41

“DE CLIËNT HEEFT EEN INSPANNINGSVERPLICHTING OM DE INFORMATIE TE GEVEN” AFSTEMMING ZOEKEN Eén van de vragen die speelt is de eigen positie ten opzichte van de cliënt. “De vraag wordt wel naar de belastingadviseur gestuurd, maar is gericht aan de cliënt. Daarom is het belangrijk dat je als adviseur altijd afstemming met de cliënt zoekt. Het gebeurt nog wel eens dat de adviseur zelf gaat communiceren met de Belastingdienst, bijvoorbeeld omdat hij een foutje heeft gemaakt en dat wil herstellen. Als het dan later groter blijkt te worden, komt de cliënt daar uiteindelijk achter.” Feitelijke vragen kunnen het beste door de cliënt zelf worden beantwoord, stelt Perdaems. Ze heeft daarbij een belangrijk advies: “Kijk goed welke gegevens voor de belastingheffing van belang kunnen zijn. En ga ook niet méér informatie verstrekken dan waar naar wordt gevraagd.” ALERT ZIJN Het is belangrijk om bij de vraag te blijven. “Alles wat je vertelt, kan ook weer vragen oproepen. Ik zie vaak dat ondernemers en adviseurs de neiging hebben om te denken: ik zal even goed uitleggen hoe het zit. Dan is het opgelost. Bij de dossiers die wij tegenkomen en waar het vaak uit de hand loopt, zijn hele verhalen verteld en is veel te veel uitgeweid. Terwijl je, als je concreet de vraag beantwoordt en de stukken bijvoegt waar om is gevraagd, vaak veel sneller uit het traject komt.” Het belangrijkste wat Perdaems met de nieuwe cursus hoopt te bereiken, is dat de cursisten na afloop weten waar ze alert op moeten zijn als een controle van de Belastingdienst plaatsvindt: “Een stukje bewustwording waarop je moet letten. Waar zitten de valkuilen? Wat voor vragen duiden op boetes of strafrecht? Welke informatie moet je verstrekken en waar houdt je informatieplicht op? Fiscaal advies hoef je bijvoorbeeld niet te verstrekken. Hoe ga je daarmee om als bijvoorbeeld om inzage in het mailverkeer wordt gevraagd? Een gewone vraag kan ook uitmonden in fiscaal advies.” Gevraagd wat een adviseur het beste kan doen als een cliënt de gevraagde informatie niet kan of wil verstrekken, antwoordt ze: “Dan kun je niet zo veel kanten op. Maar het is wel goed om je cliënt duidelijk te maken wat de opties van de Belastingdienst zijn om informatieverstrekking af te dwingen. Het is belangrijk om de cliënt goed mee te nemen in dat traject. Hij heeft een inspanningsverplichting om de informatie te geven.” Check hier het actuele aanbod van de NOAB Academy NOAB.NL 41 NOAB ACADEMY

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication