DOOR: HENK POKER “Ik vind het leuk om te besturen en een bijdrage te kunnen leveren aan de verdere groei van NOAB.” Dat zegt Matteun Aarsen, die sinds november vorig jaar deel uitmaakt van het bestuur van NOAB. Verbinden en elkaar vooruit helpen staan wat hem betreft centraal. “NOAB is een mooie organisatie, een hechte club, waar enthousiaste en gedreven mensen zich elke dag voor 1.100 leden inzetten.” Hij viel in november met de neus in de boter, want toen presenteerde NOAB nieuwe plannen met een duidelijk strategie, gericht op het personeelsvraagstuk en de almaar toenemende digitalisering. Daarover later meer. SELECTEREN Matteun Aarsen is in het dagelijks leven werkzaam bij Aarsen Advies in het ‘mooie’ Kootwijkerbroek, zoals hij het zelf noemt. Er werken vier mensen en het kantoor heeft een breed klantenbestand in het mkb. Automatisering en digitalisering staan binnen het kantoor centraal en ja, daar zijn de klanten van Aarsen Advies klaar voor. “De meeste klanten zijn met ons meegegaan toen we verdergaand gingen automatiseren en nieuwe klanten selecteren we daarop,” legt Matteun uit. De manier van werken bevalt prima. Matteun noemt het laagdrempelig en onderscheidend, waarbij de medewerkers op elk moment van de dag heel direct benaderbaar zijn. “We werken met Yuki, waarmee we de dagelijkse administratie van de klant op orde hebben. Dat wordt als erg prettig ervaren. ’s Morgens werken we de vragen die zijn binnengekomen op het klantenportaal weg en dan is elke klant helemaal bij. Dat is precies waar deze tijd om vraagt.” Zoals aangegeven staat een verdere digitalisering dan wel automatisering van NOAB centraal in de komende jaren. Matteun: “Zo willen we het aanmelden van nieuwe “ IEDEREEN DIE IS AANGESLOTEN BIJ NOAB WILLEN WE MEENEMEN IN DEZE NIEUWE ONTWIKKELINGEN” PERSONEEL Een grote uitdaging ligt er ook op het gebied van personeel. Ook de 1.100 aangesloten kantoren merken de tekorten op de arbeidsmarkt. “Wij zien het zelf ook,” geeft Matteun aan. “Er komen te weinig mensen van de opleidingen. Hoe dat komt? Dat is een vraag die iedereen bezighoudt. Blijkbaar is ons beroep niet sexy genoeg. Daar moeten we iets aan doen. Hoe? Laten zien hoe sexy ons beroep is. Bijvoorbeeld door ons werk anders in te richten en (jaar)cijfers anders te presenteren dan op de traditionele manier. Door te laten zien dat ons werk tegenwoordig zoveel leuker is dan pakweg twintig jaar geleden. Het beeld dat boekhouden een stoffig beroep is leeft nog steeds. En het imago van lange dagen, veel overuren en niet veel betaald krijgen ook. Dat wil de jeugd niet meer. leden verder automatiseren. Maar, nog veel belangrijker is dat we data die kantoren aanleveren gaan vastleggen in software. Daardoor kun je mensen en kantoren veel beter bij elkaar brengen en daar kunnen ze hun voordeel mee doen.” NOAB.NL 27 COMMUNITY
28 Online Touch Home