10

TROTS OP DE MENSEN Toch heeft De Vlam alle vertrouwen in de toekomst van de vereniging. “Er staat een goed team en ik sluit af met het fijnste bestuur dat ik heb gekend. Het zijn allemaal prettige mensen. Bestuursvoorzitter Dirk-Jan van Blijderveen is enorm betrokken. Het is gewoon een goed mens, aan wie mensen zonder aarzelen hun portemonnee zouden geven. Als je iemand aan het roer hebt staan die zo’n vertrouwen opwekt, dan is dat toch fantastisch? Hij kent zijn eigen kracht niet. Ik heb tegen hem gezegd: wees gewoon jezelf, dát is je kracht.” Maar het meest trots is De Vlam op mededirecteur Michel Hamer, die de dagelijkse leiding van de organisatie vanaf november zelfstandig voortzet. “Michel kwam zo’n vijftien jaar geleden binnen als manager Externe betrekkingen, ondersteunend aan de directie,” vertelt De Vlam. “Maar zijn rol werd steeds groter. Hij stuurde de mensen aan en maakte zich met vallen en opstaan ook het politieke spel eigen. Op een gegeven moment deden we bijna alles samen, terwijl hij formeel mijn ondergeschikte was. Dat klopte niet meer. Daarom zijn we verder gegaan als tweekoppige directie. Zo’n vertrouwensband is onbetaalbaar.” KWALITEIT EN VERTROUWEN De vereniging heeft toekomst, daar is De Vlam van overtuigd. “Dat wil ik de leden ook meegeven: laat je niet gek maken door betweters die roepen: zo moet je het doen. Jullie hebben een prachtig, toekomstbestendig vak.” Volledig geautomatiseerde advisering op basis van kunstmatige intelligentie? De Vlam noemt het kolder, want adviseren blijft altijd mensenwerk. Alles komt goed, verzekert hij. “Is het te druk? Neem minder werk aan. Personeelstekort? Houd vol, een recessie ligt op de loer. Maar als je geloofwaardig wilt blijven, voor klanten en voor overheden, zorg dan wél dat je kwaliteit blijft leveren en integriteit een vanzelfsprekendheid is.” Een laatste tip: benut de unieke vertrouwenspositie die je hebt bij de klant. “Veel kantoren onderschatten zichzelf,” vindt De Vlam. “Zorg dat je iets afweet van verschillende facetten waar een ondernemer mee te maken heeft, zodat de klant met een hulpvraag eerst bij jou komt. Of nog beter: zodat jij de klant kunt verrassen met proactieve adviezen op maat. Bijvoorbeeld door je te verdiepen in een thema zoals duurzaamheid, zodat je duurzaam ondernemen voor jouw klanten kunt omzetten in een positief en commercieel interessant verhaal. Daar valt nog veel te winnen.” 10 &GO magazine

11 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication