24

Top 7 beveiligingsuitdagingen bij administratiekantoren DOOR: REINDERT DOORN Informatiebeveiliging is een hot topic en steeds meer kantoren hebben al eens te maken gehad met gijzelingssoftware. Het bewaken van de data van het kantoor, de kroonjuwelen, is relevanter dan ooit. Toch slagen maar weinig administratiekantoren erin om zich goed te wapenen. Natuurlijk bestaat 100% beveiliging niet, maar waar dien je nu goed op te letten? Wat vormen de grootste uitdagingen? Uit de NOABcybercoachingssessies komt een duidelijk patroon naar voren: er is meer aandacht en kennis nodig rondom beveiliging binnen de kantoormuren. Voor een gemiddeld administratiekantoor valt het niet mee: op heel veel terreinen is kennis en kunde nodig. Er is geen IT’er in dienst die, behept met een gedegen technische achtergrond, beveiligingsrisico’s tegemoet treedt. Het is de kantoorhouder die toch zelf aan de slag moet om – over de volledige breedte – te kijken hoe de digitale dijken standhouden en waar versterking nodig is. De wereld van informatiebeveiliging is daarbij zo complex, dat ook traditionele IT-partners en systeembeheerders waar het kantoor zaken mee doet moeite hebben om dit bij te benen. Begin als kantoorhouder met onderstaande zeven aandachtspunten, in willekeurige volgorde, die doorgaans de grootste risico’s vormen. 1. OP ÁLLE PLEKKEN TWEESTAPSVERIFICATIE (MFA) ACTIVEREN Het aanzetten van een extra beveiliging bovenop het inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord lijkt een open deur. Toch vergeten kantoren dit op alle systemen te activeren. Hierdoor zijn bijvoorbeeld fiscale gegevens en ID-bewijzen van honderden klanten onvoldoende 24 &GO magazine

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication