Stilstaan bij verandering om vooruit te komen DOOR: EVELINE AAN DE WIEL “Veranderen is voor niemand makkelijk,” erkent drs. Jo Vincken, kerndocent Verandermanagement bij Nyenrode Business Universiteit. “Maar de wereld staat niet stil. Als financieel dienstverlener kun je klanten pas vooruithelpen als je zelf ook stappen zet in je eigen businessmodel. Dan wordt een advies aan een ondernemer pas écht geloofwaardig.” 20 &GO magazine In de financiële dienstverlening ligt de nadruk van oudsher sterk op het ontzorgen van ondernemers, bijvoorbeeld met de salarisadministratie. Vincken vergelijkt financiële beheersing en controle met het oplossen van een puzzel: met tijd, energie en aandacht los je de puzzel altijd op. “In de traditionele manier van werken is de financieel dienstverlener de expert die aangeeft dat de oplossing A moet zijn en niet B.” Maar juist deze ‘gewone puzzels’ kunnen ook worden opgelost door computers. Administratieve processen worden steeds meer geautomatiseerd. Volgens Vincken kunnen financieel dienstverleners in een snel veranderende wereld hun meerwaarde bewijzen door ondernemers te helpen hun onderneming naar een hoger niveau te tillen. Dat vraagt om een andere mindset en een veelzijdige aanpak. “Adviseren is veel meer een open proces. Dat is geen gewone puzzel, maar een wicked issue, een taai en complex vraagstuk waarvan je het antwoord op voorhand niet weet. Samen met anderen probeer je te ontdekken wat het juiste pad is om te bewandelen.” REPERTOIRE VERBREDEN Voor zo’n complex vraagstuk is een bredere kijk nodig. “Een advies is nooit alleen een financieel advies. Dat gaat bijvoorbeeld ook over ondernemen, personeel of ontwikkelingen in de markt. Dat soort aspecten zijn altijd met
21 Online Touch Home