37

“BLIJF BIJ JEZELF, DURF DAT OOK EN ZORG DAT JE AANSLUIT BIJ DATGENE WAT DE KLANT NODIG HEEFT” Volgens Harold Brand van Entre Les Ponts in Domburg luidt het antwoord daarop volmondig ‘ja’, maar dat gaat niet vanzelf. “Er zijn twee belangrijke voorwaarden: sta je ervoor open en durf je nuances aan te brengen in jouw communicatiestijlen, met behoud van jouw authenticiteit. Er zijn regelmatig beoogde deelnemers die naar onze trainingen worden gestuurd, dat werkt niet. Daarom is er vooraf altijd een intakegesprek. Er moet een klik zijn, de coach moet het ook zien zitten, anders beginnen we er niet aan.” Volgens Brand is ieder mens maar een korte tijd in z’n leven echt authentiek, namelijk na de geboorte. “Vervolgens word je door allerlei mensen beïnvloed. Dat is niet erg. Je ontwikkelt daardoor een bepaalde stijl van communiceren en die is authentiek, dat ben jij.” TWEE RODE DRADEN “Er lopen twee rode draden door onze trainingen,” gaat Brand verder. “Wat is de impact van de boodschap die je uitspreekt of opschrijft? Dus ook wat is je intonatie en articulatie? Eén woord kan daarin het verschil maken. Daarmee gaan we snel in een traject aan de slag en dat gaat een hele trainingsdag door. We doen dat vooral om mensen bewust te maken van hoe ze overkomen. En ja, dat is best confronterend.” “De andere rode draad is de vraag hoe mensen jou zien en wat ze naar jou uitspreken. Veel mensen hebben moeite met luisteren en dat gaat vaak ten koste van de relatie. Daarom leggen wij de focus op verbale communicatie. Dat is belangrijk in een goede relatie.” Zelf heeft Brand inmiddels vijf accountants versleten. “Niet omdat ze hun werk niet goed deden, maar omdat ze onvoldoende communiceerden. Ze hadden geen gevoel bij de klant, stelden niet de juiste vragen en reageerden niet op opmerkingen. Ik kan de doelgroep zo uittekenen. Dus ja, er is nog een hoop te doen.” DOORSLAGGEVEND BELANG Jan Stevens van De Steven training & coaching, met vestigingen in Hoogeveen en Amersfoort, zegt over communicatie: “Iedereen kan het en iedereen zou het beter kunnen. Communicatie is in de huidige maatschappij van doorslaggevend belang. Ik sprak onlangs iemand uit de autohandel. Hij zei dat ze het verschil niet meer maakten op vaktechnische kennis, maar vooral op soft skills, waarvan communicatie er één is.” “Vroeger kon de boekhouder tegen zijn klant zeggen hoe hij het zou moeten doen. Nu vraagt die klant aan zijn boekhouder waarom hij hem niet op bepaalde zaken heeft gewezen. Dat vraagt om een andere manier van adviseren en communiceren. De vraag is dan wanneer je dat goed doet. Zeker omdat geen klant hetzelfde is, is dat nog best lastig.” BLIJF BIJ JEZELF Authentiek, het woord zegt het al, daar is er maar één van. “Imiteren heeft geen zin,” zegt Stevens. “Van een introvert persoon die goed is in zijn vak, maken wij geen extravert persoon. Zo werkt het niet. Blijf bij jezelf, durf dat ook en zorg dat je aansluit bij datgene wat de klant nodig heeft. Dan ben je volgens mij authentiek.” “Ja, authentiek communiceren is te leren. Dat doe je vooral door je persoonlijke kwaliteiten te ontdekken en het daar bij te houden. Daar hebben we modellen voor, waarbij we de persoon individueel coachen. Je moet sowieso gemotiveerd zijn om hiermee aan de slag te gaan. Is dat niet het geval, dan beginnen we er niet aan. Het is namelijk geen kunstje.” “Iedereen kan authentiek communiceren, het is de kunst om het op jouw manier te doen en daarvoor durven te staan. Dat maakt het verschil. Kennis, kunde en diploma’s hebben er meer in je vak, het gaat erom hoe je ermee omgaat. Dat onderscheidt je van de rest. Mijn advies is om in elk geval altijd dicht bij jezelf te blijven, dan ben je altijd het meest authentiek.” NOAB.NL 37 SKILLS

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication