23

Aandacht, betrokkenheid en coaching ONLINE BOEKHOUDSTRAAT Het is alweer een jaar of vijf geleden dat ze volledig overstapten op digitaal boekhouden. “We hebben toen een administratiestraat ingericht, waarin we gingen samenwerken met 95% van onze klanten,” vertelt Agnes. “Zij vanaf hun werkplek, wij vanaf de onze. Al onze pakketten zijn hierin gekoppeld en communiceren met elkaar, van de Exact boekhouding en Nmbrs salarissoftware tot het aangiftepakket van Nextens en Visionplanner. Waar er vroeger allerlei handelingen waren rondom een factuur, gaat alles nu automatisch. Als het gewoon goed gaat, zien wij niets. Mist er iets, dan krijgt de klant via de app een signaal. Wij bemoeien ons alleen nog met de uitzonderingen – die ene factuur waar iets mee is – en kijken waar we het proces verder kunnen optimaliseren.” DIGITALISEREN IN STAPPEN “Tijdens het proces van digitaliseren hebben we hulp gehad van Exact en NOAB,” legt Keimpe uit. “Exact Online is de lijm van onze administratiestraat en twee jaar geleden heb ik het NOAB Next-traject gevolgd. Daar ontdekten we bijvoorbeeld dat het voor ons slim was met CRM-pakket Simplicate te gaan werken en we archiveren sindsdien via Teams en Sharepoint. Onze klantdossiers stonden al lang en breed in de cloud voordat de coronacrisis uitbrak. Erg fijn! Iedereen kan vanuit huis overal bij en klantgesprekken voeren we gewoon via Teams, zodat thuiswerken prima gaat.” OP NAAR ABC 2.0 Terwijl Keimpe startte met het NOAB Next-traject, is Agnes het driejarig traject tot MKB Ondernemerscoach gaan volgen bij NOAB. “Keimpe is in het tweede jaar ingestroomd, sindsdien doen we het samen.” AT Finance wil bewust een andere rol pakken dan financieel uitvoerend en de stap naar het coachend adviseurschap maken. “We kijken nu eenmaal liever vooruit met tussentijdse cijfers, prognoses en plannen dan dat we het over cijfers van anderhalf jaar geleden hebben, zoals je in het traditionele jaarrekeningentraject doet.” Zo is hun ABC 2.0 geboren: Aandacht, Betrokkenheid en Coaching. “Aangezien we klanten goed willen adviseren, beginnen we bij aandacht geven. Vragen stellen over waar hij vandaan komt en naartoe wil met zijn onderneming. Zo zetten we hem aan het denken en komen er ideeën vrij. Hoe meer we weten van mensen, hoe meer betrokken we kunnen zijn en hoe beter we functioneren als sparringpartner. We gaan onze dienstverlening dan ook in drie pakketten gieten. Pakket A is de basis, waarbij we aandacht geven aan de zzp’er of kleine ondernemer. Pakket B gaat iets verder en omvat ook maandof kwartaalrapportages, begrotingen of forecasts. En kiest een (vaak middelgroot) bedrijf voor pakket C, dan pakken we meer de coachrol, zitten we periodiek om tafel en denken we actief mee over de strategie.” COACHING SKILLS “Deze nieuwe werkwijze vraagt om andere skills,” vervolgt Agnes. “Wijzelf leren de benodigde vaardigheden onder NOAB.NL 23 KANTOOR VAN DE TOEKOMST

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication