17

In 2009 zijn Christine en Arno begonnen met het geven van financieel advies aan mensen in hun omgeving. Dit deden zij samen met Dries, toen net gestopt met zijn kledingzaak en ervaren met financiële administratie. “De vraag naar adviezen nam toe en we besloten een gezamenlijke bv op te richten. Wij werkten naast ons dienstverband bij een grote onderneming vanuit Luxemburg, Dries vanuit Nederland.” Algauw werd het serieuzer en kwamen er meer klanten, IB-aangiftes en loonadministraties bij. Sinds 2018 is Dries ‘met pensioen’ en staan Christine en Arno samen aan het roer van Clover & Consult. LUXEMBURG-NEDERLAND-FRANKRIJK “Om de week reden we naar Nederland, tot corona haar intrede deed,” legt Christine uit. “Sindsdien werken we thuis, wat sinds kort in Frankrijk is. Ja, het is nog verder weg van onze medewerkers. Maar door de dag om 8 uur met Teams en koffie te beginnen en continu in contact te blijven, gaat het meer dan prima. In september willen we weer even naar Nederland. En Tonnie en Daphne hebben al voorgesteld elk kwartaal een teambuildingsweek in Frankrijk te willen doen!” INTERN OPLEIDEN “Ik doe vooral aangifte- en advieswerk. Christine richt zich op salarisadministratie en relatiebeheer,” gaat Arno verder. “Inmiddels is het alweer twee jaar geleden dat we Daphne hebben aangenomen na haar mbo-stage. Van alleen bonnetjes inboeken wordt ze op den duur niet vrolijk, dus ik laat haar steeds vaker consolidaties maken, meekijken met aangiftes en adviezen schrijven.” Christine haakt daarop in. “Omdat we flexibeler wilden zijn na Dries’ vertrek, hebben we vorig jaar ons team verder uitgebreid met Tonnie. Zij werkte bij een klant van ons die noodgedwongen moest afschalen en had ervaring met verloning en personeelsadministratie. Via NOAB haalde ze haar PDL en ze is gegroeid tot zelfstandig salarisadministrateur. Daarnaast ondersteunt ze een aantal eigen klanten met de administratie.” 100% IN DE CLOUD “In ons thuiskantoor vind je nog één map met aandeelhoudersinfo, een notarisboekje en wat naslagwerk. Verder staat alles in de cloud,” aldus Christine. We slaan documenten op een afgesproken manier op en werken in gedeelde mappen met elkaar en onze klanten. Ook houden we de status van werkzaamheden en correspondentie goed bij in de agenda, zodat we altijd voor elkaar kunnen inspringen. Van begin af aan zijn we digitaal ingesteld, we werken al jaren met online boekhoudsoftware. We streven ernaar dat de klant zoveel mogelijk zelf invoert. Ook als klanten dit spannend vinden en wij gegevens verwerken, laten we ze meekijken en leggen we uit totdat ze het leuk gaan vinden.” VEILIGHEID EN ETHIEK Naast een online intake, inclusief uitgebreide Wwftscreening die erbij hoort, nodigen ze bij Clover & Consult iedereen altijd uit op kantoor. “Een deel van de identificatie blijft toch een fysieke kwestie. Het komt wel eens voor dat we geen klik voelen, vaak blijkt er dan ook iets niet in de haak. Zo hadden we laatst een discussie met een klant wiens medewerker een huis wilde kopen. Of we haar loon even tijdelijk wilden ophogen. Nou, er zijn grenzen. Gelukkig zijn dit uitzonderingen en begeleiden we de meeste klanten gewoon op hun route, of ze nu rechtdoor gaan of afslagen nemen.” Daphne en Tonnie, medewerkers Clover & Consult NOAB.NL 17 COMMUNITY

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication