AFAS SB als game-changer voor Stemerdink & Verhoek DOOR: FEMKE HELLINGS Toen administratiekantoor Stemerdink & Verhoek kennismaakte met de boekhoudsoftware SB van AFAS, was het pakket nog niet uitontwikkeld. Twee jaar later durft managing partner Dante van Scheppingen de stelling aan dat SB de concurrentie op veel punten voorbij is gestoken. “SB is echt boekhouden 2.0.” WAKE-UP CALL Toen Dante vier jaar terug bij Stemerdink & Verhoek kwam, trof hij nog veel papieren dossiers aan. “Hoewel het kantoor al vijftien jaar AFAS Profit gebruikte, was de overstap naar volledig digitaal werken niet volledig gerealiseerd. Toen een flinke regenbui zorgde voor een overstroming in de archiefruimte werd pijnlijk duidelijk: verandering was nodig.” TOEKOMSTBESTENDIG KANTOOR “Verregaande automatisering is een essentieel onderdeel binnen onze visie op een toekomstbestendig kantoor,” gaat Dante verder. “Maar was AFAS nog steeds het beste platform voor ons? We wilden een goed softwarepakket dat handmatige taken overneemt, waardoor wij ons kunnen richten op meer waardevolle klantinteracties.” Traditioneel was het opstellen van een jaarrekening een langdurige en complexe taak. SB veranderde dit proces. “Dankzij real-time administratie en prognoses kunnen klanten nu vooruitkijken in plaats van achterom. Dit verhoogt de kwaliteit van klantgesprekken enorm.” GEÏNTEGREERD KLANTPORTAAL Het streven naar proactieve klantondersteuning bracht ook de noodzaak van een geïntegreerd klantportaal met zich mee. AFAS daagde Stemerdink & Verhoek uit mee te denken over de ontwikkeling van SB. Dit heeft geresulteerd in een systeem dat verder gaat dan de concurrentie. “SB biedt continue verbeteringen, zoals geavanceerde scan- en herkenfunctionaliteiten,” aldus Dante. “Een cruciale succesfactor voor de implementatie van SB was het eigenaarschap binnen het management. Zonder eigenaarschap kan zelfs de beste software niet optimaal functioneren.” PROCESSEN STROOMLIJNEN Stemerdink & Verhoek heeft als uitgangspunt dat nieuwe klanten hun boekhouding in SB gaan doen. “Dit helpt niet alleen om consistentie te waarborgen, maar ook om werkdruk te verdelen en de klantportefeuille te monitoren,” legt Dante uit. “Bij bestaande klanten laten we de voordelen van SB zien, zoals snellere processen en beter inzicht. Door SB leeft de eigen administratie van klanten meer bij hen. Ze hebben beter inzicht in debiteuren en crediteuren en ervaren meer veiligheid doordat bestanden niet langer Dante van Scheppingen via e-mail worden verstuurd. Klanten zien de AFAS Link app inmiddels als sleutel tot toekomstig succes.” BOEKHOUDEN 2.0 Om SB succesvol bij klanten te kunnen inzetten, zijn medewerkers op training geweest bij AFAS. “Daarnaast zorgen we regelmatig voor updates. Tijdens onze maandelijkse kantoorlunches bespreken we de laatste ontwikkelingen en wisselen we ervaringen uit, zodat iedereen up-to-date blijft met SB.” Ook over de samenwerking met AFAS is Dante tevreden. “Incidenten worden snel opgelost en suggesties voor productverbeteringen worden daadwerkelijk opgepakt. Ik zie SB als volwassen genoeg om zelfs de markt van grotere bv’s en fiscale eenheden te bedienen. SB past goed in onze visie op toekomstige klantbediening en is daarom een belangrijke schakel in het realiseren van onze strategische doelstellingen.” NOAB.NL 27 ADVERTORIAL
28 Online Touch Home