30

“WAARDEN HEBBEN VERHALEN NODIG OM VAN BETEKENIS TE ZIJN” Betekenis maak je samen, stelt Stephan. Als het gaat om het geven en delen van betekenis, kunnen we veel leren van religie en hoe het al eeuwen gaat binnen de kerk bijvoorbeeld. “Dan gaat het over de drie-eenheid van verhalen, symboliek en rituelen. Als waarden geen verhalen nodig hadden, dan hadden we ook geen Bijbel gehad; dan hadden we het bij de tien geboden kunnen laten. Het is onmogelijk om met één woord zoals ‘betrouwbaar’ betekenis over te dragen. Waarden hebben verhalen nodig om van betekenis te zijn.” WAARDEN DELEN Naast oprechte verhalen speelt ook symboliek een rol. “Het meest voor de hand ligt natuurlijk het logo van een organisatie. Wat betekent de kleur? En wat zegt de vorm? Symboliek kan ook schuilen in hoe je binnenkomt in een organisatie. Staat de klant centraal? Dan zou je dat direct moeten voelen als je het pand binnenstapt.” Het derde onderdeel is rituelen: herhaaldelijke kaders waarbinnen betekenis wordt gedeeld. “Vaak wordt gezegd: we hebben onze kernwaarden bepaald, dus we zijn klaar en gaan over tot de orde van de dag. Maar wat we kunnen leren van de kerk, is dat we eigenlijk een vast moment in de week samen zouden moeten komen om met elkaar in gesprek te gaan over: wat is onze betekenis, waar blijkt dat uit en hoe merkt onze klant dat?” Ook voor administratiekantoren die een rol als vertrouwd adviseur nastreven, is échte betekenis cruciaal, denkt Stephan. In zijn boek vat hij zijn filosofie mooi samen: “Samenwerken gaat over relaties. Relaties gaan over vertrouwen en vertrouwen gaat over het delen van waarden.” BOEKENTIP: Stephan Ummelen Stephan Ummelen adviseert organisaties over de thema’s betekenis en vertrouwen. Met zijn boek Betekenis & Bullshit (2023) helpt hij leidinggevenden en hun medewerkers op weg in de zoektocht naar betekenisvol werk. waardengedreven.nl. 30 &GO magazine

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication