KLANTEN ALS AMBASSADEURS Dit alles zie je ook terug in de marketing. Tim en Ferdinand gaan niet meer voor degene die de scherpste prijs zoekt, maar zetten de deur open voor de juiste klant. “Een van de eersten die we binnenhaalden met onze nieuwe denk- en werkwijze, was ondernemer Niek van den Adel. Zoals je leest in zijn verhaal (zie pagina 32) vindt hij in ons een sparringpartner. Zaken als groeipijn, IT-ondersteuning, prijsbepaling en taakdelegatie; we hebben het erover. Vroeger was de boekhouder een noodzakelijk kwaad, nu zijn we van waarde.” “ IK ZEG ALTIJD TEGEN DIRECTEUREN DAT ZE ZICHZELF NIET ZO BELANGRIJK MOETEN MAKEN” WERKNEMERS ALS ONDERNEMERS Hartog Hoogveld is gegroeid van vier naar elf medewerkers in de laatste vijf jaar, mede dankzij hun innovatiedrive. “We hebben twee mensen op automatisering en wonnen dit jaar de Yuki Product Leadership Award,” vertelt Tim. “We proberen het ondernemerschap actief te triggeren onder ons personeel. Zo maakten we twee mensen verantwoordelijk voor de backoffice. Dit is jullie bedrijf, zeiden we. Pitch je doelen maar. Hoe meer vrijheid mensen krijgen, hoe meer ze opbloeien.” Ferdinand vult aan: “Ik zeg altijd tegen directeuren dat ze zichzelf niet zo belangrijk moeten maken. Je moet delegeren en op gelijke voet staan met je mensen.” DRUK OF LUI? Zelf zijn Tim en Ferdinand inmiddels behoorlijk vrij van productie. “Eerst waren we 90% declarabel, nu nog 30%. We werken aan ons bedrijf en niet in het bedrijf. We lezen steeds meer managementboeken en minder vakliteratuur. Het is heel simpel: in deze branche is druk zijn een vorm van luiheid. Dit is hét moment om afscheid te nemen van klanten die niet bij jou en je levensdoelen passen. Durf keuzes te maken en behoud je beste en leukste klanten, dan creëer je vrijheid. Op korte termijn kost dit misschien geld. Op langere termijn levert het je veel op.” 26 &GO magazine
27 Online Touch Home