7

LEESTIP: ‘The culture map’ van Erin Meyer, TIPS VOOR INTERCULTURELE SAMENWERKING de Nederlandstalige editie Business Contact (€15) Een ander voorbeeld dat Rena geeft betreft de Chinese cultuur. “Wat ikzelf onder mijn Chinese studenten zie, is dat ze ja knikken als je ze vraagt of ze de stof begrijpen, ook als dat niet zo is. Nee zeggen vinden ze onbeleefd naar de docent toe. Er wordt gezegd dat de gemiddelde Aziaat zich ook verplicht voelt te borrelen met collega’s buiten het werk om. Ook Amerikanen werken het klokje rond, terwijl Nederlanders een goede werk-privébalans juist erg belangrijk vinden. Waar Fransen eerst urenlang lunchen en ook Arabische culturen eerst een maaltijd nuttigen voordat ze het vertrouwen hebben met iemand in zee gaan, vinden Nederlanders al die smalltalk maar inefficiënt. En waar Duitsers twee minuten te laat komen voor een gesprek disrespectvol vinden, vinden ZuidAfrikanen even relaxed zitten vooraf een must.” CULTUUR IS VLOEIBAAR Omdat Rena niet wil generaliseren, is het geven van algemene tips voor omgang met mensen van andere culturele afkomst lastig. “In onze cursussen zoomen we altijd in op casussen en analyseren en ontrafelen we gesprekken. Als samenwerking niet lukt, gaat het meestal mis in de communicatie. Bijna iedereen gaat ervan uit dat zijn of haar manier van communiceren normaal is en vindt de ander al snel raar, onbegrijpelijk of onduidelijk. Het mooie is: je kunt de waarden van een (bedrijfs- of maatschappelijke) cultuur opnieuw vormgeven. Misschien vond je het jaren geleden prima om iemand een knuffel te geven. Met alle MeTooperikelen denk je daar nu wel twee keer over na. Vóór de coronapandemie schudden we volop handen, nu checken we eerst bij de ander. Met dat checken of iets nog gepast is, herijken we onze cultuur.” • Praat met elkaar over respect en communicatie Luister naar de ander en sta open voor wat hij of zij voelt en vindt. Voelt een omgangsvorm (nog) fijn voor iedereen? Zie struikelblokken als aanleiding voor verbetering. En krijg je nieuwe collega’s? Zeg niet ‘zo doen we het hier, dit zijn onze regels’. Communicatie is altijd iets van samen. • Lees je vooraf in Ook al is niet iedere Nederlander of Aziaat hetzelfde, het heeft nut om je te verdiepen in iemands cultuur. Als je weet dat mensen directer of indirecter communiceren, maakt dat de samenwerking bijvoorbeeld al makkelijker. • Gebruik humor Heb je een collega uit Vlaanderen die lange, omslachtige mails schrijft? Maak er een grapje over, dan voelt hij dat het korter had gemogen en op den duur leert hij kortere e-mails schrijven. • Zet mensen op passende functies De een zegt pas iets als hij een punt heeft, de ander blijft maar praten. Deze twee kunnen zeker van elkaar leren. Toch is de kunst hen niet 180 graden te willen veranderen, maar in te zetten daar waar hun communicatiestijl tot zijn recht komt. Zet de prater in een buitendienstrol, de introvert in de backoffice. En zorg ervoor dat er contact blijft tussen mensen met verschillende achtergronden en communicatiestijlen. WIL JIJ JE TEAM VERDER ONTWIKKELEN? In het najaar van 2023 starten de nieuwe cursussen van Rena weer. Wil je op dit moment al een cursus volgen over een team in ontwikkeling? Kijk hier voor de cursus van de NOAB Academy: NOAB.NL 7 COVERARTIKEL

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication