“MET EEN PLAATJE ZIE JE IN ÉÉN OOGOPSLAG WAAR HET OVER GAAT” TERUG NAAR DE KERN Ruim twaalf jaar werkte Ferry bij accountantskantoor PwC. Daarna ging hij aan de slag als intern accountant bij de gemeente Leiden. “Soms leverde ik duimdikke rapporten op, maar dan had ik gewoon te weinig tijd gehad,” biecht Ferry op. “Er is niets zo makkelijk als een dik boekwerk maken dat de lezer doet duizelen. Maar eigenlijk zeg je daarmee: zoek het zelf maar uit, ik heb niet de moeite genomen om de informatie voor jou terug te brengen tot de kern.” Als je mensen écht vooruit wil helpen, moet je ervoor zorgen dat je duidelijk communiceert, besefte Ferry. “Ik zocht een manier om mijn boodschap over te brengen. Zo’n dik rapport leest niemand. Het nodigt ook niet uit. Dus ik dacht: hoe kan ik dit anders doen?” En dus besloot Ferry in 2019 om voor zichzelf te beginnen. Als De Tekenende Accountant maakt Ferry nu fulltime praatplaten, legt hij bijeenkomsten visueel vast en geeft hij trainingen in zakelijk tekenen. DOELGERICHT TEKENEN Toch is een tekening nooit het doel op zich, verduidelijkt Ferry. “Het is altijd een middel om informatie terug te brengen tot de kern en te structureren, zodat mensen elkaar beter gaan begrijpen. We worden iedere dag overspoeld met woorden, terwijl ons brein heel visueel is ingesteld. Daar ligt ook de kracht van visuele communicatie: met een plaatje zie je in één oogopslag waar het over gaat.” Tekentalent is niet nodig, vindt Ferry. “Als je het mij vraagt, kan ik zelf ook niet goed tekenen. Maar als je tekent met als doel om te communiceren, dan hoeft een tekening niet mooi te zijn. Dan gaat het erom dat je functioneel en doelgericht tekent. En daar word je vanzelf beter in door het te doen.” Dat vraagt vooral om een goede voorbereiding. “De kunst is om informatie te filteren: alle randzaken gooi je overboord en wat je overhoudt, is echt belangrijk. Dat is de boodschap die jij wil overbrengen.” MEERWAARDE MET HET JUISTE VERHAAL Als je de kern hebt bepaald, kun je bedenken hoe je die inzichtelijk maakt. Vooral in de financiële wereld is dat niet altijd makkelijk, beseft Ferry. “Probeer een complexe fiscale regel maar eens te vatten in een tekening, dat lukt bijna niet. Maar misschien kun je er een goede metafoor bij bedenken waardoor je oma het ook begrijpt, en daar een passend plaatje bij vinden.” Ook in een klantgesprek kan visual storytelling helpen. “Een klant die gek is op zeilen en binnenkort met pensioen gaat, kun je bijvoorbeeld verrassen met een foto van een zeilboot. ‘Kijk, die boot is binnen handbereik, als je dit en dit doet.’ Als je zo’n plaatje weloverwogen kiest en er het juiste verhaal bij vertelt, dan heb je meteen de aandacht en verhoog je de betrokkenheid. Daarmee toon jij als financieel adviseur een duidelijke meerwaarde: de cijfers heeft de klant zelf ook, maar jij bent degene die ze duidt. Daarmee kun je hem verder helpen: dat blijft altijd het doel, niet het plaatje zelf.” Ferrytekent.nl NOAB.NL 39 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN
40 Online Touch Home