14

Netwerkbijeenkomsten met klanten: Over klantenbinding en magische samenwerkingen DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Andere ondernemers ontmoeten, inspiratie opdoen en samenwerkingen verkennen: voor ondernemers is netwerken een leuke manier om aan hun bedrijf te werken. Het organiseren van netwerkbijeenkomsten staat bij het Groningse NOAB-kantoor Cijfermensen nog in de kinderschoenen, maar de eerste ervaringen smaken naar meer. “Twee eerdere bijeenkomsten waren een groot succes,” vertelt kantooreigenaar Sandra Hoiting. “Wat daar ter plekke ontstond aan ideeën en samenwerkingen was gewoon magisch.” Toen Eddie Walhout, grondlegger van de voorloper van Cijfermensen, in 2018 met pensioen ging, regelde het kantoor een afscheidsreceptie. Daar kwamen veel klanten op af. Sommigen zagen elkaar na jaren weer terug, vertelt Sandra. “Ze herinnerden zich opeens dat ze een ander ooit hadden doorverwezen: ‘voor je boekhouding moet je bij Eddie zijn’, maar daarna waren ze elkaar uit het oog verloren. Dus het afscheid werd ook een beetje een reünie én een netwerkbijeenkomst, want er werden ook nieuwe contacten gelegd. Dat ontstond vanzelf, dat was heel leuk om te zien.” Een jaar later lanceerde het kantoor de nieuwe digitale werkwijze. “Om onze klanten goed mee te nemen, hebben we opnieuw een bijeenkomst georganiseerd,” vertelt Sandra. “Als je op een andere manier gaat werken, moet je mensen meenemen in het proces. Maar alleen een droog praatje 14 &GO magazine houden over onze nieuwe manier van werken wilden we niet. Dus we hadden ook een spreker uitgenodigd die over het brein heeft verteld en daarnaast boden we de ruimte om te netwerken. Dat was een fijne combinatie.” “ DE MAGIE ONTSTAAT VOORAL IN HET VERBINDEN” SAMEN EXPOSEREN Ook deze bijeenkomst werd een succes. Er waren zo’n zeventig klanten aanwezig, schat Sandra. “Onze klanten waren natuurlijk benieuwd naar onze nieuwe werkwijze, maar ook het praatje over het brein sloeg erg aan én het netwerken was weer heel leuk. Zo raakten twee sieradensmeden uit ons klantenbestand met elkaar aan de praat: de één met een winkel in Haren, de ander

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication