18

‘ Snelheid van handelen bij cybercrime van cruciaal belang’ DOOR: HENK POKER Malware, phishing, een virus, ransomware, botnet, identiteitsfraude, DDoS-aanvallen, hacking, spoofing; de lijst met verschillende vormen van cybercrime is lang. Met name ransomware, oftewel gijzelsoftware, is de schrik van menig kantoorhouder. Met bewustwording, tweede verificatie en training van medewerkers kan veel leed worden voorkomen. De meeste bedrijven en organisaties doen er alles aan om cybercrime te voorkomen, maar 100 procent veiligheid is, hoe graag we dat ook willen, niet te realiseren. “Krijg je te maken met cybercrime, bijvoorbeeld doordat een medewerker per ongeluk op phishing mail heeft gedrukt, meld het dan zo snel mogelijk,” zegt Edwin Oud, specialist in cyberrisico’s bij Hiscox Verzekeringen. “HET IS ALTIJD GOED OM EEN SECURITYBEDRIJF NAAR JE OMGEVING TE LATEN KIJKEN” Vaak speelt het handelen van de mens, de medewerker, een belangrijke rol bij cybercrime. “Daarom is het belangrijk dat je awareness bij je medewerker creëert,” legt Edwin uit. “In de privé-situatie zijn we vaak wel alert, maar zakelijk is dat lastiger. Dat kan onder andere met de hoeveelheid werkzaamheden te maken hebben. Onder druk van tijd worden soms beslissingen genomen, die achteraf verkeerd uitpakken.” 18 &GO magazine

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication