13

AI EN WWFT-COMPLIANCE De vraag van één van de brainstormtafels luidt: hoe kan AI helpen bij de Wwft-controle? Een bron voor de prompt is het handboek beleid en de identificatie van de risico’s. Zijn alle vragen gesteld? Een AI-tool kan bijvoorbeeld snel en efficiënt het internet scannen op nieuwsberichten waarin het bedrijf of de eigenaren worden genoemd. Eén van de deelnemers vertelt dat het kantoor hiervoor nu al een bestaande Wwft-tool gebruikt. Met AI kan jaarlijks worden gecheckt of de informatie nog actueel is. Geopperd wordt om het kennismakingsgesprek op te nemen (toestemming vereist). De (automatische) transcriptie kan vervolgens door AI worden verwerkt in het Wwft-vragenformulier en worden toegevoegd aan het dossier. Q&A-BOT OP ADMINISTRATIES Een andere groep buigt zich over het onderwerp: Q&A-bot op administraties. Hier valt op hoe moeilijk het is om de juiste vraag te stellen en bronbepaling vast te stellen. De oplossing wordt gezocht in vier deelvragen: 1. Wat zijn de pre-condities (welke data-input heb je nodig)? 2. Wie zijn de actoren? 3. Welke stappen moet je zetten? 4. Wat zijn de post-condities (correcte risicobepaling; afkomstig van welke bron)? Het antwoord op vraag 1 luidt: de administratie moet op orde zijn en de medewerker vakbekwaam. Een factuur of bon moet altijd op dezelfde manier worden geboekt. Bij de actoren springt de overheid eruit, omdat deze de vereisten en regels bepaalt. Bij de stappen die je moet zetten, is het goed afbakenen van de bronnen waaruit je de informatie haalt de grootste uitdaging. Waar moet de Q&A-bot het antwoord zoeken? Belangrijk is dat je de eenheid bewaakt, en niet per medewerker verschillende bronnen gebruikt, luidt een conclusie. Een leverancier merkt hierover op dat AI als antwoord geeft: ik heb dit hier (bron) gevonden, en doe deze suggestie als vervolgstap. Waarmee de cirkel rond is: AI adviseert maar de mens blijft aan het eind verantwoordelijk. “ AI ADVISEERT MAAR DE MENS BLIJFT AAN HET EIND VERANTWOORDELIJK” HET ONDERWERP LEEFT Ook aan de andere brainstormtafels wordt bevlogen gediscussieerd over de kansen én hordes. Bijvoorbeeld bij het opvragen en automatisch classificeren van aangeleverde informatie in de salarisadministratie of het maken van een dynamische, geoptimaliseerde planning van de kantoorwerkzaamheden. De brainstormsessies en aansluitende presentaties bieden een glimp hoe AI een toevoeging voor de administratiepraktijk kan (gaan) bieden. Dat het onderwerp breed bij de NOAB-kantoren leeft blijkt uit het feit dat de volgende AI-community – die in het najaar start – ruim vóór aanvang is volgeboekt. Een tweede community is inmiddels gestart, en er volgen er nog meer. Houd de NOAB-nieuwsbrief in de gaten. NOAB.NL 13 COMMUNITY

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication