35

” ONLINE MARKT KOMT STEEDS MET NIEUWE VORMEN” “Online marketing is niet alleen in hoog tempo een steeds grotere plek aan het veroveren, het wordt ook steeds meer een geaccepteerd marketinginstrument.” In de coronacrisis wordt meer dan ooit duidelijk hoe de klant te bereiken en vast te houden in onverwachte omstandigheden. “Kun je niet naar de klant, dan ben je toch dichtbij de klant.” FOCUSSEN OP DE KLANT Oliver de Leeuw is creative social media consultant en deelt zijn inzichten, tips en trucs met NOABdeelnemers om succesvol om te gaan met de hedendaagse ‘bottom-up business world’. Oliver focust daarbij op inleven in de klant. “Je doelgroep kan bestaan uit meerdere persona’s. Als bedrijf kun je content daarop afstemmen in bijvoorbeeld video’s of toegespitste nieuwsbrieven. Dat kan vervolgens leiden tot (virtuele!) mond-tot-mondverspreiding op lange termijn. Centraal daarin staat dat elke individuele afnemer van diensten afzonderlijk wordt benaderd. Een virale boodschap door velen gedeeld, is de sleutel voor succes.” EFFECTIVITEIT VAN ONLINE MARKETING Bij online marketing komen webshops en e-commerce als eerste op. Online marketing gaat echter veel verder. Oliver noemt content, zoekmachineoptimalisatie, social media marketing en e-mailmarketing. “De verschuiving van massamarketing naar de persoonlijke directe marketing is helder.” Een sterk gepersonaliseerde aanpak is een wezenlijk onderdeel van een succesvolle marketingstrategie. Kern is een meer directe en vooral meer structurele relatie met bedrijven en consumenten. Oliver ordent de voordelen van online marketing versus meer traditionele vormen. “De online markt komt steeds met nieuwe vormen, die ontwikkeling houdt niet op. Daarbij zijn online resultaten makkelijker te meten dan traditionele vormen van marketing, je krijgt beter zicht op inspanningen en output. Ook het element targeting is sterk: met online marketing is een doelgroep gerichter te bereiken. Dat sluit aan bij de trend van personalisatie in de marketing. Laatste argument, maar niet onbelangrijk: online adverteren is goedkoper.” INVESTEREN IN ONLINE MARKETING LOONT Suzanne van Diesen heeft bij Finance Plus in Reeuwijk de taak om online marketing onderdeel van de dagelijkse business te maken. “Bij de start dachten we dat ik ongeveer een derde van mijn tijd bezig zou zijn met online marketing, inmiddels lijkt ál mijn (deel)tijd realistischer. Dat is ook een keuze. Je kunt online marketing er eigenlijk niet ‘bij’ doen.” Suzanne is enthousiast over de cursus. “Soms zijn simpele tips toch eyeopeners. Neem de nieuwsbrief. Dat moet je regelmatig en structureel doen. Wij deden dat als er nieuws was, nu hebben we vaste momenten. Nog zo eentje: vaak wordt behoorlijk geld geïnvesteerd in Google Ads, maar dat doen de collega-kantoren ook. Je kunt je ook storten op extra service, waardoor je je echt onderscheidt. Dat levert ook extra werk op.” Suzanne ziet meer mogelijkheden, maar trapt ook direct op de rem. “Zorg eerst voor goede content op je website(s) en dat het allemaal goed werkt, bijvoorbeeld met een goede kalender en dat je bijvoorbeeld op een vast moment in de maand iets publiceert en meeneemt naar de social media. Is dat goed geregeld, dan ga je pas denken over weer nieuwe mogelijkheden zoals een vlog.” De vraag is of ze het andere NOAB-leden kan aanraden: “Zeker. En naar twee kanten. Het wordt je duidelijk wat je met online marketing kunt, en het toont ook de beperkingen. Na deze cursus kun je gericht besluiten of online marketing wel of niet een bijdrage levert aan de doelstellingen van je kantoor. Voor ons kantoor is het een waardevolle bijdrage waar we echt profijt van hebben.” NOAB.NL 35 EDUCATIE

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication