17

Cliëntonderzoek op orde met Dapas Compliance Manager DOOR: EVELINE AAN DE WIEL Quadrad Advies & Administratie uit Beesd biedt het complete pakket voor het mkb: van administratie, aangiften en jaarrekeningen tot advies, startersbegeleiding en hulp bij ondernemersvraagstukken. Het kantoor gebruikt hierbij moderne cloudapplicaties. Maar voor het verplichte cliëntenonderzoek en de risicobeoordeling hield Quadrad tot voor kort aparte lijstjes bij. Met de overstap naar Dapas Compliance Manager is dat verleden tijd Quadrad werd in 1995 opgericht als eenmanszaak, maar is inmiddels uitgegroeid tot een full-service administratie- en adviesbureau met ruim 300 klanten in het midden- en kleinbedrijf. Met de meeste klanten heeft het kantoor een langdurige relatie, vertelt mede-eigenaar Dominic Leijte. “Voordat we in zee gaan met een klant, hebben we veel persoonlijk contact. Daarnaast winnen we informatie in bij de Kamer van Koophandel, maar aan de vastlegging schortte het nog weleens.” GRIP OP WWFT-ZAKEN Vanwege de groei van het kantoor besloot Quadrad lid te worden van een beroepsvereniging. “NOAB sluit het beste bij onze praktijk aan,” vertelt Dominic. “Begin dit jaar hebben wij ons aangemeld als aspirant-lid. Dat ging van een leien dakje, maar de stap naar de daadwerkelijke toetreding als lid heeft meer voeten in de aarde. Zo moeten we er in ieder geval voor zorgen dat we ons Wwft-traject goed op orde hebben.” Om dit beter te kunnen organiseren én vastleggen ging het kantoor op zoek naar een applicatie waarmee klanten gestructureerd getoetst kunnen worden aan de eisen uit de actuele wet- en regelgeving. Een accountantskantoor waar Quadrad regelmatig mee samenwerkt, bracht het kantoor op het spoor van Dapas Compliance Manager. NOAB-VRAGENLIJSTEN Met de Dapas Compliance Manager toets je klanten en opdrachten snel en gestructureerd aan de wet- en regelgeving. NOAB-leden kunnen kiezen voor speciale vragenlijsten met actuele content. Verandert de wetgeving? Dan worden de vragen aangepast. Een webinar van Dapas gaf een goede Tom Wanzing indruk. Bovendien verliep het contact prettig, vertelt Dominic. “We hebben het gevoel serieus te worden genomen als klant. Vragen worden snel en duidelijk beantwoord.” Zo was de keuze voor Dapas snel gemaakt. Maar met alleen een applicatie is het kantoor er nog niet, beseft Dominic. Het is een hulpmiddel om onze compliance op orde te brengen. We kunnen nu gestructureerd onze klanten en opdrachten toetsen en de beoordelingen vastleggen. Maar als uit een check blijkt dat er verdere actie nodig is, dwingt de applicatie dat niet af. Onze vernieuwde interne procesbeheersing zorgt ervoor dat er dan aanvullende acties worden uitgevoerd. Zeker op een kleiner kantoor moeten we daar strak op zitten. Dapas is hiervoor een prima vertrekpunt.” www.dapas.nl NOAB.NLNOAB.NL 17 17 Fotografie: Maarten van der Wal ADVERTORIAL

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication