Uit de schulden oodCompany in Ridderkerk, een voorloper van oedselbank, benaderde Wil Sierat, de directeuroprichter van Sierat Administratiekantoor, of hij penningmeester wilde worden. In een gesprek kwam aag naar voren dat ze op zoek waren naar iemand oeslagen kon controleren. Marjan Sierat: “Zo ben ik erin gerold. De gesprekken gingen wel over oeslagen, maar meestal veel meer over schulden en betalingsregelingen. Hoe je grote schulden kunt oplossen, wist ik nog niet. Daarom ben ik de opleiding schuldhulpverlening, budgetcoaching en bewindvoering gaan volgen.” Ze noemt het zelf een ‘uit de hand gelopen hobby’. Voor particulieren is schuldhulpverlening gratis, maar voor ondernemers niet. “Daar is eigenlijk weinig voor geregeld. Daarom zijn we in dat gat gesprongen, in contact met de gemeente.” AFSPRAKEN MAKEN at is kritisch op het toeslagensysteem. “Als je iets meer gaat verdienen, kun je soms al een deel van oeslagen terugbetalen. Per saldo ben je er qua inkomen helemaal niet veel op vooruitgegaan. Qua inkomstenbelasting kun je nog wel kwijtschelding egelen, maar voor toeslagen bestaat dat niet. Die moet je altijd terugbetalen, waardoor mensen in de oblemen komen, ook als ze te goeder trouw zijn.” Ondanks die kritiek heeft ze het gevoel dat er een e wind waait bij de Belastingdienst. “De laatste maanden zijn er wel afspraken te maken. Twee jaar geleden was dat absoluut nog niet zo. Ze staan open om het gesprek aan te gaan. Als je goed kunt onderbouwen waarom een betalingsregeling van 24 maanden niet haalbaar is, dan luisteren ze. Dat verbaast me wel, in positieve zin.” “Mensen wantrouwen de overheid sinds het toeslagenschandaal,” constateert Sierat. “Vanuit de gemeente is er een goed vangnet voor mensen met problemen. De gemeente probeert echt wat te betekenen, maar mensen willen het niet. Zodra we het woord gemeente of schuldhulpverlening door de gemeente laten vallen, is het gelijk ‘nee, dat willen we niet’.” Tegelijkertijd is de drempel om de Voedselbank op te zoeken juist kleiner. “Eerst kwamen mensen met hele hoge schulden. Door de hoge inflatie en energiekosten ervaren mensen minder schaamte om echt hulp te zoeken. Ze komen sneller, wat alleen maar beter is.” “ ALS JE IETS MEER GAAT VERDIENEN, KUN JE SOMS AL EEN DEEL VAN JE TOESLAGEN TERUGBETALEN” ONDERNEMER Gemeenteambtenaren missen de fiscale en ondernemingsexpertise, is de ervaring van Sierat. “Vaak is de eerste reflex ‘u krijgt hulp, maar eerst moet u uw bedrijf liquideren’. Er is weinig boekhoudkundige kennis. Als je stopt, moet je over bepaalde bedrijfsmiddelen afrekenen en lopende verplichtingen kun je niet zomaar ‘on hold’ zetten.” Sierat krijgt regelmatig jonge ondernemers die er ‘een zootje’ van hebben gemaakt. “De voorlichting is gewoon niet goed. Ze vergeten dat je een deel opzij moet zetten voor de inkomstenbelasting. NOAB.NL 27 SKILLS
28 Online Touch Home