adviseur concrete handvatten om rust en ruimte te creëren. Wat hierbij helpt is dat je voortaan beter wordt beloond zonder er harder voor te gaan lopen. 2. Relevantie en voldoening Ook noemen veel deelnemers de toegenomen voldoening in hun werk als groot voordeel. Het feit dat ze op deze manier makkelijker nieuwe medewerkers aantrekken, speelt mee. De nieuwe generatie financials ambieert dit werk. Beoogde opvolgers van kantoorhouders die eerder afhaakten met het vooruitzicht nog jarenlang met jaarwerk bezig te zijn, haken nu aan! Bovendien stel je met de nieuwe propositie je kantoor open voor instroom van bredere bedrijfskundigen en coaches. Eigenlijk is het ook een personal development traject, zo luidt de respons. Dus naast het feit dat het financieel rendement toeneemt, ontwikkel je jezelf op gebieden als persoonlijk leiderschap en communicatieve vaardigheden. Je wordt ook meer ondernemer, leert je kantoor leiden en je klant voelt de aandacht. 4. Resultaat De vertrouwd adviseur voegt meer waarde toe voor de klant, de ondernemer. De ondernemer erkent dit en is bereid er meer voor te betalen. Dit vertaalt zich in een hogere economische waarde van het kantoor, waarmee je je uitgangspositie bij een toekomstige verkoop van het kantoor verbetert. En wellicht belangrijker dan geld: je laat iets na om trots op te zijn! 20 &GO magazine
Ons vak wordt steeds breder DOOR: JEROEN DUIVIS EN TIMO SASABONE VAN PYXIS Gevraagd naar de visie op het accountantsvak, antwoorden Jeroen Duivis en Timo Sasabone van PYXIS Accountants: “Ons vak wordt steeds breder. Alles heeft een relatie met de financiële administratie.” Jeroen Duivis en Timo Sasabone “Voor het up-to-date hebben en houden van de financiële administratie van onze cliënten verwerken wij alle data zo efficiënt mogelijk. We proberen zoveel mogelijk werkzaamheden te robotiseren door optimaal gebruik van automatisering te maken. “We verstrekken en bespreken periodiek de financiële informatie van onze cliënten. Hierdoor weet de cliënt waar hij aan toe is en waarop hij kan sturen.” Teamleider Timo Sasabone vult aan: “We willen een laagdrempelige sparringpartner zijn voor onze relaties. Het is voor ondernemers die sturen op bijvoorbeeld groei en/of consolidatie belangrijk dat zij tijdig kunnen vaststellen of de ingezette koers gerealiseerd wordt. Op basis van de afwijkingen kunnen zij vaststellen of er bijgestuurd moet worden, of niet.” “De door ons geproduceerde (financiële) informatie wordt steeds meer gevraagd door aandeelhouders, bestuurders, stakeholders, bancaire instellingen, Belastingdienst en andere overheidsinstellingen. De vragende partij moet vaststellen dat de klant ‘in control’ is. Waar je vroeger kon volstaan met oude jaarrekeningen, verwachten ze nu actuele en accurate forecasts. Een ondernemer kan uitleggen waar hij was, waar hij nu is én waar hij wil komen.” De informatieplicht wordt alleen maar breder. “Als je een nieuw filiaal wil openen, wordt door de gemeente op grond van de Wet Bibob informatie gevraagd.” POSITIEF KRITISCH PYXIS werkt met Twinfield Boekhouden van Wolters Kluwer. “Wat vooral prettig is, is dat je er heel veel verschillende softwarepakketten op kunt aansluiten, waaronder rapportagepakketten, kassasystemen en koppelingen met webshops. Hoe meer we kunnen koppelen, hoe efficiënter we kunnen werken,” aldus Sasabone. Een belangrijk pluspunt van Twinfield is het actief meedenken, vertelt Duivis. Onlangs nam een investeringsmaatschappij 70 winkels over. “Die zijn stuk voor stuk overgestapt op Twinfield Boekhouden. De software-experts zijn direct betrokken bij dat proces, zodat de uitdagingen die bij implementaties kunnen ontstaan aan de voorkant worden getackeld. Waardoor we vrij snel stappen kunnen zetten.” “We zijn kritisch naar elkaar, in positieve zin. Zo zijn we ook kritisch naar onze cliënten toe. Door het met elkaar erover te hebben, kunnen we bespreken hoe we efficiënter de juiste informatie boven water krijgen.” Die kritische houding over en weer kenmerkt ook de samenwerking met Wolters Kluwer. “We doen vaak mee aan pilots,” aldus Sasabone. Een recent voorbeeld is een nieuwe tool die nog niet op de markt is. “Omdat we aan de voorkant betrokken zijn bij de ontwikkeling van de software, kunnen we onze wensen bekendmaken. Een probleem waar je de ene week tegenaan loopt, is de week erop opgelost.” www.wolterskluwer.com NOAB.NL 21 Fotografie: Maarten van der Wal ADVERTORIAL
Van strafrechtadvocaat naar interieurontwerper DOOR: HANS PIETERS In een profiel uit 2018 wordt over de bekende strafpleiter Marielle van Essen geschreven: ‘ze trekt te allen tijde haar eigen plan, wat mensen daar ook van vinden’. Na 20 jaar advocatuur maakte ze een nieuwe beroepskeuze en gaf ze een succesvolle carrière op om een nieuwe droom na te jagen en opnieuw te starten als interieurontwerper. Er waren vele triggers die haar deden besluiten om de advocatuur vaarwel te zeggen. “Ik ben jong als ondernemer begonnen. Op mijn 25ste ben ik afgestudeerd en op m’n 26ste beëdigd als advocaat en meteen als ondernemer in een maatschap begonnen. Een paar jaar later heb ik mijn eerste eigen kantoor opgezet,” schetst Van Essen in vogelvlucht haar carrière in de advocatuur. “Je eigen bedrijf is toch een beetje je kind. Alleen een kind dat niet uitvliegt. Twintig jaar lang heb ik nieuwe mensen in dienst genomen en opgeleid.” Maar steeds meer dingen gingen schuren. “Mijn normen- en waardenpakket begon aan de deur te rammelen. Ik merkte dat ik steeds vaker dacht: ik wíl jou helemaal niet verdedigen. Wat ook meespeelde was de werkdruk. Je mag opdraven wanneer iemand is opgepakt. Ook in de avonden en weekenden, ongeacht je planning voor die dag.” Van Essen heeft veel gekke dingen meegemaakt als strafrechtadvocaat. “Niet dat ik bang was, maar mijn privéleven werd dusdanig beïnvloed door mijn werk dat het niet meer te verantwoorden was. En ik miste een stuk vrijheid. Ik wil mijn laptop kunnen openklappen waar en wanneer ik wil. De ouderwetse lifestyle van dagelijks ‘naar kantoor gaan’ ging me tegenstaan. Lachend vervolgt ze: “Ik kwam er na twintig jaar achter dat het werk eigenlijk niet goed bij me paste. Ik was geen advocaat die ’s avonds voor de lol nog vakliteratuur las of naar een crime podcast luisterde. Maar je bent ergens goed in, dus dan ga je maar door.” 22 &GO magazine
“STATUS WERD MINDER BELANGRIJK. GELD KOOPT EEN ZEKERE VRIJHEID, MAAR JE MOET NIET GEVANGEN ZITTEN IN JE EIGEN UITGAVENPATROON” VRIJERE VORM “Ik ben mezelf een paar jaar geleden als een ui gaan afpellen, om te kijken wie ik was toen ik klein was. Hoe vertaalt zich dat naar een beroep? Eigenlijk heb ik mijn beroepskeuze na twintig jaar opnieuw gedaan. Als je jong bent, weet je nog helemaal niet wie je bent en wat bij je past. Je ouders zeggen dingen, je leraren zeggen dingen. Op een gegeven moment ga je in die stroom mee en als het goed gaat en het niet te hard schuurt – je bent succesvol voor de buitenwereld en verdient goed –, blijf je daar snel in hangen.” “Als je jong bent wil je scoren en groeien. Naarmate je ouder wordt ga je dingen herdefiniëren, naar je behoeftes die anders worden door de jaren heen. Ik wilde meer rust. Status werd minder belangrijk. Geld koopt een zekere vrijheid, maar je moet niet gevangen zitten in je eigen uitgavenpatroon.” De luxe Range Rover is dus de deur uit. “Ik was zelfs bereid mijn huis te verkopen en van de overwaarde te gaan leven als het nieuwe bedrijf niet zo snel goed zou lopen. Ik wilde mezelf testen. Kan ik die identiteit, die status en luxe loslaten? Wie zit daar dan nog onder? Deze carrièremove is voor mij in dat opzicht dan ook een persoonlijk experiment.” GROTE GRIJNS In één adem gaat ze door en begint gepassioneerd te vertellen over haar nieuwe leven als interieurontwerper. “Ik ben een gevoelig type. Heel sensitief voor kleuren, geuren, sferen, materialen en de omgeving. Op reis denk ik constant ‘waarom werkt deze ruimte wel of waarom niet?’ Design, kunst en architectuur zijn altijd al mijn interesses geweest. Het werd me dan ook duidelijk waar mijn hart wél lag, toen ik iedere les van de interieuropleiding met een grote grijns heen en een grote grijns terugging. Dat heb ik met de advocatuur nooit gehad. Ik vind echt álles aan mijn huidige interieurvak geweldig. Ik rijd stad en land af om te weten wat er te koop is en om materialen en bedrijven te leren kennen. En ik kan er echt van genieten het beste in mensen naar boven te halen door hun omgeving te optimaliseren. Het lastige in dit vak is soms wel, dat mensen mij als interieurprofessional inschakelen, maar vervolgens zelf volledig willen bepalen hoe het interieur eruit komt te zien. Ook als dit tegen mijn advies ingaat. Dat is zoiets als een hond kopen om zelf te gaan zitten blaffen. Natuurlijk neem ik de wensen en persoonlijkheid van opdrachtgevers mee in mijn interieurs, maar de bedoeling is om het ontwerp naar een hoger level te trekken naar iets wat ze zelf niet hadden kunnen bedenken en nog beter bij ze past.” NOAB.NL 23 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
Nico Verzijden DOOR: FEMKE HELLINGS Financieel advies en ondersteuning voor duurzame en sociale ondernemers. Dat biedt aspirant-lid Fiducie in Rotterdam. Eigenaar Nico Verzijden vertelt over zijn idealen. “Met mijn manier van werken wil ik de wereld een stukje eerlijker en duurzamer maken.” Fiducie betekent FInancieel en Duurzaam in de Circulaire Economie. Het advieskantoor ondersteunt kleine bedrijven die duurzaam ondernemen bij hun financiële administratie en organisatie. “Ruim zeven jaar geleden ben ik alleen begonnen,” legt Nico uit. “Ik kwam uit de natuurvoedingssector en werkte een tijd voor de vredesbeweging. Kleine duurzame organisaties hebben veel behoefte aan administratieve ondersteuning, merkte ik. Het leek me dus een interessante niche. Mijn move van toen heeft goed uitgepakt: inmiddels 24 &GO magazine heb ik meer dan honderd klanten.” DUURZAME DOELGROEP “Mijn klanten zijn zelfstandigen en kleine bv’s met maximaal vijf personeelsleden. Het zijn stuk voor stuk mensen die bezig zijn met verandering van de wereld. Zo vind je in ons klantenbestand diverse duurzaamheidsadviseurs, installateurs van zonnepanelen, voedingsbedrijven die zich richten op duurzame voeding, een biologische stadsboerderij en een stichting die klimschoenen recyclet. We presenteren onszelf als kantoor Fotografie: Paul Tolenaar SAMEN WERKEN AAN EEN BETERE WERELD
“NETWERKEN EN VERBINDING MAKEN IS HEEL BELANGRIJK, ZEKER ALS JE DUURZAME KEUZES WILT MAKEN” waar het niet alleen om geld maar vooral ook om de maatschappij draait. Voelt iemand zich aangesproken en vindt hij of zij het leuk om af en toe meer over duurzame onderwerpen te horen, dan is hij welkom als klant. Het blijft een beetje een gevoelskwestie, zeker in het begin. Ik heb wel eens een klant gehad die voedingsmiddelen im- en exporteerde. Na een paar jaar zag ik nog altijd het duurzame karakter niet. Toen hij me na een aantal keer vragen nog steeds geen duidelijk antwoord kon geven, hebben we afscheid van elkaar genomen.” PAPERLESS OFFICE Uiteraard werken ze bij Fiducie zelf ook duurzaam. Nico heeft bijvoorbeeld geen auto, maar doet alles op de fiets en met het OV. “Ik heb me in het begin echt moeten inlezen over financiële constructies met leaseauto’s,” lacht hij. “Verder hebben we een duurzame bankrekening en doen we aan afvalscheiding. Het zijn van die vanzelfsprekende dingen die ik eigenlijk niet meer zie. Vanaf het begin doen we de boekhouding voor klanten en onszelf volledig online en niet met papieren dossiers. Momenteel ben ik bezig met de keuze voor een online platform voor informatieuitwisseling.” SOCIALE RE-INTEGRATIE Duurzaamheid heeft ook een sociale kant, waar Fiducie vol overgave invulling aan geeft. “Als werkgever geef ik kansen aan mensen met een afstand tot arbeidsmarkt. Toen ik vier jaar terug iemand zocht voor hand- en spandiensten en aan een student dacht, kreeg ik de waardevolle tip van een andere ondernemer om een re-integratiebureau te bellen. Dat heb ik gedaan en mijn eerste medewerker begon voor een paar uur per week. Zij is nog steeds in dienst. Momenteel heb ik twee werknemers die vroeger een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Zo’n re-integratietraject is ideaal voor parttime functies die je flexibel kunt invullen. Het hangt natuurlijk ook van de persoon af, maar mijn ervaring is dat re-integrerende medewerkers gemotiveerde, betrokken en flexibele medewerkers zijn. Bij een volgende vacature bel ik het bureau zeker weer.” SAMENWERKINGSTRAJECTEN “Een betere wereld creëren kun je niet alleen. En dus verzamel ik partijen om me heen met gelijkgestemden. Ik ben actief lid van Happy Planet Professionals, een landelijke vereniging van duurzame zelfstandigen, en probeer zoveel mogelijk samen te werken met andere dienstverleners in de sector die dezelfde kant op lopen. Om mijn basis op het gebied van kennis en samenwerking te verstevigen, ben ik vorig jaar ook lid geworden van NOAB. Netwerken en verbinding maken is heel belangrijk, zeker als je duurzame keuzes wilt maken. Wat kun je leren van anderen? Waar kun je elkaar aanvullen?” KLANTBIJEENKOMSTEN “Om dezelfde reden organiseer ik regelmatig bijeenkomsten voor onze klanten. Ik laat dan altijd een financieel onderwerp én iets over duurzaamheid aan de orde komen. Het animo is groot. Op de bijeenkomst deze maand is er een speciaal theaterprogramma van United Economy. Tijdens een interactieve theatermiddag kijken we hoe we duurzaamheid vorm kunnen geven in onze ondernemingen.” TOEKOMSTVISIE “De huidige omvang van ons kantoor vind ik prettig. Ik heb dan ook geen groeiplannen in aantal mensen. Eén van mijn klanten zei ooit ‘jouw kracht is om klein te blijven’. En zo voel ik het ook. Ik kan alles overzien, samenwerken met klanten die bij me passen en communiceren op hetzelfde niveau als mijn klant. Ooit wil ik nog wel een duurzaam bedrijfspand realiseren. En mijn belangrijkste missie? Een prettige werken leefomgeving creëren voor mezelf en de mensen om me heen! Ik geloof dat duurzaamheid een keuze is. Je kunt altijd een duurzame keuze maken, als je maar wilt.” NOAB.NL 25 COMMUNITY
DOOR: HANS PIETERS
Uit de schulden oodCompany in Ridderkerk, een voorloper van oedselbank, benaderde Wil Sierat, de directeuroprichter van Sierat Administratiekantoor, of hij penningmeester wilde worden. In een gesprek kwam aag naar voren dat ze op zoek waren naar iemand oeslagen kon controleren. Marjan Sierat: “Zo ben ik erin gerold. De gesprekken gingen wel over oeslagen, maar meestal veel meer over schulden en betalingsregelingen. Hoe je grote schulden kunt oplossen, wist ik nog niet. Daarom ben ik de opleiding schuldhulpverlening, budgetcoaching en bewindvoering gaan volgen.” Ze noemt het zelf een ‘uit de hand gelopen hobby’. Voor particulieren is schuldhulpverlening gratis, maar voor ondernemers niet. “Daar is eigenlijk weinig voor geregeld. Daarom zijn we in dat gat gesprongen, in contact met de gemeente.” AFSPRAKEN MAKEN at is kritisch op het toeslagensysteem. “Als je iets meer gaat verdienen, kun je soms al een deel van oeslagen terugbetalen. Per saldo ben je er qua inkomen helemaal niet veel op vooruitgegaan. Qua inkomstenbelasting kun je nog wel kwijtschelding egelen, maar voor toeslagen bestaat dat niet. Die moet je altijd terugbetalen, waardoor mensen in de oblemen komen, ook als ze te goeder trouw zijn.” Ondanks die kritiek heeft ze het gevoel dat er een e wind waait bij de Belastingdienst. “De laatste maanden zijn er wel afspraken te maken. Twee jaar geleden was dat absoluut nog niet zo. Ze staan open om het gesprek aan te gaan. Als je goed kunt onderbouwen waarom een betalingsregeling van 24 maanden niet haalbaar is, dan luisteren ze. Dat verbaast me wel, in positieve zin.” “Mensen wantrouwen de overheid sinds het toeslagenschandaal,” constateert Sierat. “Vanuit de gemeente is er een goed vangnet voor mensen met problemen. De gemeente probeert echt wat te betekenen, maar mensen willen het niet. Zodra we het woord gemeente of schuldhulpverlening door de gemeente laten vallen, is het gelijk ‘nee, dat willen we niet’.” Tegelijkertijd is de drempel om de Voedselbank op te zoeken juist kleiner. “Eerst kwamen mensen met hele hoge schulden. Door de hoge inflatie en energiekosten ervaren mensen minder schaamte om echt hulp te zoeken. Ze komen sneller, wat alleen maar beter is.” “ ALS JE IETS MEER GAAT VERDIENEN, KUN JE SOMS AL EEN DEEL VAN JE TOESLAGEN TERUGBETALEN” ONDERNEMER Gemeenteambtenaren missen de fiscale en ondernemingsexpertise, is de ervaring van Sierat. “Vaak is de eerste reflex ‘u krijgt hulp, maar eerst moet u uw bedrijf liquideren’. Er is weinig boekhoudkundige kennis. Als je stopt, moet je over bepaalde bedrijfsmiddelen afrekenen en lopende verplichtingen kun je niet zomaar ‘on hold’ zetten.” Sierat krijgt regelmatig jonge ondernemers die er ‘een zootje’ van hebben gemaakt. “De voorlichting is gewoon niet goed. Ze vergeten dat je een deel opzij moet zetten voor de inkomstenbelasting. NOAB.NL 27 SKILLS
“JE HOORT SOMS DE MEEST SCHRIJNENDE VERHALEN. DE TRANEN KOMEN VAAK ALS DE PARTNER ERBIJ IS” Dan kun je zeggen ‘dat snap je toch wel’, maar als je het van huis uit niet hebt meegekregen, kom je daar niet zomaar achter. Bij een bouwvakker die te horen krijgt dat hij alleen als zzp’er kan werken, is het vragen om problemen.” Ze vertelt het verhaal van een klant die coronasteun heeft ontvangen voor zijn lunchroom. Deze heeft ook opdrachten als stemauteur en staat met dat laatste als hoofdactiviteit bij de KVK ingeschreven qua SBI-code. “Aan die code is de coronasteun opgehangen. Nu zeggen ze ‘het is niet goed gegaan, je moet het dubbele aan steun terugbetalen. Hij heeft een goed draaiende lunchroom, maar weet niet hoe hij dat voor elkaar moet krijgen. Terwijl die steun bedoeld was om hem als ondernemer te helpen. Dat soort verhalen horen we heel veel.” MOTIVATIE Gevraagd waarop ze let, naast de ondernemingscijfers en schulden, antwoordt Sierat: “De motivatie. Als die nog goed is, en iemand bereid is om alles uit de kast te halen, kun je bij de gemeente een Bbz-krediet aanvragen. Dat is een mooie manier om van je schuldeisers af te komen, zodat je alleen nog maar de sociale dienst van de gemeente als partij hebt. Vervolgens zet je in op coaching. Waar zitten de sterke punten? Wat kunnen we verbeteren? We leren de ondernemer potjes maken, voor de btw en ib, en vaste momenten in te plannen om de uitgaven te bekijken.” Is de motivatie en energie weg, dan helpt ze een ondernemer om een zachte landing te maken. “Iets waar ze goed over moeten nadenken is de vraag ‘wat ga je dan doen? Heb je een alternatief?’ Je geeft ook iets op.” “Je hoort soms de meest schrijnende verhalen. De tranen komen vaak als de partner erbij is.” Het werk is zwaar, maar ook belonend. Ondernemers die erop zijn geholpen, worden trouwe klanten. “Een tijdje geleden kwam iemand terug die zijn factuur al vier jaar niet had betaald. Hij was weer als ondernemer begonnen, en wilde weten of hij een betalingsregeling kon afspreken en weer klant kon worden.” 28 &GO magazine
Ook zo’n zin in een zorgeloze vakantie? DOOR: FEMKE HELLINGS Hoe je software voor je laat werken zodat jij tijd overhoudt om te genieten van een welverdiende en stressvrije zomervakantie? We praten erover met Marco Muilwijk, salesmanager bij AFAS. “Bij veel kantoren zien we personeelstekorten, non-stop pieken in werkdruk en een veranderend takenpakket. Slimme automatisering helpt het werk beter aan te kunnen.” Marco Muilwijk “Vroeger had je een piek in de eerste maanden en was het iets minder druk na de zomer. Tegenwoordig duurt die piek twaalf maanden, mede door schaarste op de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt er van accountantsen administratiekantoren steeds meer verwacht dan alleen een jaarrekening en aangiften, bijvoorbeeld als het gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen en relevant blijven. Ze worden ook een soort duurzaamheidsadviseur en krijgen hierdoor meer werk. Met goede software laat je een deel van je werk verdampen. Zo maak je ruimte in je agenda voor andere taken die alsmaar belangrijker worden.” TIJDBESPARING EN WERKPLEZIER ‘’Er zijn nog veel kantoren met veel losse softwarepakketten. Steeds als er een nieuwe klant bijkomt of als er een klant verhuist, moeten die gegevens in vijf pakketten worden ingevoerd of aangepast. Dat kan echt anders! Met vastlegging bij de bron en geïntegreerde software wordt je werk leuker en houd je tijd en energie over, die je kunt besteden aan je klant. Denk aan actuele dashboarding en online samenwerking; dáár zit je meerwaarde en de toekomst van je organisatie. Wat heeft een ondernemer immers aan historische data als hij proactief en toekomstgericht wil zijn? Het is tijd voor een app waarin je klant een factuur of tankbonnetje met één klik uploadt, zodanig dat het meteen overal foutloos en veilig verwerkt is.” DE KLANT ALS BRON “Wat we veel horen in de markt, is dat het werk toch wel binnen blijft komen. En dat kantoren denken dat klanten nog niet klaar zijn voor verdergaande digitalisering. Dit zijn valkuilen waar je voor moet waken. Wil je werkverlichting? Laat de klant gegevens anders aanleveren en gebruik hem als bron van de vastlegging. Je zult zien: als je wat liefde in de samenwerking stopt en (oudere) klanten helpt, zijn ze snel om. Hoe meer de ondernemer zelf online doet, hoe sneller hij 24/7 realtime inzicht heeft. Dat is wat de huidige generatie ondernemers wil en waar ze graag voor betalen. Nog een voordeel van investeren in slimme software is dat je jezelf er toekomstbestendig mee maakt. Ja, het gaat goed nu. Zowel qua klanten als qua omzet. Maar hoe zit dat over vijf jaar, als je concurrent wél doorpakt? En met jouw gezondheid, als die voortdurende werkpiek niet ophoudt? Betrek je klant bij het aanleveren, daar plukken jij en je klant direct de vruchten van. Je spreidt de piek en gaat echt anders met vakantie. Lijkt me een goed vooruitzicht!” www.afas.nl NOAB.NL 29 ADVERTORIAL
DOOR: MR. ERIC VAN UUNEN Partner bij Marree & Van Uunen Belastingadviseurs en lid van de NOAB-Adviesgroep Het laatste halfjaar krijgt het vraagstuk van verkapt dividend weer wat vaker aandacht in de jurisprudentie dan voorheen. Reden om hier bij NOAB-adviseurs nog eens expliciet aandacht voor te vragen, want kennelijk gaat het in de praktijk nogal eens fout. Fiscaal zijn er twee soorten dividend te onderscheiden: formeel dividend en informeel dividend, onder vakgenoten beter bekend als ‘verkapt dividend’. FORMEEL DIVIDEND Formeel dividend kun je makkelijk herkennen: er ligt altijd een besluit van de algemene vergadering (van aandeelhouders) onder. Er is dan doorgaans een akte van notulen opgesteld, waarin is verwoord het besluit van de algemene vergadering om dividend uit te keren ten laste van de (winst)reserves van een bv. Als er geen besluit van een algemene vergadering is, is er ook geen formeel dividend. Maar ook bij formeel dividend zie je soms nevengevolgen, waarmee men geen rekening heeft gehouden. Een mooi voorbeeld is het arrest van de Hoge Raad van 16-12-2022 (ECLI:NL:HR:2022:1886). Een directeur-grootaandeelhouder (dga) heeft een schuld van € 243.000 aan zijn eigen bv. Hij besluit om het aandelenkapitaal van zijn eigen bv met € 233.000 af te stempelen, en de schuld met het terug te betalen bedrag te verrekenen. Daardoor resteert er nog maar een schuld van € 10.000. 30 &GO magazine HET IS ALTIJD ZOALS HET IS, OOK AL IS HET NIET ALTIJD WAT HET LIJKT
“DE LAATSTE TIJD ZIE WE OPVALLEND MEER AANDACHT VOOR LENINGEN DIE VERKAPT DIVIDEND BLIJKEN TE ZIJN” Op zich niets mis mee, alleen had die bv ook een pensioenverplichting jegens de partner van de dga… En wat voor gevolg heeft dat volgens het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, overgenomen door de Hoge Raad: een terugbetaling van aandelenkapitaal in samenhang met verrekening van schulden van de dga aan de bv kan fiscaal een (al dan niet gedeeltelijke) afkoop van pensioenaanspraken inhouden. Want daardoor wordt de bv nog minder dan ze voorheen al was in staat om (volledig) te voldoen aan haar verplichtingen uit hoofde van de pensioenovereenkomst van de dga. Nu ging het hier om een verlaging van het aandelenkapitaal, maar dat kan ook zomaar gebeuren bij een dividenduitkering. Pas dus sowieso op bij het uitkeren van dividend als er nog sprake is van een oudedagsvoorziening (pensioen, lijfrente, stamrecht of oudedagsverplichting) in de eigen bv. Ook al vindt er een verrekening met een schuld aan de bv plaats. VERKAPT DIVIDEND Verkapt dividend kun je moeilijker herkennen: er ligt niet zozeer een besluit van de algemene vergadering onder, maar een handeling van de dga en de bv die er feitelijk toe leidt dat vermogen duurzaam aan de bv wordt onttrokken. Dat kan onder andere aan de orde zijn als de bv een lening aan de dga verstrekt. Als uit de feiten en omstandigheden blijkt dat de lening niet kan of zal worden afgelost en dat én de bv én de dga zich daarvan bewust waren of hadden moeten zijn, wordt vermogen duurzaam aan de bv onttrokken, wat fiscaal wordt geduid als (verkapt) dividend. Niet alleen formeel dividend, maar ook verkapt dividend leidt bij een natuurlijk persoon als aandeelhouder tot box 2-heffing. Daarbij heeft de belastinginspecteur overigens de bewijslast. Hij moet bij verkapt dividend drie punten bewijzen: 1. dat een bedrag definitief het vermogen van de bv heeft verlaten. Dat is bijvoorbeeld aan de orde als de bv een lening aan haar dga verstrekt, waarvan aannemelijk is dat de dga die lening niet kan of zal aflossen. Dat is overigens niet anders, als het bedrag van de lening later zou kunnen worden verrekend met toekomstige dividenduitkeringen. Dat is uitgemaakt in het arrest HR 29-10-2004 (ECLI:NL:HR:2004:AR4761); 2. die vermogensverschuiving naar de aandeelhouder is geschied met de bedoeling om die aandeelhouder als zodanig te bevoordelen; 3. zowel de bv als de aandeelhouder waren zich bewust of hadden zich bewust moeten zijn van enerzijds die vermogensverschuiving maar anderzijds ook van die bevoordelingsbedoeling (zgn. dubbele bewustheidsvereiste). Dat is uitgemaakt in het arrest HR 13-01-2023 (ECLI:NL:HR:2023:26). Nu kan verkapt dividend vaker spelen dan alleen bij formele leningen die feitelijk onttrekkingen aan de bv vormen. Bijvoorbeeld ook bij: - een objectief te hoog salaris, te hoge huur of een te hoge rentevergoeding; - een betaling door de bv van een privé-uitgave van de dga. NOAB.NL 31 ADVIES
Een typerend voorbeeld vormt de uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland van 9-12-2022 (ECLI:NL:RBNHO:2022:12313): - X houdt (indirect via een holding) 100% van de aandelen in Y BV; JURISPRUDENTIE Maar let op, verkapt dividend speelde de laatste - Y BV heeft een negatief eigen vermogen, waardoor die bv onder ‘bijzonder beheer’ dreigt te vallen. Y BV is wel eigenaar van een stuk grond dat wordt verhuurd aan een derde; - alleen incasseert X zelf in privé de huur van € 45.000, om beslag op die huurpenningen bij Y BV te voorkomen. De Rechtbank maakt daar fiscaal korte metten mee: - er is een vermogensverschuiving van Y BV naar X; - de huuropbrengsten die X ontving vormde verkapte winstuitdelingen van Y BV. De bewustheid was er bij beide partijen, omdat zij erkenden dat ze die huur bij X alloceerden om onder het huurbeslag uit te komen. tijd vaker in de jurisprudentie, onder andere in: - Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch 13-12-2022 (ECLI:NL:GHSHE:2022:4747), waar bij een toename van de langlopende schulden en oplopen van een rekening-courantschuld een uitdeling werd geconstateerd; en - Rechtbank Breda 21-02-2023 (ECLI:NL:RBZWB:2023:1132), waar het oplopen van een rekening-courantschuld ook fiscaal werd geduid als een onttrekking. Het was in de jurisprudentie even rustig, maar de laatste tijd zie we opvallend meer aandacht voor leningen die verkapt dividend blijken te zijn. Het is zoals het is, een duurzame onttrekking van middelen aan de eigen bv, ook al lijkt het op een lening. Het is altijd zoals het is, ook al is het niet altijd wat het lijkt. NOAB adviesgroep voor leden NOAB heeft een betrouwbaar netwerk van specialisten opgebouwd om op terug te vallen zodra extra specialistische kennis nodig is. Fiscaal-juridisch Marree & van Uunen Belastingadviseurs T: 013 - 5 773 481 E: info@marree-cs.nl W: www.marree-cs.nl Punt & Van de Weerdt Belastingadviseurs T: 070 - 3 025 825 E: friso@defiscalisten.nl W: www.defiscalisten.nl Voor meer informatie: WWW.NOAB.NL/ADVIESGROEP 32 &GO magazine
“THE QUESTIONS YOU ASK ARE MORE IMPORTANT THAN THE THINGS YOU COULD EVER SAY.” DOO HET STELLEN VAN DE VRAAG IS BELANGRIJKER DAN HET GEVEN VAN HET ANTWOORD Boekhouders zijn onwijs goed in het geven van antwoorden. Daar ben je tenslotte in opgeleid, en… betalen je klanten je ook niet voor de juiste antwoorden? Ja en nee. Natuurlijk werkt je klant met jou omdat jij de expert bent. Maar… je klant heeft meer van je nodig dan enkel het juiste antwoord. Soms heeft je klant vooral een vraag nodig. Een vraag die de klant aan het denken zet en waardoor hij ontdekt dat zijn échte vraag voorbij de door hem gestelde vraag ligt. Zodra je klant zegt ‘dat is een goede vraag’ heb je het goud in het gesprek aangeboord. Je klant is aan het denken gezet en daar komen de inzichten die hem helpen bij het bouwen aan zijn succes. Dit vraagt van jou dat je écht luistert, oprecht nieuwsgierig bent en samen met de klant op ontdekkingsreis wilt gaan. Zodra jij je beperkt tot het geven van de juiste antwoorden, beperk je je ook tot de rol van expert. En als jij meer waarde wilt leveren, moet je meer de diepte en de breedte in. Je bent dan niet alleen de boekhouder van je klant, maar ook zijn coach, winstadviseur of trusted advisor. Je stelt dan vragen die niet tot doel hebben dat er een antwoord volgt, maar die als doel hebben dat de klant eens even stevig op een vraagstuk gaat kauwen. Tom Freese zei mooi: “The Questions you ask are more important than the things you could ever say.” Ik wens je mooie vragen, Femke Hogema Femke Hogema is eigenaar van Profit First Professionals BV. Ze is auteur van vijf managementboeken, waaronder het boek ‘De Winstadviseur’. Ze lanceerde onlangs een podcast, speciaal voor boekhouders: De WinWinST Podcast. NOAB.NL 33 Fotografie: Bart Honingh GASTCOLUMN
DOOR: HANS PIETERS Europa is één geheel, maar als het om belastingen gaat, wil ieder land zijn eigen deel van de koek. Dat maakt het ingewikkeld als iemand in verschillende landen woont en werkt of onderneemt. Met NOAB Academy neemt Onno de Groot van Marree & Van Uunen Belastingadviseurs de deelnemers mee in de ins & outs. De Groot geeft meteen een praktijkvoorbeeld van een Nederbelg. “Als je in Nederland werkt heb je onder bepaalde omstandigheden recht op hypotheekrenteaftrek. Voor de ib-aangifte moet je de woz-waarde hanteren, maar die kennen ze in België niet.” HOOFDREGEL Waar veel NOAB-adviseurs tegenaanlopen, is dat het ingewikkeld wordt als een klant de grens oversteekt en bijvoorbeeld in het buitenland gaat wonen. “Je moet weten hoe het spel werkt. Hoe het met de inkomstenbelasting zit en de verdeling van de heffingsrechten.” Internationaal ligt dat vast in belastingverdragen. “De afspraken lijken op elkaar, maar er zijn ook kleine verschillen.” Daarnaast speelt ook de sociale zekerheid, waaronder de aow-opbouw. “Het kan dat je aow opbouwt omdat je in 34 &GO magazine Grensoverschrijdende fiscaliteiten goed geregeld
“DIE SPELREGELS WORDEN UITGELEGD, ZO PRAKTISCH MOGELIJK, AAN DE HAND VAN HERKENBARE CASUSSEN” Nederland blijft werken. Je kunt ook vrijwillig doorgaan met de opbouw. Dat zijn zaken die je moet weten. Ik wil mensen met de cursus wegwijs maken hoe het precies werkt. Hoe werkt het heffingsrecht over het salaris? Waar moet je belasting betalen? Hoe zit het met de sociale zekerheid?” SPELREGELS Het kantoor van Marree & Van Uunen ligt niet ver van de Belgische grens en loopt dus vaak tegen deze problematiek aan. De hoofdregel is dat het land waar je woont, belasting heft over je wereldinkomen. Ongeacht waar ook ter wereld je je inkomen behaalt. In belastingverdragen zijn afspraken gemaakt over wanneer een bronland belasting mag heffen. “Als je in Nederland je onderneming hebt of je salaris verdient, mag Nederland daar toch belasting over heffen en moet België dubbele belastingheffing voorkomen. In het internationale spel is het belangrijk dat je weet waar je belastingen betaalt. Als je eenmaal weet waarop je moet letten, wat de spelregels zijn, dan is dat goed te doen. Het gaat erom dat je weet wat de aandachtspunten en valkuilen zijn, specifiek voor de particulier, ib-ondernemer en dga. Allemaal hebben ze hun eigen complexiteit,” verklaart De Groot. M-BILJET Voor emigratie en immigratie bestaat een speciaal aangiftebiljet, het M-biljet. “Als je een bv hebt, en je naar het buitenland verhuist, moet je dat aangeven alsof je het aandeel in de bv hebt verkocht. Een fictieve vervreemding. Daar krijg je een conserverende aanslag voor. Dat kan zomaar een aanslag zijn van een paar ton. Vroeger was het zo dat die claim na tien jaar verviel.” Die route is afgesloten, inmiddels wordt de aanslag tóch geïnd als je dividend uitkeert of later de aandelen vervreemdt. “Het zijn typisch vragen die bij de cursus ter sprake komen.” Een andere veelvoorkomende vraag is wat de fiscale verplichtingen in Nederland zijn voor iemand die in het buitenland woont. “Als er Nederlandse bankrekeningen of beleggingen zijn, dan nemen veel adviseurs die mee in een ib-aangifte, terwijl dat helemaal niet hoeft.” Qua vastgoed gelden weer aparte regels, die vaak verschillen per land. “Die spelregels worden uitgelegd, zo praktisch mogelijk, aan de hand van herkenbare casussen.” Check hier het actuele aanbod van de NOAB Academy NOAB.NL 35 NOAB ACADEMY
NOW-geld terugbetalen leidt tot problemen DOOR: HENK POKER ‘Coronaschuld zorgt voor slagveld onder mkb-ondernemers.’ Zomaar een bericht dat onlangs te lezen was in Het Financieele Dagblad. Als we alle berichten moeten geloven, dan komen tienduizenden mkb-ondernemers in de problemen, omdat ze te veel uitbetaald NOW-geld niet kunnen terugbetalen. Randy Eichhorn, projectmanager NOW bij het UWV, wil de onheilspellende krantenberichten graag nuanceren. Wat hield de NOW ook alweer in? De NOW werd tijdens de coronapandemie in het leven geroepen. De afkorting staat voor tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. Zij ondersteunde ondernemers met personeel die tijdens corona omzet verloren. En het mag gezegd worden: de overheid kwam ruimhartig over de brug. Vele tientallen miljarden euro’s werden in het bedrijfsleven gepompt. Overigens ging het daarbij om meer regelingen dan alleen de NOW. Zo was er bijvoorbeeld ook TVL, Tegemoetkoming Vaste Lasten, TOFA, de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Flexibele Arbeidskrachten, en waren er talloze branchespecifieke ondersteuningsmaatregelen en steunden ook diverse gemeenten de ondernemers. VOORSCHOT Terug naar NOW, de eerste aanvraagperiode startte al snel na het uitbreken van corona, namelijk in maart 2020. Er volgden nog zeven aanvraagperiodes, waarvan de laatste op 13 april 2022 werd beëindigd. NOW-geld moeten worden gezien als een voorschot. Als later blijkt dat het 36 &GO magazine
“DE MEESTE BEDRIJVEN HEBBEN PRECIES DATGENE GEKREGEN WAAR ZE RECHT OP HADDEN” omzetverlies beperkt is gebleven, moet te veel ontvangen NOW-geld worden terugbetaald. Alleen al in 2020 werd aan 90.000 bedrijven voor ruim 13 miljard euro aan NOW-geld uitgekeerd. Uit cijfers zou blijken dat meer dan de helft van de bedrijven die steun vroeg en kreeg, te veel geld heeft ontvangen. Deze kleine 4 miljard euro, daar gaat het voor 2020 om, moet dus worden terugbetaald. Verantwoordelijk voor de definitieve berekening van de NOW is het UWV. Bedrijven zijn verplicht deze definitieve berekening aan te vragen, waarbij hun cijfers moeten worden voorzien van een rapport van hun boekhouder of accountant. Doet een bedrijf dit niet, dan moet het voorschot in zijn geheel worden terugbetaald. Voor de zevende en achtste periode NOW (NOW 5/6) hebben werkgevers hiervoor nog tot en met 2 juni de tijd. Bedrijven die op uiterlijk 2 juni jl. uitstel aanvragen, hebben zelfs nog tot en met 3 november 2023 de tijd om alsnog de definitieve berekening aan te vragen, voorzien van een verklaring van hun boekhouder of accountant. VORDERING Van de bedrijven die na de definitieve berekening een terugvordering krijgen, betaalt twee derde dat bedrag in één keer terug. “Met de meeste overige werkgevers hebben we betalingsregelingen afgesloten die zeer coulant zijn. Tot vijf jaar. Ook uitstel van betaling is mogelijk. Vorderingen onder de 500 euro hoeven niet terugbetaald te worden.” Dat bedrijven vanwege het terugbetalen van NOW-geld in de problemen kunnen komen, kan Eichhorn zich wel voorstellen. “Ondernemers hebben het zwaar, maar daarvoor zijn allerlei oorzaken aan te wijzen en daar komt nu de NOW nog eens bij. Dus, dat beeld herkennen we wel, maar de omvang niet. Wij hebben tot nu toe 200.000 facturen verstuurd en een kleine 70 procent daarvan is al volledig betaald, in de overige gevallen is meestal sprake van een betalingsregeling. Maar sowieso gaat het dus om veel 37 &GO magazine minder dan de helft van die 90.000 ondernemers die in de problemen komen.” Uiteraard kan er bezwaar worden gemaakt tegen de definitieve berekening van het UWV. Indien dat bezwaar wordt afgewezen, kan beroep worden aangetekend. Misschien een lang proces, maar verschillende bedrijven hebben al met succes bezwaar aangetekend. UWV kan in bezwaar meer naar de individuele situatie kijken. MENSELIJKE MAAT “Bij bedrijven die om welke reden dan ook niet kunnen of willen betalen, hanteren we de menselijke maat,” geeft Eichhorn aan. “We nemen contact op en kijken dan wat er wel kan. Of we verwijzen door naar andere instanties die kunnen helpen. Er zijn vele regelingen waar ondernemers eventueel gebruik van kunnen maken. En ja, als je echt niet wilt betalen, dan kun je uiteindelijk de deurwaarder op de stoep verwachten. Maar, dat komen we gelukkig maar zelden tegen, dan praat je over promillen van het totaal.” Ondanks dat het lastig en zwaar is, constateert het UWV een goede betaalmoraal. “We komen goed in contact met de betreffende ondernemers. Zij begrijpen over het algemeen dat onterecht verkregen belastinggeld terug betaald moet worden. En ja, we zien ook de schrijnende gevallen, bedrijven die meerdere schulden hebben opgebouwd. Daar doen we ons best voor, maar van excessen is zeker geen sprake, zoals hier en daar wordt gesuggereerd.” NOAB.NL 37 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
DOOR: EVELINE AAN DE WIEL “Sinds ik ben begonnen met tekenen, snapt iedereen ineens veel beter wat ik bedoel met mijn adviezen en auditbevindingen,” schrijft Ferry Timp met een knipoog op zijn website. Visualisatie is voor De Tekenende Accountant een krachtig middel om informatie tot de essentie te brengen. “Met een tekening ontstaat er een heel ander gesprek.” Abstracte termen of containerbegrippen zijn aan Ferry niet besteed. Toen hij na het vwo bij toeval de accountancy inrolde, hielp de praktijkervaring bij PwC hem door zijn studie heen. “Nadenken over vergezichten of het bepalen van een strategie, daar heb ik weinig mee. Maar zodra het concreet wordt, heb je mijn aandacht. Hoe verder ik kwam en hoe meer ervaring ik opdeed, hoe leuker ik het ging vinden: daar wilde ik mijn diploma voor halen.” 38 &GO magazine DE KRACHT VAN VISUAL STORYTELLING: EEN TEKENING BRENGT JE TOT DE KERN
“MET EEN PLAATJE ZIE JE IN ÉÉN OOGOPSLAG WAAR HET OVER GAAT” TERUG NAAR DE KERN Ruim twaalf jaar werkte Ferry bij accountantskantoor PwC. Daarna ging hij aan de slag als intern accountant bij de gemeente Leiden. “Soms leverde ik duimdikke rapporten op, maar dan had ik gewoon te weinig tijd gehad,” biecht Ferry op. “Er is niets zo makkelijk als een dik boekwerk maken dat de lezer doet duizelen. Maar eigenlijk zeg je daarmee: zoek het zelf maar uit, ik heb niet de moeite genomen om de informatie voor jou terug te brengen tot de kern.” Als je mensen écht vooruit wil helpen, moet je ervoor zorgen dat je duidelijk communiceert, besefte Ferry. “Ik zocht een manier om mijn boodschap over te brengen. Zo’n dik rapport leest niemand. Het nodigt ook niet uit. Dus ik dacht: hoe kan ik dit anders doen?” En dus besloot Ferry in 2019 om voor zichzelf te beginnen. Als De Tekenende Accountant maakt Ferry nu fulltime praatplaten, legt hij bijeenkomsten visueel vast en geeft hij trainingen in zakelijk tekenen. DOELGERICHT TEKENEN Toch is een tekening nooit het doel op zich, verduidelijkt Ferry. “Het is altijd een middel om informatie terug te brengen tot de kern en te structureren, zodat mensen elkaar beter gaan begrijpen. We worden iedere dag overspoeld met woorden, terwijl ons brein heel visueel is ingesteld. Daar ligt ook de kracht van visuele communicatie: met een plaatje zie je in één oogopslag waar het over gaat.” Tekentalent is niet nodig, vindt Ferry. “Als je het mij vraagt, kan ik zelf ook niet goed tekenen. Maar als je tekent met als doel om te communiceren, dan hoeft een tekening niet mooi te zijn. Dan gaat het erom dat je functioneel en doelgericht tekent. En daar word je vanzelf beter in door het te doen.” Dat vraagt vooral om een goede voorbereiding. “De kunst is om informatie te filteren: alle randzaken gooi je overboord en wat je overhoudt, is echt belangrijk. Dat is de boodschap die jij wil overbrengen.” MEERWAARDE MET HET JUISTE VERHAAL Als je de kern hebt bepaald, kun je bedenken hoe je die inzichtelijk maakt. Vooral in de financiële wereld is dat niet altijd makkelijk, beseft Ferry. “Probeer een complexe fiscale regel maar eens te vatten in een tekening, dat lukt bijna niet. Maar misschien kun je er een goede metafoor bij bedenken waardoor je oma het ook begrijpt, en daar een passend plaatje bij vinden.” Ook in een klantgesprek kan visual storytelling helpen. “Een klant die gek is op zeilen en binnenkort met pensioen gaat, kun je bijvoorbeeld verrassen met een foto van een zeilboot. ‘Kijk, die boot is binnen handbereik, als je dit en dit doet.’ Als je zo’n plaatje weloverwogen kiest en er het juiste verhaal bij vertelt, dan heb je meteen de aandacht en verhoog je de betrokkenheid. Daarmee toon jij als financieel adviseur een duidelijke meerwaarde: de cijfers heeft de klant zelf ook, maar jij bent degene die ze duidt. Daarmee kun je hem verder helpen: dat blijft altijd het doel, niet het plaatje zelf.” Ferrytekent.nl NOAB.NL 39 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
40 &GO magazine
1 Online Touch