19

“EEN VAN DE BELANGRIJKSTE REDENEN VOOR DE WHOA IS DAT EEN FAILLISSEMENT UITEINDELIJK MEER SCHADE OPLEVERT, QUA PERSONEEL EN MAATSCHAPPELIJKE KOSTEN” “Het bijhouden van de administratie en het doen van de aangiften is niet de meest relevante dienstverlening,” meent Wietsma. “Er zijn allerlei uitdagingen voor ondernemers, zoals duurzaamheid, digitalisering, tekorten op de arbeidsmarkt en de nieuwe geopolitieke verhoudingen die impact hebben op de logistiek en grondstofprijzen. Ondernemers hebben behoefte om hun bedrijfsvoering op orde te krijgen en te houden.” Die wens is pregnant. Het moment van terugbetalen van de schulden die tijdens de coronatijd zijn ontstaan, zoals de TVL en belastingschulden, komt steeds dichterbij (1 oktober a.s., red.). VERVANGINGSINVESTERINGEN Het aantal bedrijfsfaillissementen loopt op. Bijna de helft (44%) hiervan maakte in de tweede helft van 2021 gebruik van coronasteun, volgens data van het CBS. “Momenteel zitten nog niet veel ondernemers bij Bijzonder Beheer van hun bank,” constateert Jan Wietsma. “Wat wel een probleem is, is dat ondernemers geen financiering meer kunnen krijgen door de hoge schuldenlast. Dat gaat effect hebben op vervangingsinvesteringen en groei.” Daar komt bij dat ondernemers door de duurzaamheidsagenda forse investeringen voor de boeg hebben. Bedrijven kunnen een faillissement vóór zijn door gebruikmakend van de WHOA aan te sturen op een schuldenakkoord, als een minnelijke schikking met de schuldeisers mislukt. “Een van de belangrijkste redenen voor de WHOA is dat een faillissement uiteindelijk meer schade oplevert, qua personeel en maatschappelijke kosten.” Na de schuldsanering moet het bedrijf minimaal 24 maanden vooruitkunnen. “Dat moet op een goede kasstroomprognose zijn gebaseerd. Hóe je de schulden saneert mag je zelf regelen.” De wet biedt kaders voor maatwerk. “Je hebt meer vrijheid. Met bijvoorbeeld de keyleveranciers, met wie je na het akkoord verder moet, kun je aparte afspraken maken.” Mkb-crediteuren moeten minimaal 20 procent van de uitstaande schuld krijgen. De Belastingdienst heeft zich in een memo tot 30 september 2023 gecommitteerd aan de WHOA. “Ze hebben beleid dat ze meewerken en akkoord gaan als ze ten minste zoveel krijgen als concurrente mkbschuldeisers.” Wietsma constateert dat de WHOA buiten de advocatuur relatief onbekend is, ook onder accountants- en administratiekantoren, terwijl er wel kansen liggen. “Een rechter wil een onderbouwing. Advocaten hebben geen verstand van bedrijfsprognoses.” VOORSTADIA BETALINGSONMACHT Wietsma benoemt vier stadia van aflopende bedrijfscontinuïteit. In het eerste stadium is niks aan de hand. In het tweede stadium is sprake van een strategische crisis, met teruglopende vooruitzichten. “Ik vind het een rol van de adviseur om in een vroeg stadium de vinger op de zere plek te leggen: ‘Gaat het zo wel goed op de lange termijn, wat zijn de risico’s?’ Vaak wordt dat te weinig doorgesproken.” Een volgend stadium is de winstcrisis. “Dan pas begint een deel van de adviseurs in actie komen. En bij de liquiditeitscrisis, als het eigenlijk al te laat is.” Hij vindt dat de rol van de adviseur moet meebewegen, proactief. “De oude rol van financial controller gaat steeds meer naar die van business controller die alle aspecten van de bedrijfsvoering meeneemt in het advies aan de ondernemer. Ik zie het als de rol van de adviseur om samen met de ondernemer analyses uit te voeren. De cijfers zijn een resultaat van iets, van een trend die al eerder heeft ingezet.” Zelf is hij een groot voorstander van de balanced score card. “Dat stelt vragen rondom de missie, visie en strategie van de organisatie.” Hetzelfde geldt voor financieringsvraagstukken. “De NOAB-adviseur is een belangrijke schakel bij het vertalen van wat er in het hoofd van de ondernemer zit naar een onderbouwd plan richting de geldverstrekker.” NOAB.NL 19 Fotografie: Paul Tolenaar TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication